Les compres per internet durant els dies de promocions del Black Friday i el Cyber Monday fan disparar entre un 30 i un 40% l'activitat del sector logístic català en relació a una setmana normal. Ho ha explicat el president del Clúster Logístic de Catalunya de Pimec, Ignasi Sayol, en declaracions a l'ACN. "Té un impacte molt important", ha dit Sayol, que ha afirmat que el Black Friday és el moment de més activitat al sector en tot l'any.
Segons el president del Clúster, les petites i mitjanes empreses planifiquen cada cop "millor" i han augmentat les plantilles en un 20% de mitjana per fer front al Black Friday. Sayol ha assegurat que el sector està preparat per afrontar un volum d'entregues que preveuen superior al de l'any passat.
Sayol ha explicat, a més, que el Black Friday dóna el tret de sortida a la campanya de Nadal, i gran part dels recursos i mà d'obra que es contracta durant aquesta setmana ja es manté fins a finals de gener o principis de febrer. També incrementen les hores extres i la productivitat de la plantilla base o el lloguer de vehicles i magatzems. Segons el president del Clúster, el sector ha après dels errors de planificació del primer any de Black Friday i treballa amb temps per gestionar "bé" i evitar el "col·lapse".
Sostre logístic?
Segons el professor del departament d'Operacions, Innovació i Data Sciences d'Esade, Jaume Hugas, l'any passat operadors mitjans es van veure "desbordats". L'expert de l'escola de negocis ha avisat, en un comunicat, que aquest any "els paquets arribaran tard". Hugas assegura que la venda en línia a l'Estat espanyol ha crescut més que en altres països europeus en els darrers dos anys, però "encara no hi ha capacitat logística per assumir aquesta punta de venda".
El president del Clúster ha reconegut que cal "replantejar moltes coses" al sector, ja que hi haurà un "sostre logístic" amb l'auge de la venda en línia. Sayol no ha descartat la possibilitat de retards en les entregues les properes setmanes com a conseqüència d'una productivitat més baixa de la mà d'obra de nova contractació o per un col·lapse d'infraestructures, "que no és específic d'ara", en l'entrega d'última milla. "Costa trobar personal per ser xofer i costa trobar furgonetes", ha apuntat Sayol, entre d'altres problemes.
Tanmateix, el president de l'organització del sector logístic ha insistit que el sector ha planificat "molt bé" per evitar el col·lapse. El Clúster Pimec Logística cobreix tota la cadena de valor i inclou petites i mitjanes empreses dedicades al transport, l'emmagatzematge, la manipulació, el 'software', el 'hardware' o la consultoria, entre altres àmbits de la logística.
Alentiment del creixement
Al conjunt de l'estat espanyol, l'Organització Empresarial de Logística i Transport (UNO) ha previst, en un comunicat, un creixement del volum de paquets del 10% en relació a l'any anterior la qual cosa suposa un "alentiment" respecte el creixement del 2017.
La patronal logística, que té com a associades grans empreses del sector com SEUR, FedEx o DHL; calcula que hi haurà un moviment diari de 2,2 milions de paquets les setmanes posteriors al Black Friday (200.000 més que l'any passat) i alerta que les companyies "tenen dificultats per trobar repartidors i vehicles de repartiment".
Pel que fa a la contractació durant la campanya de Nadal, afirmen que es crearan 162.000 llocs de treball a tot l'Estat, un 8% més que l'any passat.