És la primera vegada que les 13 cambres de comerç catalanes llancen una iniciativa conjunta. La pandèmia les ha empès a unir els seus esforços per mirar d’ajudar les micro, petites i mitjanes empreses, i els autònoms a sobreviure la crisi provocada per la covid-19. És per això que han impulsat la campanya Aixeca, activa i accelera el teu negoci, que oferirà una cinquantena de serveis gratuïts, entre els quals hi ha ajudes directes per a la digitalització. El pressupost total és de 10 milions d’euros, dels quals 2,5 milions els aporta la Generalitat i una altra part provenen dels fons europeus Feder. També hi haurà més d’1 milió en microcrèdits.
“Esperem que ja hàgim tocat fons i a partir d’ara tot sigui recuperació”, ha desitjat el president de la Cambra de Comerç de Barcelona i del Consell de Cambres, Joan Canadell. Aquesta campanya és una ampliació de la que van impulsar un conjunt de cambres a l’abril, Que cap empresa tanqui, però “amb més força, més serveis, més diners i amb l’objectiu d’arribar a més empreses”, ha assegurat Canadell durant la presentació virtual de la iniciativa. També hi han participat els presidents de les cambres de Girona, Jaume Fàbrega; la de Reus, Jordi Just; i la de Lleida, Jaume Saltó; i el conseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa.
El titular d’Empresa de la Generalitat ha afirmat que “l’objectiu del meu departament és que a finals d’any quedin zero euros per gastar”. Considera que si les companyies aconsegueixen superar l’hivern, després la situació ja s’anirà calmant amb un ús massiu de tests ràpids i fiables per detectar casos positius de coronavirus. La campanya de les cambres suposa un augment del 20% dels serveis que ofereixen al conjunt del territori i inclou assessorament, formació, networking i ajudes directes.
Els serveis concrets
Quan una empresa vulgui accedir a algun dels serveis que ofereixen les cambres, s’hi ha de dirigir físicament o bé sol·licitar-la a través d’internet. El primer pas és fer un diagnòstic de la situació actual. Després, cada empresari o autònom serà conduït a la solució que millor s’adapti a les seves necessitats. Els serveis s’agrupen en vuit camps. Un d’aquests és el finançament. Les cambres ofereixen tant assessorament per aconseguir-ne com microcrèdits, sobretot per a autònoms i empreses de menys de 10 treballadors. Un altre bloc inclou un punt d’atenció per a emprenedors per construir noves companyies. En aquest camp hi ha un programa exclusivament dirigit a dones emprenedores.
Els serveis de formació s’adrecen tant a persones joves com majors de 45 anys i se centra especialment a reinventar carreres professionals. Les empreses també podran accedir a un servei de networking per buscar nous clients, en què les cambres posen en contacte companyies. Així mateix, les ajudes van encarades a la internacionalització i la digitalització. Pel que fa a la primera, l’objectiu és subvencionar la sortida a l’exterior d’algunes pimes i també assessorar en la cerca de nous mercats per a les que ja tenen experiència internacional.
"L'objectiu del Departament d'Empresa és que a finals d'any quedin zero euros per gastar", segons el conseller Ramon Tremosa
La digitalització és l’única part que compta amb ajudes directes, de fins a 4.000 euros per empresa. Tot i que no s’ha especificat la quantitat total de diners que s’hi destinen, provenen del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder) canalitzat a través de la Cambra de Comerç d’Espanya. A més de la creació de pàgines web i de botigues online, també es posaran a disposició de les empreses una sèrie de webinars per millorar les competències digitals dels empresaris i autònoms.
Les companyies més afectades per la covid-19 podran accedir als serveis de mediació concursal, i per negociar el preu del lloguer de locals comercials o oficines. Finalment, se’ls oferirà assessorament en cas que no es pugui salvar el negoci i s’hagi de cessar l’activitat. Si un empresari decideix que no pot seguir sostenint la seva empresa, també podrà accedir al servei Reempresa -que ja fa anys que està en funcionament- per mirar de trobar-li un comprador.
Reducció d’ingressos generalitzada
Aquest paquet d’ajudes arriben el mateix dia que la Cambra de Barcelona ha conegut els resultats de l’enquesta trimestral que fa sobre el clima empresarial. Durant el tercer trimestre de l’any, segons ha explicat Canadell, un 71% de les empreses catalanes encara pateixen els efectes de la crisi del coronavirus. Tot i que quan va esclatar la pandèmia aquesta xifra arribava al 86%, la disminució els mesos següents ha estat moderada. L’informe indica que un 80% de companyies han reduït els ingressos.
Un 80% de les empreses han reduït els ingressos durant el tercer trimestre, segons un estudi de la Cambra de Comerç de Barcelona
El sector més afectat és el de l’hostaleria (amb una reducció de la facturació total d’un 62%) i les microempreses (-38%). Una altra dada negativa que el president del Consell de Cambres ha destacat és el nombre d’ERTO, que assegura que ha baixat però ho atribueix al traspàs de treballadors cap a l’atur permanent. Sí que hi ha un aspecte positiu: la reacció de les empreses. “Cada cop són més les empreses que introdueixen iniciatives al consum i nous productes o serveis; a mitjà termini, seran molt més viables i seran més fortes una vegada superada la crisi”, ha considerat Canadell.
En aquest sentit, els quatre presidents de les cambres que han participat en la presentació de la iniciativa han destacat la importància de la campanya de Nadal. Pel que fa a l’hostaleria, el president de la Cambra de Barcelona ha instat les administracions a “anticipar-se” i començar a posar data a la reobertura de bars i restaurants a Catalunya, però també dels centres d’estètica, dels espais culturals i esportius, etc. En definitiva, Canadell ha indicat que “la millor manera de salvar empreses és que puguin tenir una activitat el més normal possible; de fet, els empresaris no volen ajudes, volen treballar”.