• Economia
  • El Prat, a l’abisme del Brexit

El Prat, a l’abisme del Brexit

Les negociacions per la sortida del Regne Unit de la Unió Europea deixen Vueling, Iberia i Level a la corda fluixa del cel europeu

Vueling vol ser "la porta a europa" de Xina, Singapur o Abu Dhabi
Vueling vol ser "la porta a europa" de Xina, Singapur o Abu Dhabi
Barcelona
15 de Gener de 2019
Act. 15 de Gener de 2019

La incertesa generada per les negociacions del Brexit continua fent-se un espai en l’entorn econòmic europeu. Si bé la inversió britànica directa a Catalunya ha obviat completament aquest procés i continua creixent més que mai, VuelingLevel Iberia –que pertanyen al International Airlines Group (IAG)- veuen com, si no s’arriba a un acord, els seus vols pels cels de la Unió Europea corren el perill de no enlairar-se, ja que formaran part d’una empresa amb capital no europeu. De fet, Vueling és l'aerolínia que més passatgers transporta des de l'aeroport del Prat: dels 50.172.457 passatgers que hi van passar el 2018, 19,3 milions ho han fet a través d'aquesta companyia i 1,56 milions d'Iberia o Level. De moment, Brussel·les ja ha demanat als 27 Estats membre que expliquin de quina manera pensen complir amb la normativa europea. En els primers 11 mesos del 2018, fins al novembre, han passat 17.641.029 turistes britànics per tot l'Estat espanyol.

 

Previsiblement, el Parlament britànic votarà el rebuig al text pactat per la primera ministra britànica, Theresa May, i la Unió Europea (UE), i s'obrirà el camí cap a un Brexit dur, però la Comissió Europea ja va deixar entreveure que en la qüestió aèria buscaran la flexibilitat. Tot i així, les rutes habituals per Europa de les aeronaus espanyoles que formen part de l’IAG pengen de tres possibles escenaris: que hi hagi un hard Brexit, que la proposta de May no tiri endavant i els britànics retirin l'article 50 del Tractat de Lisboa o que la proposta de la primera ministra tiri endavant. 

 

Així ho explica el professor de Cranfield University i director d’Aviation Data Works, Pere Suau-Sanchez, a VIA Empresa, que afegeix un punt més a la qüestió i posa damunt la taula la possibilitat que els britànics optin aquest any per quedar-se al seu país a l’estiu, no pel que pugui suposar el Brexit, sinó per la incertesa que genera, “la continua devaluació de la lliura esterlina i l’augment de les temperatures al Regne Unit”.

Segons el seu parer, "la demanda es pot comportar d'una manera més conservadora i, des del punt de vista del turisme, hi pot haver una sèrie de demanda que no es realitza", cosa que no només tindria implicacions per a les companyies aèries citades, sinó també per a l'economia de Catalunya i Espanya. Si no volen avions entre el Regne Unit i Espanya es perdran tots aquells diners que corresponen a la càrrega aèria. En aquest sentit, Suau subratlla que "la càrrega aèria és el valor afegit perquè de mitjana és de 100 dòlars el quilo i el ratio del transport marítim no arriba al dòlar el quilo".

"Molts britànics optaran per quedar-se al Regne Unit a l'estiu per la incertesa del Brexit, el clima i la devaluació de la lliura"

Tornant al Brexit, els camins poden anar cap a tres destinacions diferents. El primer escenari a tenir en compte és el que, de moment, preveu Brussel·les i és que el Brexit tiri endavant sense un acord amb la Unió Europea. Si és així, el Regne Unit marxaria de la UE entre finals de març i juliol, tenint en compte que la data depèn de si els diputats voten a favor del text negociat entre Londres i Brussel·les o opten per estendre la vigència l'article 50 del Tractat de Lisboa, que fixa el 29 de març com la data límit del Regne Unit per marxar, dos anys després que el Regne Unit notifiqués al Consell Europeu la seva intenció de deixar la UE.

El Brexit podria deixar Vueling a terra...

Si finalment, doncs, hi hagués un Brexit sense acord, i segons explica Suau, el Regne Unit “perdria automàticament l'accés al EU Single Aviation Market i a tots els països on la UE té acords, com per exemple el de Cel Obert amb els Estats Units”. Precisament per això, el Regne Unit podria perdre l'accés a 44 països amb qui Europa té acords perquè, sent estrictes, "en el cas de l'aviació necessites tenir un acord de servei aeri i si no tens aquest acord no pots operar".

A més, Suau destaca que “en teoria, les companyies amb més d’un 50% de capital britànic no podrien fer operacions de cabotatge dins d’Europa”, un fet que afectaria diverses companyies aèries, però que, sobretot, “podria ser greu per a Vueling i potser per a Iberia”. I és que les dues companyies estan en mans del capital britànic, però la diferència és que Iberia té els drets econòmics i els de vot distribuïts diferents utilitzant una empresa espanyola participada per El Corte Inglés i "podria escapar-se d'això si la UE és flexible". Però Vueling "és al 100% participada per IAG i seria molt més difícil de justificar".

En aquest cas, i segons el director d’Aviation Data Works, el Regne Unit “ja no estaria governat per les regulacions d’EASA –l’Agència Europea de Seguretat Aèria- i hauria de decidir si hi torna a entrar com a tercer membre o estableix les seves pròpies regulacions de seguretat aèria a través de la seva Autoritat d’Aviació Civil (UK CAA)”. Això, però, “portaria temps” dur-ho a terme i, per tant, “pot haver disrupcions en els serveis de manera temporal” ja que Vueling tindria capital no europeu, tot i que Suau té clar que “es buscaria un acord provisional ràpid” perquè “tampoc no convé a l’economia europea”.

...però la sang no arriba al riu...

Iberia, de la seva banda, tindria el mateix problema, però el també professor de Cranfield University contempla la possibilitat que “al tenir els drets econòmics i de vots distribuïts diferents utilitzant una empresa espanyola participada per El Corte Inglés podria escapar-se si la UE és flexible”. El mateix passaria amb Level perquè, tot i tenir la base a Viena i operar els vols europeus des d'allà, però els vols de llarg recorregut surten de Barcelona i estan operats per Iberia.

"Si hi hagués un 'hard' Brexit, segurament les dues parts mantindrien l'activitat, però no els permetrien un increment de l'oferta"

La cosa, però, segurament no serà tan greu. Suau creu que "la sang no arribarà al riu" perquè, econòmicament parlant, "no interessa a cap de les dues parts". Malgrat que en el camp aeri "no hi ha alternatives intermèdies com passa amb el comerç", el director d’Aviation Data Works considera que "és molt possible que facin acords flexibles per poder allargar l'activitat", és a dir, en cas que hi hagués un hard Brexit "les dues parts mantindrien l'activitat i potser el que no permetrien seria un augment de l'oferta o canvis a l'espera que es poguessin negociar els acords i portar-los a terme".

De fet, a curt termini, potser pesarà més el comportament de la demanda, que no pas els acords que es produeixin. "Si ets britànic, tindràs incertesa si compres un bitllet: què passarà, podré volar? Totes aquestes coses fan que una part important de la demanda no es realitzi i això és difícil de comptabilitzar", argumenta Suau.

...i tot continua com ara

Els altres dos escenaris que s'obren deixarien el panorama aeri tal i com està en l'actualitat. En cas que la proposta de la primera ministra britànica tirés endavant, s'obriria un període de negociació de dos anys i “hi hauria voluntat de ser flexibles”. Passat aquest termini,  el Regne Unit podria negociar nous acords amb Europa en termes d'aviació i tot podria continuar com fins ara.

Finalment, el tercer escenari seria que la proposta de May no tirés endavant i que, a més, els diputats britànics decidissin retirar l'article 50 del Tractat de Lisboa. Si fos així, Suau apunta que “tot continuarà igual i que la fi del món no arribarà”.

Sigui com sigui, el més probable és que tot quedi com fins ara i Vueling, Iberia, Level i la resta de companyies es continuïn enlairant com sempre i cap a les mateixes destinacions. Les conseqüències de la incertesa que això genera, només tindrien un efecte a curt termini, però si mirem més enllà, les aerolínies de l'IAG tenen tots els números de continuar volant ja que presumiblement Europa serà flexible en aquest terreny perquè no interessa a cap de les dues parts trencar les relacions aèries.