L’any 2020 no només va portar la covid-19 de desgràcia a la Casa Batlló. Després de mesos tancats, reobrien el juliol i rebien “poquíssims” visitants durant l’estiu. A finals d’octubre, van tornar a tancar després d’actes vandàlics que els gestors de l’edifici d’Antoni Gaudí atribuïren a treballadors subcontractats de l’empresa Staffpremium que feien vaga. Aquest divendres, 14 de maig, la Casa Batlló rebrà els primers visitants després de mig any més de tancament provocat tant per l’incident com per unes restriccions que redueixen molt el seu públic potencial. La visita a l’emblemàtica casa del passeig de Gràcia s’ha renovat: “El visitant entrarà al cervell de Gaudí”. L’han anomenat 10D Experience i té la tecnologia com a base.
Les principals novetats són dues sales immersives i elements tecnològics repartits per tota la visita a les estances de la casa, a més d’una botiga de records nova. El projecte va començar a gestar-se fa vuit anys i, després d’una inversió de 15 milions d’euros, és una realitat. Segons ha explicat durant la presentació de la nova etapa el director general de l’edifici, Gary Gautier, entre l’equip que l’ha desenvolupat hi ha noms de nivell, com l’arquitecte japonès Kengo Kuma, el director de l’ISE, Michael Blackman, i la compositora britànica Dani Howard. Si comptem les obres de restauració que s’han fet en els darrers tres anys, el pressupost total es dobla, fins als 30 milions d’euros.
“És una experiència per als cinc sentits divertida, emocionant i sorprenent que et porta a noves dimensions”. Així resumeix Gautier aquesta nova manera de visitar la Casa Batlló. I afegeix: “En coneixem molt poc, sobre l’arquitecte, i volíem entrar a la seva ment i oferir una experiència diferent”. És per això que han estat vuit anys de viatges a la recerca dels millors productors de continguts multimèdia del món. Les dues noves sales i la botiga estan ubicades a la planta baixa, en una zona que abans estava tancada al públic. S’hi accedeix a través d’una escala d’incendis que Kuma ha actualitzat amb la llum com a element imprescindible.
Entre l'equip que ha desenvolupat el projecte hi ha noms de nivell, com l'arquitecte japonès Kengo Kuma, el director de l'ISE, Michael Blackman, i la compositora britànica Dani Howard
Un dels elements imprescindibles per fer la visita són uns auriculars intel·ligents, que fan la funció d’audioguia, però adaptant-se a la velocitat amb què cada visitant recorre les vuit plantes de l’edifici. “Tenim des de gent que hi passa tres hores fins a d’altra que en només 40 minuts ja dona la visita per acabada”, ha puntualitzat Gautier. El repte, doncs, és que la casa s’adapti a cada persona. Els auriculars estan automatitzats i, per mitjà d’un algoritme, escurcen o allarguen els continguts que ofereixen. La banda sonora composta per Howard acompanya durant tota la visita interpretada per l’Orquestra Filharmònica de Berlín.
Realitat augmentada sense ulleres
Altres figures que han aportat la seva visió a la Casa Batlló són l’artista multimèdia Refik Anadol; el curador de l’any Gaudí, Daniel Giralt; l’il·luminador Mario Nanni; l’assistent al secretari general de cultura de la Unesco, Ernesto Otto; i l’artista visual Miguel Alonso. Aquest dream team ha intentat fer una oda a la llum, una experiència que reculli tot allò que existia en l’imaginari de Gaudí. La primera sala immersiva mostra els orígens de l’arquitecte: “La naturalesa, el bosc, els animals, l’ofici de forja de son pare...”. La segona habitació és un cub LED, que permet gaudir de realitat augmentada sense la necessitat d’ulleres.
Just abans d’entrar en aquesta segona sala, el visitant rep una “flor elèctrica”, una petita flor comestible perquè entri en joc el sentit del gust. En definitiva, es tracta d’incloure tecnologia del segle XXI en una arquitectura del segle XIX. Què aporta aquesta mescla? “Nosaltres mateixos com a equip vam tenir controvèrsia quan plantejàvem muntar aquesta experiència: la gent més gran pensava que potser no calia afegir tots aquests elements a la visita”, ha explicat Gautier. De fet, qui només vulgui acudir a la Casa Batlló per admirar-ne l’arquitectura i obviar la 10D Experience ho pot fer.
Refer-se de l’impacte de la covid-19
El preu que pagaran aquests visitants, però, serà el mateix: 35 euros per als turistes estrangers i 17,50 euros per als residents a l’Estat espanyol. Fins al juny, la Casa Batlló només obrirà els divendres, dissabtes i diumenges. Si l’experiència renovada té èxit, es plantejarà ampliar els dies d’obertura. Les entrades només es poden comprar per internet -també amb bitcoins-, per tal de triar una franja horària i complir amb l’aforament permès. De fet, tot i que les restriccions sanitàries són d’un 50% d'assistents als museus, Gautier ha indicat que l’edifici només admetrà un 30% de l’aforament, de moment, per tal de provar el 10D Experience amb majors garanties.
"Hem perdut quasi un any sencer, que equival a un milió de visitants, més o menys", segons el director general de la Casa Batlló, Gary Gautier
Una altra de les mesures que s’han pres per garantir la higiene i seguretat dels visitants és la renovació del sistema de climatització, que emet aire pur. “Hem perdut quasi un any sencer, que equival a un milió de visitants, més o menys”, ha afirmat el director general. El 2020, van registrar pèrdues econòmiques. Tot i la millora de la situació de la pandèmia i a l’espera de la reactivació del turisme internacional, de cara a aquest 2021, les previsions són “humils i honestes”: “Esperem no perdre calers els propers mesos”. La inversió en la 10D Experience ha estat enorme i s’ha cobert amb diners propis, ja que l’únic finançament amb què compta és la venda d’entrades. Recuperar la inversió no serà fàcil.
El canvi d’etapa també va acompanyat d’una nova empresa proveïdora del personal que treballa a la casa després de l'ensurt de l'any passat. Han subcontractat més de 20 empleats de Specialisterne -que treballa amb persones amb Asperger-TEA- per a l’obertura, una xifra que esperen que augmenti a mesura que el projecte agafi rodatge. També esperen poder oferir una nova edició de les Nits Màgiques aquest estiu, una aposta més “atractiva per als residents de la ciutat”, que inclou un concert i una copa a la terrassa de la casa. L’objectiu: recuperar el temps perdut.