![El president de la Generalitat, Salvador Illa, durant la presentació del Pla d'Impuls del Vehicle Elèctric | ACN El president de la Generalitat, Salvador Illa, durant la presentació del Pla d'Impuls del Vehicle Elèctric | ACN](https://www.viaempresa.cat/uploads/s1/27/10/37/83/9e3e4b63-ef08-4f32-86e4-33fe6e54fa75.jpeg)
Catalunya accelera decididament cap al vehicle elèctric. Avui, un recinte tan industrial com simbòlic com Ca l’Alier, s'ha dut a terme la presentació del Pla d’impuls al vehicle elèctric 2025-2030, que té com a objectiu electrificar la mobilitat a les carreteres catalanes i desencallar l’adopció del cotxe elèctric al territori, que només ha crescut un 3% des del 2020. L’objectiu? Complir amb els deures del Pacte Verd Europeu i impulsar Catalunya cap a un territori “més intel·ligent, saludable i innovador”: “El vehicle elèctric vol dir ciutats més intel·ligents i menys contaminants, més salut i menys malalties, més llocs de treball i menys precarietat, i una Europa més autònoma i menys independent”, ha aclamat el president de la Generalitat, Salvador Illa, a l’inici d’una presentació que no s’han volgut perdre personalitats del món de l’automoció com el conseller delegat de Seat, Wayne Griffiths, el d’Ebro, Pedro Calef, o el president del Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya (Ciac), Sergio Alcaraz.
Un punt de partida "molt millorable"
![El conseller delegat de Seat, Wayne Griffiths, ha assistit a la presentació del Pla | ACN El conseller delegat de Seat, Wayne Griffiths, ha assistit a la presentació del Pla | ACN](/uploads/s1/27/10/38/14/b16eb842-bad7-403a-a99c-1307e75fce07_54_696x392.jpeg)
Illa ha iniciat el discurs mencionant l’acord assolit el passat diumenge per part del Govern amb el Gremi de la Pagesia, que ha desconvocat els talls de carreteres d’aquest dilluns. “Ahir vam assolir un acord de país. La pagesia i el sector primari són tan importants com el Pla que presentem avui, representen un sector clau pel que fa a la descarbonització i a la transició verda”, ha apuntat Illa, qui ràpidament ha virat el seu discurs cap a l’eix central de l’acte: el vehicle elèctric. “La mobilitat elèctrica és el futur i té un impacte favorable amb el medi ambient i la innovació a Catalunya”, ha dit. Val a dir que, malgrat els avantatges que representa, el cotxe elèctric afronta tres grans barreres quant a l’adopció per part dels consumidors: el preu (28%), la infraestructura (28%) i l’autonomia (20%).
El cotxe elèctric afronta tres grans barreres: el preu (28%), la infraestructura (28%) i l’autonomia (20%)
És per aquest motiu que el president de la Generalitat ha manifestat que “partim d’un punt de partida molt millorable”, i ha fet referència a la xifra de matriculacions elèctriques el passat 2024: un 14,3%. És una xifra llunyana del 40% que es proposa Catalunya de cara al 2030, igual que ho fa Europa, partint d’un indicador del 20,7%. Illa ha encoratjat les empreses catalanes del món automotor, que “estan fent la seva feina ben feta”. En aquest sentit, són 325 les empreses de què disposa el territori -el 22,1% del total a l’estat espanyol- que facturen fins a 14.730 milions d’euros, donen feina a 35.000 persones i produeixen el 20% de les unitats estatals -481.000 el passat 2024-.
5 eixos, 20 mesures i 1.400 milions
![Daniel Pérez, director general de L'Energètica | Marc Llibre Daniel Pérez, director general de L'Energètica | Marc Llibre](/uploads/s1/26/69/29/80/000022_11_640x380.jpeg)
Així mateix, Illa ha anunciat que “es posa en marxa una estratègia integral i ambiciosa per assolir els compromisos de descarbonització”: un Pla compost per cinc eixos i 20 mesures, dotat de 1.400 milions d’euros per al pròxim període de cinc anys i dissenyat pels departaments d’Empresa i Treball, Economia i Territori, Habitatge i Transició Ecològica. L’estratègia, que s’aprovarà dimarts en Consell Executiu, proposa triplicar el ritme de penetració del vehicle elèctric a Catalunya, així com duplicar el ritme del desplegament actual d’estacions i punts de recàrrega, una tasca atribuïda a L’Energètica, l’organisme creat l'octubre del 2022. El primer pas cap a aquest horitzó és el d’electrificar un 90% la flota de la Generalitat “per donar exemple a la ciutadania”, segons van apuntar fonts de L’Energètica en una trobada amb periodistes.
En aquesta línia, el Govern, mitjançant L’Energètica, situarà 5.000 carregadors en edificis públics per als vehicles de l’Administració en una primera fase, que posteriorment es complementarà amb la instal·lació de 4.000 punts als edificis públics oberts a la ciutadania -com ara universitats o hospitals-, una inversió que, en conjunt, es valora en 150 milions d’euros. D’altra banda, per afavorir la penetració del vehicle elèctric en el teixit empresarial, el Govern activarà línies de préstecs bonificats perquè les empreses renovin la seva flota amb 240 milions d’euros per a grans companyies i 200 milions més per a autònoms i microempreses, especialment aquelles que estiguin afectades per les restriccions de les zones de baixes emissions (ZBE).
De Tortosa a la Vall d'Aran "amb la mateixa seguretat i tranquil·litat”
![El 2030, Catalunya haurà de tenir 45.000 punts de recàrrega a la xarxa | iStock El 2030, Catalunya haurà de tenir 45.000 punts de recàrrega a la xarxa | iStock](/uploads/s1/27/10/38/33/istock-922696112_54_696x392.jpeg)
Amb tot, s’espera que la matriculació de cotxes elèctrics en l'acumulat del 2025 al 2030 arribi als 150.000 -120.000 elèctrics purs i 30.000 híbrids endollables-, a la qual s’afegeixen 30.000 motocicletes elèctriques, una dada ambiciosa, si tenim en compte que en les carreteres catalanes actualment circulen, en total, 80.000 vehicles elèctrics. Aquest escenari permetria estalviar fins a 470 tones de CO2, una dada notòria si tenim en compte que dels 40 milions de tones que produeix Catalunya, gairebé una de cada tres (32%) pertany al transport.
Illa: "Volem que tothom que opti pel vehicle elèctric pugui anar des de Tortosa fins a la Vall d’Aran, amb la mateixa seguretat i tranquil·litat”
En l’horitzó 2030, Catalunya haurà de tenir 45.000 punts de recàrrega a la xarxa, i per assolir-ho, el Pla d’impuls al vehicle elèctric es proposa tancar aquest 2025 amb estacions d’alta potència cada 60 quilòmetres a la xarxa viària troncal. El territori comptarà amb un pressupost de 100 milions d’euros, que s’ampliaran gradualment fins als 300 milions del 2030. "Volem que tothom que opti pel vehicle elèctric pugui anar des de Tortosa fins a la Vall d’Aran, amb la mateixa seguretat i tranquil·litat”, ha apuntat Illa.
Candidats i candidates a l'electrificació de les carreteres, i més mesures
![Lyra 60, el carregador més compacte del món | Premium PSU Lyra 60, el carregador més compacte del món | Premium PSU](/uploads/s1/26/89/18/35/lyra60-ev-charger-floox-by-premiumpsu-1_11_640x380.jpeg)
Entre les candidates a materialitzar aquest desplegament hi ha les catalanes Wallbox o Floox, que el passat juny celebrava el llançament del Lyra 60: “És un orgull poder dir que hem desenvolupat el carregador ràpid de 60 kW més compacte del mercat i que, a més, ho hem fet 100% a Barcelona”, apuntava el CEO i fundador de Premium PSU, matriu de Floox, Jordi Gazo. Per la seva banda, el Govern es compromet al disseny d’un sistema “igual de senzill que el d’una benzinera. El sistema per carregar un cotxe ha de ser fàcil”, segons fonts de L’Energètica.
D’altra banda, entre les companyies candidates a accelerar la seva producció de cotxes elèctrics es troba Tesla, que actualment compta amb un 18% de les matriculacions a l’estat espanyol, seguida per Renault, amb un 7%, Volkswagen, BMW i Mercedes (6%), segons l’anàlisi del proveïdor d’historials de vehicles Carfax. La firma assegura que la companyia d'Elon Musk s’ha consolidat com la marca amb un quilometratge més elevat, assolint els 129.000 quilòmetres per vehicle -la mitjana estatal per al vehicle elèctric és de 82.000 quilòmetres-. La companyia americana compta amb un quilometratge mitjà molt superior al de la seva competència, si tenim en compte que la xifra de Renault se situa sobre els 72.000 quilòmetres, molt similar al de la resta de marques.
Finalment, altres de les mesures que proposa la Generalitat passen per impulsar mesures fiscals alternatives per afavorir la compra de vehicles elèctrics i implementar bonificacions eco en el preu dels peatges de les autovies de titularitat catalana, reforçar la cadena de valor de la indústria i de la formació professional i tècnica especialitzada per l’impuls del vehicle elèctric, i elaborar campanyes de comunicació per millorar la percepció social d’aquest, a través de taules de diàleg amb empresaris del sector.