24
de Juliol
de
2014
Act.
25
de Juliol
de
2014
La inversió del Grup Foment, format pel Ministeri i les empreses públiques associades, en infraestructures s'ha desplomat un 50% a Catalunya en el període comprès entre el 2004 i el 2014, el doble que en el conjunt de les comunitats autònomes, on la caiguda és d'un 25%.
Així ho ha assegurat el president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, que ha sostingut, com ja va mencionar fa unes setmanes Andreu Mas-Colell, que aquestes xifres "frenen les possibilitats de creixement de Catalunya malgrat ser el motor industrial i de creixement de l'economia espanyola".
Dèficit d'inversió important
A Catalunya, el dèficit d'inversió durant l'última dècada ha estat de tres punts percentuals de mitjana anual, per la qual cosa en comparació amb la resta de comunitats, la catalana és la que ha rebut un percentatge d'inversió estatal més allunyat de la seva contribució al PIB, d'un 18,5%.
En aquesta valoració no s'han considerat les comunitats forals i Madrid, la singularitat de la qual radica en la seva capitalitat i que és la comunitat on desemboca tot el sistema radial d'infraestructures.
Diferents fases d'inversió
Segons la Cambra, Catalunya ha passat per dues fases. Una primera expansiva, del 2004 al 2009, durant la qual la inversió va créixer més a Catalunya que al conjunt de regions espanyoles, un 75,8% enfront del 60,7% la inversió regionalitzada. En aquest període també es van construir dos grans projectes: l'AVE Madrid-Barcelona i l'ampliació de l'Aeroport de Barcelona - El Prat.
D'altra banda, hi ha una segona fase recessiva, del 2009 al 2014, durant la qual l'ajustament pressupostari de la inversió de l'Estat ha afectat més a Catalunya que a la mitjana de comunitats, un descens del 71% enfront del 53% la inversió regionalitzada. En aquesta etapa, el projecte més important que es va fer a Catalunya va ser l'ampliació del Port de Barcelona.
L'estudi explica que, durant el període 2004-2009, l'Estat ha destinat a Catalunya entorn del 17,5% de la inversió en infraestructures i que, partir de 2010, aquest percentatge s'ha anat reduint fins a situar-se en l'11,3%, "allunyant-se cada vegada més del seu pes en el PIB, i situant-se també força per sota del seu pes en la població".
La Cambra conclou que la inversió espanyola no s'ha fet en proporció al PIB, que Catalunya té actualment un dèficit "important" d'inversió en carreteres i ferrocarrils i que cal replantejar la política d'inversions sense incomplir compromisos "com ja va passar amb la disposició addicional tercera de l'Estatut".
Així ho ha assegurat el president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, que ha sostingut, com ja va mencionar fa unes setmanes Andreu Mas-Colell, que aquestes xifres "frenen les possibilitats de creixement de Catalunya malgrat ser el motor industrial i de creixement de l'economia espanyola".
Dèficit d'inversió important
A Catalunya, el dèficit d'inversió durant l'última dècada ha estat de tres punts percentuals de mitjana anual, per la qual cosa en comparació amb la resta de comunitats, la catalana és la que ha rebut un percentatge d'inversió estatal més allunyat de la seva contribució al PIB, d'un 18,5%.
En aquesta valoració no s'han considerat les comunitats forals i Madrid, la singularitat de la qual radica en la seva capitalitat i que és la comunitat on desemboca tot el sistema radial d'infraestructures.
Diferents fases d'inversió
Segons la Cambra, Catalunya ha passat per dues fases. Una primera expansiva, del 2004 al 2009, durant la qual la inversió va créixer més a Catalunya que al conjunt de regions espanyoles, un 75,8% enfront del 60,7% la inversió regionalitzada. En aquest període també es van construir dos grans projectes: l'AVE Madrid-Barcelona i l'ampliació de l'Aeroport de Barcelona - El Prat.
D'altra banda, hi ha una segona fase recessiva, del 2009 al 2014, durant la qual l'ajustament pressupostari de la inversió de l'Estat ha afectat més a Catalunya que a la mitjana de comunitats, un descens del 71% enfront del 53% la inversió regionalitzada. En aquesta etapa, el projecte més important que es va fer a Catalunya va ser l'ampliació del Port de Barcelona.
L'estudi explica que, durant el període 2004-2009, l'Estat ha destinat a Catalunya entorn del 17,5% de la inversió en infraestructures i que, partir de 2010, aquest percentatge s'ha anat reduint fins a situar-se en l'11,3%, "allunyant-se cada vegada més del seu pes en el PIB, i situant-se també força per sota del seu pes en la població".
La Cambra conclou que la inversió espanyola no s'ha fet en proporció al PIB, que Catalunya té actualment un dèficit "important" d'inversió en carreteres i ferrocarrils i que cal replantejar la política d'inversions sense incomplir compromisos "com ja va passar amb la disposició addicional tercera de l'Estatut".