Muntar una botiga de sabates a Terrassa amb els estocs d’una fàbrica que va tancar. En aquest teòric fracàs, es troba l’origen de l’empresa familiar Calzados Lamolla, amb més d’un segle de trajectòria, i propietària entre d’altre de les sabateries Casas. En aquest llarg camí, l’aposta pel disseny propi i la fabricació dels productes per encàrrec, procés pel qual treballa amb més de 200 proveïdors, són alguns dels trets que li han permès sobreviure en un sector que ha patit, potser més que cap altre, el boom de les compres on-line. La diversificació de les marques és el mètode que li ha permès continuar endavant. Així explica aquest viatge el director de la companyia, Jordi Casas. En aquest context, la firma ha rebut un préstec ICF Eurocrèdit, atorgat per l’Institut Català de Finances (ICF). El suport financer de l’organisme de la Generalitat de Catalunya servirà per a l’obertura botigues i incorporar avenços tecnològics als seus processos operatius.
Jordi Casas admet el tsunami que ha suposat, especialment en el període postpandèmic, la moda de comprar sabates a través de les plataformes on-line. Davant d’aquesta realitat, Calzados Lamolla ha optat per reivindicar els seus atributs diferencials. “En l’experiència de compra, el consumidor vol la comoditat d’emprovar-se les sabates i comprovar que es tracta d’un producte de qualitat”. A hores d’ara, la venda on-line suposa un 7% del total de la companyia. Això sí, Casas detalla que “els compradors primer passen per la botiga en un 40% dels casos”. Aquesta combinació d’establiment físic i on-line garanteix al client la certesa d’haver fet una transacció transparent.
El pla d'expansió empresarial contempla consolidar-se al mercat espanyol i explorar oportunitats d'implantació a Europa
Calzados Lamolla té 48 botigues repartides per Catalunya, el País Basc, València i Madrid. Ara, el pla d'expansió contempla consolidar-se al mercat espanyol i explorar oportunitats d'implantació a Europa. Les sabateries Casas pertanyen a la companyia Calzados Lamolla, la caserna general de la qual és a Terrassa. El grup de Lamolla compta amb tres empreses més, Mont-Magast, Pair of Shoes i Calçats Marimer. Casas afegeix que “desenvolupem constantment la nostra marca i la comercialitzem també a través d’internet a un marketplace”. Com a exemple, parla de Camila’s, una marca en la qual són experts a vendre sabates a un perfil caracteritzat per ser una dona contemporània, que valora un producte que és tendència, elaborades amb pell de qualitat i a un preu ajustat. “Representem un tipus d’establiments pensats per a un públic familiar, productes diversificats i amb una elecció pel disseny i la confortabilitat”.
El valor de l’assessorament
Jordi Casas recorda que el primer contacte amb l’ICF el van tenir l’any 2008, en què un préstec a llarg termini va afavorir l’operació de compra d’una finca en un moment amb problemes de liquiditat a conseqüència de la crisi econòmica. Ara més de 15 anys després, l’empresa de la família Casas se n’ha beneficiat d’un préstec ICF Eurocrèdit, una línia cofinançada per la Unió Europea, de 975.000 euros, que ha de servir per a l’obertura de botigues a Barcelona, Granollers i Mataró. A més, el director remarca que “ens facilitarà la millora tecnològica dels nostres processos i les operatives”. Sota l’argument que ser una companyia implica cuidar tot el que tingui relació amb el client i el seu entorn, Casas precisa que aquest fet els hi fa posicionar-se en el mercat davant de la competència.
Aquesta línia de l’ICF està destinada als préstecs per a petites i mitjanes empreses que vulguin finançar inversions o projectes per créixer, obrir nous mercats, fer nous desenvolupaments o enfortir les activitats de l’empresa. Les operacions aprovades a través d’aquesta línia compten amb unes condicions preferents gràcies al cofinançament del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder) de la Unió Europea que té l’objectiu d’invertir en creixement i ocupació.
Respecte a la relació amb l’ICF, Casas valora positivament “l’assessorament sobre les tipologies de crèdit, el tracte proper i l’accessibilitat i la professionalitat per donar resposta a les necessitats del dia a dia”
Amb el préstec, Jordi Casas avança que “portarem a terme inversions en tecnologia, emprant-la als magatzems, les peticions dels clients, la gestió d’estocs o per ampliar la informació dels productes”. Analitzar amb Intel·ligència Artificial (IA) l’origen dels proveïdors i reforçar el contacte digital amb els clients mitjançant eines com les ‘apps’ o la web són els objectius que persegueix Calzados Lamolla amb aquest projecte. Respecte a la relació amb l’ICF, Casas valora positivament “l’assessorament sobre les tipologies de crèdit, el tracte proper i l’accessibilitat i la professionalitat per donar resposta a les necessitats del dia a dia”.
La competència, a màxims
Les botigues Casas, vaixell insígnia de Calzados Lamolla, ha celebrat un segle d’història amb un ambiciós pla d’expansió. La cadena de sabateries va facturar 38 milions l’any passat. Els darrers anys s'han caracteritzat pels canvis en les tendències de consum, abandonant la venda física per dedicar-se en exclusiva a l'e-commerce, amb preus sota mínims i una competència al màxim nivell. Les armes de Casas per lluitar contra aquest fenomen han sigut potenciar la seva marca pròpia i valorar el coneixement del producte i del client, dels seus gustos i una atenció personalitzada. L’expansió geogràfica que planteja també respon a l’adaptació a la nova realitat del comerç.
Amb 474 empleats, Casas compta amb un ventall de marques diverses, com Camila's, especialitzada en calçat per a dona, Eleven, d'home; Camelot, de calçat infantil, i Yuujou, juvenil i de fort component tendència. Amb les marques pròpies, Casas completa l’oferta de la resta d’ensenyes que comercialitza com New Balance, Martinelli, Fly London, Geox o Nike, entre d'altres. Tota l’estratègia, tal com comenta Jordi Casas, és fer la vida fàcil al client tant a la botiga com en el lliurament de comandes on-line. Aquest propòsit és viable gràcies a un triangle logístic entre el client, els establiments i el magatzem.