La importància de les dades i la intel·ligència artificial ha centrat la nova jornada sobre la indústria 4.0 de la Fundació per la Indústria, organitzada per afavorir la transformació digital de les pimes catalanes. Les experiències del Banc Sabadell i Bon Preu han protagonitzat la trobada, que ha servit per posar en valor la vital importància que té la gestió i l'anàlisi de dades per les empreses.
"Les dades són un tresor", ha emfatitzat Enric Rovira, director general adjunt de Banc Sabadell, que ha insistit que la dificultat és saber què fer amb la gran quantitat de dades de les quals disposen les empreses i com convertir-les en un llenguatge amb sentit comú que pugui servir per prendre decisions encertades. Si la internacionalització va ser clau en la sortida de la crisi de 2008, ha assegurat que ara ho serà la transformació digital. La diferència, ha remarcat, és que ara arribaran 140.000 milions de la Unió Europea per incentivar-ho.
"La nostra economia té una gran oportunitat de progrés, aprofitant els fons de recuperació europeus i dirigint les accions i inversions cap a la transformació digital i sostenible", ha ressaltat Josep Roca, president de Fundació per la Indústria.
Les dades, un "tresor amagat"
Pier Paolo Rossi, director d'Intel·ligència de Negoci del Banc Sabadell, ha marcat el full de ruta perquè una pime pugui incorporar l'anàlisi de dades en el seu negoci. El primer pas és trobar aquest "tresor amagat" que tenen totes les empreses. Un tresor que pot estar en discs durs o ordinadors i que si es processen adequadament, poden ser fonamentals per definir l'estratègia empresarial. "Fins ara les decisions a les pimes es prenien en base a l'experiència", ha explicat. Ara, amb el coneixement que aporten milers de dades, es pot fer de manera molt més analítica i eficient.
I per fer-ho és necessària la intel·ligència artificial. Rossi ha volgut especialment trencar els mites i ha assegurat que la tecnologia ja és barata i accessible. No calen grans inversions. A partir d'aquí, el secret és convertir els milers de dades de què disposem (dels clients, proveïdors...) i convertir-les en patrons de comportament que, amb un model matemàtic, puguin establir prediccions. "Et permet conèixer com són i què necessiten els teus clients. A partir d'aquest coneixement, pots predir què faran en un futur i prendre decisions", ha detallat.
Les dades (que tenen totes les empreses), la tecnologia (accessible i econòmica) i el talent són els ingredients necessaris d'aquest nou paradigma. Rossi ha recordat la guerra pel talent que existeix, especialment en professionals en analítica. Però ha animat les empreses a aprofitar també els seus professionals, formar-los i capacitar-los per poder desenvolupar aquesta tasca.
Bon Preu, les dades com a patró
"Les dades són indispensables", ha sentenciat Pere Anglada, director financer de Grup Bon Preu. Per l'empresa catalana, han estat fonamentals en el seu creixement que els ha portat de la primera botiga el 1974 a més de 200 punts de venda i a facturar al voltant de 1.500 milions d'euros. Però també ha remarcat que per si soles no són suficients: "Això sol no fa miracles. L'empenta, la voluntat de millorar cada dia, continuen sent tan imprescindible com abans. Però l'empenta sense les dades avui és totalment insuficient".
Pere Anglada: "Hem passat del coneixement personal del client amb noms i cognoms a tenir dades del milió de clients que tenim"
Per Bon Preu, les dades han sigut una eina imprescindible per poder plantar cara als seus competidors, veritables "monstres" del sector com poden ser Carrefour, Mercadona, Cepsa o Shell. I ha explicat de manera senzilla què vol dir aquest ús de les dades: "Hem passat del coneixement personal del client amb els noms i cognoms a les primeres botigues a tenir les dades de tot el milió de clients que ens compra recurrentment i a conèixer el seu comportament". Tot, ha remarcat, garantint la privacitat, un aspecte que valoren molt: "Bon Preu es podria ensorrar perdent la reputació que té".
Un dels camps on utilitzen l'anàlisi de dades i la intel·ligència artificial és en relació amb el coneixement dels clients. A través de la segmentació, saben els gustos i preferències de tots ells. Si abans enviaven publicitat a les bústies de manera indiscriminada, ara les promocions arriben a aquelles persones interessades en determinats productes. Una "cirurgia" per donar allò que vol a cada client".
"Si jo soc capaç de donar el màxim a cada client, sense malbaratar diners en promocions estèrils sense retorn, oferint a cada client el que li agradarà, és fantàstic, Amb menys inversió, aconsegueixes millors resultats", resumeix.
Pere Anglada: "Com féiem les comandes fa 20 anys a les botigues? No ho devien fer gaire bé"
Un altre exemple és la gestió de les provisions i productes, vital en establiments que superen les 25.000 referències. "Com féiem les comandes fa 20 anys a les botigues? No ho devien fer gaire bé", ha reflexionat. Ara, amb una aplicació permet fer les comandes de manera automatitzada tenint en compte milers de variables que cap humà podria considerar. L'objectiu, que no falti mai cap producte als prestatges. "És un repte monstruós que sense tecnologia no podríem aconseguir", ha apuntat.
Ara també estableixen els preus a través de l'anàlisi de dades, amb aplicacions que recullen els preus dels productes de tota la competència i establint el que més interessa a Bon Preu. Tot plegat, amb l'objectiu de maximitzar l'eficiència i assolir l'objectiu de satisfer i fidelitzar el client.