Barcelona ha acollit durant aquest dijous amb un gran èxit de participació el Big Data & AI Congress, el congrés de referència en dades massives i explotació de grans volums de dades al sector empresarial que, en aquesta cinquena edició, reforça els continguts sobre Intel·ligència Artificial. El congrés ha servit per fer un estat de la qüestió d'aquesta tecnologia i els seus organitzadors prenen l'esperit de l'Imagine de John Lennon per tal que cada cop més empreses i organitzacions s'apuntin al carro de les dades massives i la intel·ligència artificial.
El congrés ha comptat amb la presència del vicepresident corporatiu d'Intel·ligència Artificial i Recerca a Microsoft (EUA), Jordi Ribas, que ha parlat sobre el panorama actual de la Intel·ligència Artificial i ha aprofundit en l'auge d'aquesta tecnologia. "Estem lluny de la visió de la ciència-ficció de Black Mirror o Minority Report, però la tecnologia també s'ha de regular", ha afirmat Ribas.
El directiu també ha explicat aplicacions avançades d'Intel·ligència Artificial desenvolupades per Microsoft, alguns desafiaments ètics complexos que planteja i com pot tenir un impacte real a l'entorn laboral, empresarial i social: "L'anonimització i neteja de les dades és el gran repte encara, però les organitzacions comencen a treballar plegades per exemple per impulsar el coneixement IA en sectors com la salut".
Seguidament, el director de la Unitat de Big Data & Data Science del centre tecnològic Eurecat, Marc Torrent, ha analitzat l'estat de la qüestió de la intel·ligència artificial observant quina és la definició que en fa l'ecosistema i quins són els sectors amb més potencial, com ara "el turisme, la logística o el retail". Segons Torrent, les tecnologies que les empreses troben més útils són el Machine learning, la robòtica i el processament del llenguatge natural.
L'expert també ha incidit que les principals dificultats a l'hora de la implantació d'aquesta tecnologia al món de l'empresa són "la manca d'estratègia, la manca de talent, però sobretot la manca de lideratge". En aquest sentit, Torrent ha destacat que el 82% dels decition makers creuen que la IA ha de ser transversal a les empreses, però només el 29% compta amb una estratègia per implementar-la. Per cloure la seva exposició, Torrent ha citat l'Imagine del músic John Lennon per acabar la seva anàlisi de l'estat de la difusió de la IA en el mercat: "Podeu dir que sóc un somiador, però no sóc l'únic, i espero que algun dia ens acompanyis".
El congrés també ha comptat amb una sessió d'elevator pitch per part d'startups que treballen amb dades massives i intel·ligència artificial. Enguany el programa inclou sessions paral·leles dedicades a l'estratègia, la tecnologia, workshops i networking, on empreses i organitzacions exposen la seva visió del present i del futur de la Intel·ligència Artificial, amb exemples de tecnologies d'explotació de dades i la seva aplicabilitat, amb la participació d'empreses com Nestlé i Aigües de Barcelona i centres tecnològics com el Barcelona Supercomputing Centre i Eurecat.