La inversió en infraestructures per part de l'Estat espanyol a Catalunya està per sota de la que destina al conjunt d'Espanya, a més la inversió per càpita també és inferior a la mitjana i mai ha igualat l'aportació catalana al PIB. I, per suposat, l'execució sempre ha estat per sota de la mitjana. Això fa que el dèficit en infraestructures a Catalunya ha estat crònic en els darrers 30 anys.
El president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, ha demanat a Pedro Sánchez que nomeni un ministre o ministra de Foment català per acabar amb aquest dèficit d'infraestructura" i per portar a terme la pluja de milions promès per Mariano Rajoy de 4.185 milions d'euros.
Miquel Valls critica que la 'pluja de milions' promesa per Rajoy "es fa esperar"
Valls ha fet balanç de les inversions en infraestructures de mobilitat a Catalunya en els últims 30 anys i ha demanat un ministre de Foment català perquè s'ocupi del dèficit d'infraestructures de Catalunya, que és "dels més grans que hi ha a Espanya".
Ha dit que "la pluja de milions promesa per Rajoy, es fa esperar" i que dels 4.185 milions del pla d'inversions 2017-2020 presentat per Rajoy a Catalunya, el 2017 es van invertir 790 milions d'euros, amb un 77% d'execució sobre la inversió pressupostada per a aquell any.
Per a Valls, els objectius de reducció de dèficit i del deute públic condicionen la capacitat inversora i ho continuaran fent els anys vinents, amb la qual cosa situar-se sobre els 1.000 milions anuals serà "difícil" d'aconseguir.
Amb tot, ha reconegut que hi ha "una voluntat política de fer més", però ha dit que "no és suficient" malgrat que el dèficit d'infraestructures s'ha reduït una mica respecte als anys de crisi, i ha qualificat el període del 2013 al 2016 d'"anys negres d'inversió en infraestructures a Catalunya".
No es tornarà al 2009
Valls ha notat últimament una "diferència qualitativa" sobre l'atenció del dèficit d'infraestructures a Catalunya, però ha dit que continuen les dificultats de tramitació administrativa i de coordinació entre administracions.
Ha assegurat que la inversió pública en infraestructures no tornarà a arribar al nivell de fa 10 anys tal com es desprèn de l'informe de "30 anys d'inversions en infraestructures de mobilitat a Catalunya" elaborat per la Cambra de Comerç.
L'informe apunta que el tradicional dèficit de dotació d'infraestructures de transport de Catalunya dins del conjunt d'Espanya s'ha reduït però no eliminat, perquè el percentatge de la inversió aconseguit segueix sent inferior al pes de l'economia catalana en el PIB espanyol (19%) però se situa al nivell del seu pes a la població espanyola (16%).
També destaca que la tònica habitual és que el grau d'execució de la inversió a Catalunya sigui inferior al conjunt de la inversió regionalitzada a Espanya, malgrat que el 2017 va ser un any "excepcional", amb el 77% executat a Catalunya, que supera el 73,8% de la mitjana espanyola.
Per a Valls, després d'aquests 30 anys s'ha tancat una etapa i "s'han d'establir les bases perquè la nova sigui fructífera", i ha assegurat que, malgrat les carències que existeixen, l'esforç realitzat ha estat molt important.
Propostes
Valls ha esmentat els "grans projectes pendents" d'infraestructures a Catalunya, com l'impuls de Rodalies, l'estació de la Sagrera o el nou accés ferroviari de la T-1, del qual ha dit que, a més de l'obra, és preocupant que no s'estigui afrontant el debat sobre el model d'explotació, que compta amb la dificultat que la Generalitat és el titular del servei, però que les vies són d'Adif. També ha esmentat els nusos ferroviaris de Montcada (Vallès Occidental) i de l'Hospitalet (Barcelonès) i la necessitat d'impulsar les inversions a la xarxa viària.
El president de la Cambra de Comerç ha demanat que es replantegin la política d'inversions, prioritzant el criteri d'eficàcia i de rendibilitat social, ambiental i econòmica de la inversió sobre d'altres criteris.
També considera necessari augmentar els mecanismes de col·laboració públicoprivada, de pagament per disponibilitat i per ús com un complement a l'execució d'inversions en infraestructures per via pressupostària ordinària.
Valls ha considerat una "bona notícia" que Sánchez prevegi mantenir els pressupost per a aquest any i espera que augmenti el màxim possible el grau d'execució de la inversió pressupostada per a Catalunya, 1.349 milions.