• Economia
  • El "bizum africà" que ha revolucionat l'economia de tot un país

El "bizum africà" que ha revolucionat l'economia de tot un país

Kenya ha sigut pionera a introduir un servei que ha arribat a tota la població i ha eliminat l'economia submergida

Nairobi, la capital de Kenya | iStock
Nairobi, la capital de Kenya | iStock
Nairobi
03 de Setembre de 2023

Quan passeges per Kibera, el suburbi més gran d'Àfrica, en el que hi viuen prop d'1 milió de persones enmig de carrers estrets, problemes d'inseguretat, mercats ambulants a l'aire lliure, crits de "muzungo" i molta pobresa, el que més sorprèn son les diverses cues que hi ha a les botigues de Safaricom que hi ha a cada carrer, la companyia de mòbils més gran de Kenya. I, no és per menys, ja que a aquest país africà fa gairebé 15 anys que van inventar el seu "propi bizum". I ho ha canviat, literalment, tot.

El curiós "bizum kenyà" té el nom de M-pesa (la unió de M -mòbil- i pesa -diners en l'idioma swahili) i l'utilitza el 93% de la població. El servei va sorgir el 2007 a través de Safaricom (filial de Vodafone) i oferia pagar a través del mòbil, enviar i rebre diners entre usuaris, reservar hotels, entrades, pagar factures i, fins i tot, retirar diners del caixer. Els mateixos kenyans ho defineixen com un compte bancari i targeta de crèdit "sense cap necessitat de trepitjar un banc". De fet, ho poden recarregar amb diners quan vulguin i només necessiten donar les seves dades a la companyia de mòbils, que està repartida a més de 120.000 botigues de tot el país.

Com a curiositat, el servei va ser copiat per altres companyies telefòniques (a Espanya va néixer amb el nom de bizum el 2015) i una dècada després ja comptava amb 17 milions d'usuaris, que equival a més de dos terços de la població kenyana, que és de 53 milions d'habitants. I, el que marca la diferència: més del 48% del producte interior brut (PIB) de Kenya flueix mitjançant aquest sistema.

Entre els motius de l'èxit hi ha la gratuïtat del servei, la posició dominant de Safaricom i una perfecta estratègia de màrqueting que ha arribat a Ruanda, Uganda, Tanzània i, fins i tot, l'Índia i l'Afganistan, que compten amb versions pròpies de M-pesa. A més, molts d'ells confien en aquest servei per guardar els diners de cada dia i els estalvis, que no pas en el mateix banc. I és que una targeta de crèdit i un compte bancari encara són grans desconegudes per a la major part de la població dels països en vies de desenvolupament. De fet, sempre hi ha hagut taxes inferiors al 20% d'obertures de comptes bancaris, malgrat que els últims anys s'ha duplicat.

El 93% dels kenyans utilitza M-pesa i més del 48% del producte interior brut (PIB) de Kenya flueix mitjançant aquest sistema

Així, en un país on gairebé tothom té un telèfon mòbil (i confessen que segueixen tots els partits de futbol del Barça, comparteixen la pena per la marxa de Leo Messi a Miami i auguren un millor futur al Manchester United), pocs tenen un compte bancari i una targeta de crèdit. Per tant, M-Pesa s'ha convertit en l'alternativa al negoci bancari tradicional. I el més sorprenent, amb aquest sistema de diners mòbils s'ha tret de la pobresa extrema al 2% dels kenyans.