El sector del packaging és dels que més està creixent (un 22% en 2023) i és un dels pilars fonamentals de l'economia a l’estat, representant aproximadament el 3% del PIB, amb una facturació anual de 40.409 milions d'euros, d’acord amb l’estudi presentat la setmana pasada al Col·legi d’Economistes de Catalunya. Catalunya és la comunitat autònoma líder amb el 25,28% del volum total de negoci del sector, la segona és Madrid (16,42%) i segueix el País Valencià (13,21%).
L’estudi fet per Adrià Llacuna mostra que el sector compta amb 3.447 empreses i 118.449 treballadors a Espanya. És un sector essencial per a la cadena de subministrament industrial i també és un camp d'innovació i desenvolupament sostenible. És un sector amb una rendibilitat financera (benefici net sobre patrimoni net) molt elevada, especialment en les empreses mitjanes i grans, que està al voltant del 20%, molt més que la mitjana del conjunt dels sectors empresarials, que es situa en un 8%. Per altra banda, és un sector força capitalitzat ja que el deute representa al voltant del 52% del balanç, lo qual està en línia amb el que es considera adequat (menor al 60%) en general per a les empreses.
El sector packaging té una rendibilitat financera molt elevada, especialment en les empreses mitjanes i grans, que està al voltant del 20%
El sector del packaging inclou diversos subsectors: maquinaria d’envàs i embalatge (17,9% del nombre total d’empreses), maquinaria d’etiquetat (8,7%), fusta (20,4%), paper i cartró (20,6%), plàstic (26,1%), metall (4,8%) i vidre (0,2%).
Una mostra de la vitalitat del sector és que, com ens recorda Xavier Pascual, director d’Hispack, el saló del packaging, és el segon saló propi més important de Fira Barcelona, després d’Alimentaria. Aquest saló, que es celebra la propera setmana, és un dels esdeveniments més importants a escala europea per al sector del packaging.
El sector té importants fortaleses ja que en els darrers anys hi ha hagut una gran flexibilitat per adaptar-se a l’evolució de la normativa, especialment l’ambiental. També té una gran capacitat per a la innovació contínua. D’aquesta manera ha fet front a dificultats considerables com són la volatilitat en els preus de l’energia i matèries primeres; i la conjuntura geopolítica.
Per al futur, el sector es dirigeix cap a una major sostenibilitat, amb un focus en materials biodegradables i reciclables. Com diu Jordi Bernabeu, president d’Hispack: “El consumidor avui dia vol assegurar-se que la compra és sostenible i d'origen fiable, a banda de tenir tota la informació nutritiva de la compra al vostre abast. En aquest sentit, el consumidor ha esdevingut més exigent que mai”.
Bernabeu (Hispack): “El consumidor avui dia vol assegurar-se que la compra és sostenible i d'origen fiable, a banda de tenir tota la informació nutritiva de la compra"
Per això, de cara al futur cal mantenir la competitivitat mentre es compleixen les expectatives de sostenibilitat dels consumidors i les exigències reguladores més estrictes. Com diu Martina Font, presidenta del Packaging Clúster: “La sostenibilitat, amb l’ús de materials reciclats i la reducció de la petjada de carboni, és el repte més rellevant del sector i dels seus clients”. Altres reptes són la digitalització, la connectivitat i la automatització, claus per millorar l'eficiència i reduir costos operacionals. Per fer front a aquests reptes, és clau la col·laboració entre els diferents actors del sector.
En resum, el packaging creix i de manera rendible, enmig d’un entorn difícil tant per la regulació com per la geopolítica i la volatilitat dels mercats. És un pilar clau d’un país que vol ser més industrial. De cara al futur caldrà seguir innovant i anticipar-se a les demandes de consumidors i regulació per a seguir creant valor sostenible.