BNEW, la fira que no és fira

La Barcelona New Economy Week organitzada pel Consorci de la Zona Franca amb un pressupost de dos milions d'euros es presenta com el primer esdeveniment internacional en pandèmia

Blanca Sorigué i Pere Navarro, directora general i delegat especial de l'Estat al Consorci de la Zona Franca de Barcelona, durant la presentació de la BNEW | Cedida
Blanca Sorigué i Pere Navarro, directora general i delegat especial de l'Estat al Consorci de la Zona Franca de Barcelona, durant la presentació de la BNEW | Cedida
Barcelona
30 de Setembre de 2020
Act. 01 d'Octubre de 2020

No hi haurà expositors; per tant, no és una fira. El Barcelona New Economy Week (BNEW) no es vol presentar com una fira ni com un congrés. La paraula és esdeveniment en el sentit més ampli. En conjunt, quatre dies de xerrades, conferències i taules rodones repartides en tres escenaris de la ciutat que volen contribuir a reactivar l'economia de pandèmia i amb el networking com un dels principals al·licients. El Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB) aposta per aquest nou format "disruptiu" per debatre sobre cinc sectors estratègics de la nova economia. És una primera edició amb vocació experimental però també per establir bases per a BNEWs futurs i a altres ciutats d'arreu del món. Amb un pressupost de dos milions d'euros, el presenten com el primer esdeveniment internacional de pandèmia a Barcelona, en contrast als salons enfocats al públic local que s'han començat a celebrar.

La declaració d'intencions de fer un esdeveniment "diferent" ha començat amb la presentació de les activitats, que estan previstes entre el 6 i el 9 d'octubre a l'Estació de França, la Casa Seat i el Movistar Center de plaça Catalunya. El delegat especial de l'Estat al CZFB, Pere Navarro, i la directora general, Blanca Sorigué, han aparegut en forma d'holograma per explicar que l'esdeveniment es divideix en cinc sectors estratègics: logística, indústria digital, comerç electrònic, immobiliari i zones econòmiques. Com la resta de fires i congressos, el rerefons es focalitza en la reactivació de l'economia en el marc de la crisi provocada pel coronavirus.

"Aquest any no hem pogut fer les fires i salons previstos, i des del Consorci volíem fer alguna cosa i hem actuat com una startup: ens hem adaptat a una situació absolutament nova", ha començat Navarro. El delegat especial l'ha definit com un esdeveniment "nou, disruptiu, sensorial, complex i útil". En aquest últim adjectiu hi ha inclosa la recuperació de l'activitat econòmica. Segons Navarro, l'organització de l'esdeveniment ha generat 140 llocs de feina directes i centenars més d'indirectes. 

El pressupost és reduït: només dos milions d'euros per a un esdeveniment "sostenible econòmicament el primer any". Blanca Sorigué ha destacat que els ingressos vénen pels patrocinadors i les empreses que hi participen. Però no és un fórmula tancada. Repensar les fires era un repte pendent del sector ja abans de l'arribada de la covid-19, però ara pren especial rellevància i, sobretot, s'accelera. "Com aplicar les noves tecnologies només era una de les reflexions; tindrem més edicions del BNEW amb canvis i novetats", ha afirmat Navarro. 

Prohibits els Power Point

L'esdeveniment B2B de moment serà -obligadament- híbrid. La presència internacional serà principalment virtual, mentre que el públic local tindrà accés físic més fàcilment. En total, 358 speakers, dividits meitat i meitat entre participació online i presencial. Els assistents s'espera que siguin uns 8.000 a través de la plataforma digital que s'ha habilitat i un miler que acudeixin físicament als espais. Les startups hi tindran un paper destacat, amb més de 52 presents, i la representació internacional arribarà d'una norantena de països diferents d'Europa, Amèrica i l'Àfrica.  

El pressupost és reduït: només dos milions d'euros per a un esdeveniment "sostenible econòmicament el primer any"

La voluntat de diferenciar-se de les fires va des de l'essència de l'esdeveniment fins al més anecdòtic. Sorigué ha posicionat la comunicació com un dels trets diferencials: "Estan prohibits els Power Point en tots els debats; volem missatges clars i directes". Cellnex, Aena, Merlin Properties, Eurecat, Bon Preu, Ametller, Unilever, Glovo... Són només algunes de les empreses que aportaran ponents a les conferències i taules rodones. 

de Barcelona

La del nom és de Barcelona, però també podria ser de Berlín o de Bogotà. "Encara no hem celebrat el BNEW però ja pensem en crear una xarxa mundial, amb ciutats que comencin per B, per exemple", ha aventurat Navarro, que ràpidament ha puntualitzat: "Són idees". Veuen la marca de Barcelona com una aposta segura, que els permetrà incloure tres verticals relacionades amb la ciutat: gastronomia, disseny i cultura es mesclaran amb els cinc sectors estratègics de la nova economia que centren la primera edició del BNEW. 

"És una oportunitat per demostrar la projecció internacional de Barcelona i la capacitat que té la ciutat de generar negoci", ha sentenciat Navarro. Però la vocació internacional hi és, així com una voluntat de vincular-ho amb el món local i de crear sinergies entre sectors. "La pandèmia ens ha servit per entendre que hem de produir localment", ha recordat Navarro. Una altra lliçó que se n'ha extret, segons la directora general del CZFB, és que "els sectors estan molt interconnectats entre si, encara que a priori sembli que no tenen res a veure".