Què cal per ser influencer?

La figura de l'influencer o creador de contingut ha irromput els darrers anys en l'opinió pública i en el món laboral, però... quin perfil professional exigeix aquesta nova forma de treball?

El “màrqueting d'influencers” ha conegut un auge exponencial | iStock
El “màrqueting d'influencers” ha conegut un auge exponencial | iStock
PhD y profesora de ESIC Barcelona
Barcelona
03 d'Octubre de 2022

Començant per la ja famosa frase “Mama, jo de gran vull ser influencer!” i seguint amb els darrers articles dels diaris d'interès nacional, la pregunta “què cal estudiar per arribar a ser influencer?” és una que hauria de tenir preocupats els pares dels nens d'avui i els professionals de demà. Més enllà de ser un treball amb aspiracions, és una activitat econòmica que mou milions i que ha nodrit l'aparició d'una nova forma d'economia: “l'economia de la passió”. Per això han sorgit nous debats d'actualitat sobre plataformes i algoritmes, sobre formes de monetització i tributació o fins i tot sobre l'estatus d'aquests treballadors i treballadores.

En un mercat que es crea per oferta i demanda, hi ha la demanda de contingut de milions de consumidors de totes les edats i perfils i l'oferta de contingut creat i promocionat a través de tota mena de plataformes. A més, el ja no tan nou “màrqueting d'influencers” ha conegut un auge exponencial arribant a assolir el 2022 una inversió de 62 milions d'euros només a Espanya, segons ARCE mitjana. Així és com es reforça un mercat laboral creixent, amb creadors de contingut a la recerca de marques per promoure i marques a la recerca de creadors de contingut que promocionin els seus productes.

Per respondre a les necessitats d'aquest nou mercat laboral amb professionals competents i amb èxit, necessitem entendre'n el perfil professional. Quins són els estudis necessaris, l'experiència prèvia, les competències professionals o, simplement, els coneixements essencials per arribar a tenir èxit com a influencer?

El “màrqueting d'influencers” ha conegut un auge exponencial arribant a assolir el 2022 una inversió de 62 milions d'euros només a Espanya

Un estudi empíric realitzat en col·laboració amb la Universitat de València es proposa esbossar el perfil professional de l'influencer seguint una metodologia qualitativa amb més de 30 entrevistes semiestructurades. Els participants en aquest estudi són creadors i creadores de contingut a través de tota mena de plataformes (Youtube, Instagram, iVoox, Twitch, TikToK, Facebook) i sobre tota classe d'indústries o sectors (bellesa, lifestyle, economia, política, esport, entreteniment, actualitat política, etc.).

Segons els resultats d’aquest estudi, hi ha 5 perfils professionals diferents segons el nivell d’estudis relacionats amb el contingut compartit. Al primer perfil hi ha els influencers que tenen estudis formals sobre la matèria. En aquest perfil entraria, per exemple, una persona que hagi creat un canal de YouTube sobre actualitat política després d'haver estudiat la carrera de ciències polítiques. Al segon perfil hi ha aquells que tenen estudis formals relacionats amb creació de continguts en general, com, per exemple, aquells instagramers de moda que han cursat estudis de màrqueting, però no de disseny. El tercer perfil inclou els professionals creadors de contingut que no tenen estudis formals relacionats amb el contingut compartit ni amb la creació de contingut en general, però que tenen àmplia experiència personal, com podria ser el cas, per exemple, dels jugadors de videojocs a Twitch. A continuació, trobem els que no han realitzat estudis formals relacionats amb el contingut ni amb la creació de continguts, però estan aprenent i adquirint aquests coneixements de manera autodidàctica. En aquesta categoria coexisteixen perfils com els creadors de contingut sobre DIY (“do it yourself”), hobbies o fins i tot moda. El cinquè perfil inclou persones que no tenen estudis formals ni coneixement previ, però que comparteixen contingut com a forma d’expressió creativa. En general, acostumen a ser creadors de contingut d’entreteniment o d’opinió.

Observant aquests perfils professionals d'influencers d'èxit sorgeix la següent pregunta: té sentit el debat d'avui dia sobre les acadèmies, cursos i postgraus per ser creador de contingut? En un mercat molt competitiu on compartir contingut d'interès a la xarxa ja no és suficient, més enllà dels estudis, coneixements o experiència prèvia, tots els entrevistats concorden que hi ha una sèrie de competències que són fonamentals per arribar a tenir èxit.

Té sentit el debat d'avui dia sobre les acadèmies, cursos i postgraus per ser creador de contingut?

Les habilitats més importants estan relacionades amb la creativitat del contingut i l’ús de tècniques audiovisuals. Un ha d'estar actualitzant-se de manera permanent pel que fa a la presentació del contingut d'una manera original i innovadora. A més, cal una escolta permanent dels seguidors i una gran implicació amb la comunitat creada. Això estableix un diàleg continu, generant la possibilitat de prendre el pols a les preferències i tendències dels seguidors. Molts dels influencers també parlen del concepte d' “autenticitat” i del que significa ser un mateix o tenir una veu pròpia a l'hora de presentar una creació.

Ser influencer és una professió nascuda recentment gràcies a les xarxes socials i, com en qualsevol altra professió, per exercir-la cal entendre quins són els coneixements, les habilitats i les actituds d'un professional competent i d'èxit. No obstant això, la varietat de perfils professionals identificats segueix sense deixar res clar en el debat actual: cal tenir una formació reglamentada relacionada sobre els temes que un influencer publica a les seves xarxes? O n'hi ha prou amb informar-se i tenir una veu única que tingui impacte en una comunitat de seguidors?

Independentment de la resposta a aquesta pregunta, si alguna cosa és segura és que aquesta és una de les professions del futur, i, com a especialistes en el món laboral i formadors, tenim el deure de seguir-la de prop, intentar entendre-la i crear professionals competents i responsables.