El talent s'ha convertit en imprescindible per la transformació digital. Aquest nou escenari està comportant una "guerra" pel talent que es disputa entre empreses i territoris, que s'han de convertir en marques atractives pels treballadors. És una de les reflexions que Josep Albet, consultor expert en cultura empresarial, va fer durant la segona sessió del cicle organitzat per la Fundació per la Indústria per potenciar la indústria 4.0 com a impulsora de la transformació de l’economia catalana.
"El talent és un dels reptes que planteja la indústria 4.0", va emfatitzar Albet, que va posar de manifest que la transformació digital farà desaparèixer els treballs manuals per fer augmentar la importància dels intel·lectuals i creatius. "Necessitarem gent que creï i busqui solucions", resumia.
I aquesta realitat genera un problema: no hi ha suficient talent per satisfer tota la demanda. Un problema, explicava, especialment greu a l'Estat Espanyol. En aquest context, Albet va advertir que "la digitalització està accelerant la guerra pel talent".
Josep Albet: “No competim només en productes i serveis, sinó pel coneixement, per les persones”
Això obliga les empreses a convertir-se en marques reconegudes pels treballadors i ser atractives perquè la gent hi vulgui treballar. “No competim només en productes i serveis, sinó pel coneixement, per les persones”, sentenciava. Això obliga les empreses a adaptar-se a les noves exigències dels joves, que passen per oferir estratègies clares, possibilitats de creixement o flexibilitat. I, sobretot, a anar a buscar el talent. Un cas d'empresa atractiva és Google, que l'any passat va rebre 2 milions de currículums.
"La competició pel talent acabarà sent una competició de territoris, els que ofereixin uns entorns més atractius, seran capaços de portar el talent. Les ciutats jugaran un paper molt important en la competició", afegia. En aquest sentit, posava d'exemple el cas d'una empresa destacada del sector dels videojocs que, entre els seus ganxos per atreure treballadors, destacava que tenia la seu a Barcelona.
La transformació digital, també per les pimes
Quan es parla d'indústria 4.0, molts petits i mitjans empresaris ho veuen com una cosa llunyana i fora del seu abast. Tot i això, el president de Fundació per la Indústria, Josep Roca, ho situa com "un pas necessari per afrontar els canvis que estem vivint".
És el cas de Cafès Cornellà, que va relatar el seu CEO, Pere Cornellà: "La digitalització és un procés transformador i accelerador, on les pimes tenim grans oportunitats. La combinació de talent i tecnologies de la informació i coneixement ens permeten fer un pas de gegant en relació a les grans companyies".
Cornellà: "Una màquina de cafè és un bé de Déu de sensors"
Una possibilitat que mai abans havia viscut, tot i ser una empresa nascuda el 1920. En el seu cas, van apostar per la transformació digital a finals dels 90 amb l'objectiu d'aconseguir que els cafès de la seva marca que se servien en restaurants i bars tinguessin la màxima qualitat. Fins llavors només s'encarregaven de servir els grans de cafè a la restauració, però van veure que el seu negoci era, sobretot, com es convertia en beguda a les tasses dels clients.
Van establir un sistema integral de qualitat, van llançar una app i ja disposen d'una cafetera 4.0, que permet monitoritzar la producció de cada cafè, la traçabilitat del consum, prevenir avaries o augmentar l'eficiència. Tot per aconseguir una tassa de cafè "perfecte".
En aquest sentit, va recalcar que la tecnologia "per si mateixa no té sentit" i que cal que darrere hi hagi una idea i uns objectius clars. "Una màquina de cafè és un bé de Déu de sensors, que es poden interconnectar i que ens donen la possibilitats de sensoritzar la pressió, la temperatura, els circuits hidràulics", apuntava.
A l'abast de petites i mitjanes empreses
Xavier Armengol, vicepresident d’indústria de la Zona Ibèrica d'Schneider Electric, va destacar que la tecnologia per avançar cap a la transformació digital ja existeix i està a l'abast de les pimes. "Les solucions tecnològiques que han d'habilitar el canvi han de començar amb poca inversió, poc invasives i graduals", remarcava.
Armengol ressaltava totes les eines que permeten monitoritzar plantes industrials, màquines o processos amb l'objectiu d'augmentar l'eficiència, la productivitat, la seguretat i prevenir avaries. Per exemple, plataformes que permeten saber com està funcionant una màquina a través del mòbil i, en cas que hi hagi alguna avaria, poder actuar a l'instant i de manera guiada amb experts.
"La tecnologia hi és i hem d'anar endavant perquè és l'única forma de tenir una indústria més forta, més resilient i de més futur a Catalunya", va insistir el representant d'Schneider Electric.