• Economia
  • El "buit legal" i la raó per la qual encara reps trucades 'spam'

El "buit legal" i la raó per la qual encara reps trucades 'spam'

Moltes empreses desafien la Llei de Telecomunicacions, des de l'estranger, amb trucades automatitzades o saltant-se la Llista Robinson

Els ciutadans encara reben trucades 'spam' | iStock
Els ciutadans encara reben trucades 'spam' | iStock
Barcelona
29 d'Agost de 2023
Act. 29 d'Agost de 2023

A tota llei, sovint hi ha una trampa. Quan la Llei General de Telecomunicacions va entrar en vigor a finals de juny i anunciava la "fi de les trucades spam", es posava fi a les trucades de forma insistent, en hores intempestives, que tan molestava a la població. La llei, aprovada fa un any, va deixar a les empreses per al compliment de la norma amb un consentiment clar: el consumidor decideix si vol rebre trucades comercials. Tanmateix, hi ha un "buit legal" que ho ha canviat tot.

En primer lloc, com es vulnera la llei? Per què encara rebem trucades comercials? Cal tenir present que, moltes vegades, aquest consentiment el donem gairebé sense adonar-nos-en, en acceptar gairebé sense llegir els 'Termes i condicions' de les empreses. I també convé ser conscients que hi ha teleoperadores domiciliades a l'estranger, és a dir, llocs on la regulació espanyola no és aplicable, poden continuar fent trucades spam o no desitjades. És més, hi ha hagut un augment de les trucades de societats o negocis d'aquestes característiques des de països estrangers o amb mòbils adquirits a altres països. Per tant, pot ser habitual rebre trucades "amb un accent diferent" al que estem acostumats.

La cooperativa de telecomunicacions Somos Conexión apunta que també s'utilitzen les "trucades automatitzades" per saltar-se la llei. A més, des de la cooperativa han criticat que, si bé la nova normativa millora la protecció de dades i els drets dels consumidors, "aquelles companyies amb una manca de valors ètics i empresarials continuen amb les pràctiques invasives".

Més mesures per evitar-ho

Abans de l'aprovació de la llei, existien diferents opcions per evitar aquestes trucades molestes, tal com estava previst a la Llei General Consumidors i al codi de consum, o apuntant-se a la Llista Robinson, però no totes les empreses de telemàrqueting respecten les normes. A més, hi ha sospites que les companyies no només fan cas omís a aquesta llista, sinó que les utilitzen per aconseguir una base de dades de persones a les quals bombardejar amb trucades i correus spam.

Una de les recomanacions finals per combatre l'spam és fer constar per escrit queno vols rebre trucades de l'operadora. És millor fer-ho per aquest mètode, perquè en quedi constància, així com de la seva resposta. Pel que fa a les trucades de l'estranger, el millor que un pot fer és bloquejar els números de telèfon des dels que truquin, i així aconseguir que es cansin. Cada trucada els costa diners, i quan vegin que no obtindran res amb tu, et retiraran de la seva llista de contactes. També han sorgit diferents aplicacions per Android i iPhone que ajuden a bloquejar les trucades spam.