Molts espanyols han estat tot l'any esperant els desitjats descomptes del Black Friday (Divendres Negre). En aquesta data, tant les grans com les petites empreses han llençat una campanya d'ofertes, promocions i descomptes l'endemà del Dia d'Acció de Gràcies, és a dir, l'últim divendres de novembre, convertint aquest dia en una oportunitat clau per avançar les compres de Nadal, com els regals per a l’amic invisible, Papà Noel i els Reis Mags. Segons una enquesta recent realitzada per Aladina, la web espanyola especialitzada en regals d'experiències, 8 de cada 10 espanyols (el 83%) han aprofitat el Black Friday per anticipar la compra dels seus regals de Nadal i Reis. Però, quant ens gastem realment els espanyols durant el Black Friday?
L'equip d'Aladina ha publicat un informe que destaca que, entre els seus usuaris, un 36% dels espanyols gastaran més aquest any que l'any passat, mentre que un 42% afirmen que gastaran el mateix i un 22% menys. Segons aquesta anàlisi, les persones destinaran un pressupost mitjà de 242 euros per al Black Friday, 15 euros més que l'any passat. Tot i això, un 18% es gastaran menys de 100 euros, mentre que un 10% té previst gastar més de 400 euros. En la mateixa línia, l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) informa, segons la seva enquesta, que, sense comptar aquells que no tenen expectatives de compra, un 15% planeja gastar 500 euros o més, mentre que el 22% afirma que no gastarà ni 100 euros.
Segons una enquesta recent realitzada per Aladina, 8 de cada 10 espanyols (el 83%) han aprofitat el Black Friday per anticipar la compra dels seus regals de Nadal i Reis
Segons l'OCU, aquest any els espanyols sembla que es decanten per la roba, el calçat i els complements, ja que un 62% comprarà aquests productes. En segon lloc, un 40% adquirirà articles d'electrònica o informàtica, seguit d'un 24% que invertirà en petits electrodomèstics. També un 12% destinarà els seus diners en articles de la llar, mobles, decoració i material esportiu, mentre que un 11% comprarà joguines, un 8% menjar i un 5% viatges. Concretament, són els homes els que més es decanten pels productes de tecnologia i electrònica, mentre que les dones invertiran sobretot en moda i viatges.
En consonància amb això, la majoria dels enquestats combinen la compra online i la compra en establiments físics. Un de cada tres (33%) només comprarà en botigues online, mentre que un 29% ho farà principalment online, però també anirà a establiments físics. Un 20% farà les seves compres de manera equilibrada entre comerços online i botigues físiques, mentre que un 9% afirma que preferirà comprar més en botigues físiques, però també alguna cosa online. Finalment, al voltant d'un 7% dels enquestats diuen que només aniran a botigues físiques.
Descomptes reals o estratègia de màrqueting?
Segons l'enquesta d'Aladina, gairebé quatre de cada deu enquestats (38%) reconeixen que només compraran si els articles que busquen tenen un descompte del 40% o més, mentre que tres de cada deu (30%) compraran amb un 30%, un 28% si és del 20% i un 4% amb només un 10% de descompte. Però, realment, són totes aquestes ofertes tan reals com semblen? Com podem assegurar-nos que una oferta del Black Friday és realment un descompte i no un engany?
#Consumo Semana #BlackFriday: detectamos más subidas que bajadas en electrónica y electrodomésticos. Solo en 8 de las 54 webs analizadas las rebajas fueron el resultado más habitual.
— OCU (@consumidores) November 26, 2024
➡️Consulta la evolución de precios de casi 20.000 productos 👇 https://t.co/9NQxS08Emr
Segons l'estudi de l'OCU, gairebé 7 de cada 10 usuaris creuen que algunes botigues solen augmentar els preus setmanes abans del Black Friday, de manera que el descompte acaba sent gairebé inexistent. El 64% dels usuaris pensa que val la pena comprar durant el Black Friday, però un 43% creu que, tot i que hi ha oportunitats puntuals en algunes botigues durant aquesta campanya, la majoria dels preus són iguals o fins i tot superiors. A més, un terç dels enquestats opina que les compres durant aquestes dates promocionals solen generar més problemes que avantatges.
Segons l'OCU, només un 14% de les ofertes són veritablement autèntiques. En molts casos, els descomptes no són tan beneficiosos com semblen, ja que alguns productes no experimenten cap reducció de preu o fins i tot augmenten. Per comprovar si una oferta del Black Friday és real o només un engany, els compradors poden utilitzar eines com Google Shopping o Idealo per veure el preu d’un producte abans de les rebaixes. També és fonamental llegir les valoracions dels usuaris i comprovar la reputació de les botigues.