La ComissióEuropea ha anunciat aquest dilluns que ha presentat una demanda a l’Organització Mundial del Comerç contra la investigació oberta per la Xina a la importació de producteslàcticseuropeus. Brussel·les argumenta que la investigació xinesa té “al·legacions dubtoses i proves insuficients”. El vicepresident executiu i Comissari de Comerç, ValdisDombrovskis, ha assegurat en un comunicat que la Comissió Europea vol “fer tot el possible per defensar els productors làctics de l’abús dels instruments de defensa comercial”. Així mateix, ha defensat que la Xina posi fi “immediatament” a la investigació, iniciada arran de l’anunci d’aranzels europeus contra els vehicles elèctrics xinesos.
Segons el comunicat, la Comissió està complint amb el seu compromís de “defensar fermament” els interessos del sector làctic de la Unió Europea i la Política Agrícola Comú davant aquest tipus de procediments. De totes maneres, si les consultes sol·licitades no acaben desembocant en un desenllaç satisfactori per la UE, aquesta mateixa ha anunciat demanarà a l'OMC la creació d’un “grup especial” que pugui prendre decisió sobre la investigació.
La reacció europea ha arribat després que el gegant xinès iniciés la investigació de productes làctics el passat 21 d’agost per determinar si les subvencions que reben aquests, s’ajusten a les normes internacionals i no causin perjudicis a la indústria làctia xinesa. Aquest moviment es va fer arran de l'anunci d'aranzels europeus per als cotxes elèctrics xinesos.
Aranzels de fins al 36,3%
La Comissió Europea va anunciar al juliol la imposició provisional d'aranzels de fins al 37,6% a les importacions de vehicles elèctrics procedents de la Xina per fer front a la "competència deslleial" del gegant asiàtic arran d'una investigació europea sobre els subsidis xinesos. Setmanes després, l'executiu comunitari va rebaixar la xifra fins al 36,3% els gravàmens més elevats.
Els tributs definitius s'hauran d'imposar com a màxim el pròxim 30 d'octubre
D'acord amb les conclusions de la investigació de l'executiu comunitari, els vehicles elèctrics procedents de la Xina es beneficien de "subsidis injustos" al llarg de tota la cadena de subministrament, generant "amenaces de danys econòmics" als productors de cotxes elèctrics de la Unió.
Els tributs definitius s'hauran d'imposar com a màxim el pròxim 30 d'octubre, que és la data límit fixada per Brussel·les per a aconseguir l'aprovació de la CE i els estats membres. En cas que hi donin llum verda, les imposicions entrarien en vigor l'endemà i s'establirien per un període de cinc anys, amb possibilitat d'estendre's més en el temps.