26
d'Abril
de
2017
Act.
27
d'Abril
de
2017
Té defensors i detractors, però el matrimoni és, sens dubte, un negoci. Tot i que el nombre de casaments no ha parat de caure en les darreres dècades –un 27% entre els anys 2000 i 2014 a Espanya–, Catalunya ha aconseguit convertir l'Estat espanyol en la segona potència exportadora de vestits de núvia després de la Xina gràcies a empreses com Pronovias o Rosa Clarà, amb seu al Principat i botigues repartides per tot el món.
Totes dues empreses estan acompanyades per altres firmes catalanes més petites, com Raimon Bundó o Jesús Peiró, que completen el mapa de la moda nupcial a Catalunya. Entre els clàssics, han sorgit grups nous com Yolancris, amb un ràpid creixement en els seus primers anys de vida.
La facturació agregada de tot el sector arriba als 1.300 milions d'euros a Espanya, segons l'estudi Millenial Brides, nacer en los 80's, casarse hoy, encarregat l'any 2016 per la Barcelona Bridal Fashion Week a José Luis Nueno, professor de l'escola de negocis Iese.
Dels prop de 755.000 vestits de núvia que es produeixen anualment a l'Estat, el 41,6% es fabriquen a Catalunya. El sector es reuneix des d'aquest dimarts i fins el 30 d'abril en la 27a edició de la Barcelona Bridal Fashion Week, que exhibirà els productes de 300 marques procedents de 70 països i que vol atreure l'atenció de més de 800 compradors potencials.
Pronovias, la núvia d'Europa
Pronovias, que té la seva maison particular al Prat de Llobregat, s'erigeix com la principal companyia amb la qual milers de núvies de tot el món escullen pronunciar el "sí, vull". El grup, que factura més de 150 milions d'euros anuals, només nota l'ombra del gegant americà David's Bridal, l'encarregat de vestir el 60% de les núvies dels Estats Units. L'origen de Pronovias cal anar-lo a buscar a Turquia, país d'origen d'Alberto Palatchi Bienveniste, que es traslladà a Barcelona a la dècada dels anys vint on va apujar la persiana d'un primer establiment anomenat El Suizo.
Als anys seixanta, el grup va començar a obrir les primeres botigues amb el nom de Pronovias, iniciant-se en el negoci dels vestits de núvia prêt-à-porter i, actualment, està capitanejat per Alberto Palatchi Ribera. Segons els càlculs de la companyia, en el bienni 2014-2016 l'empresa ha invertit 80 milions d'euros en l'obertura de botigues i la millora de les ja existents.
En total, Pronovias disposa d'unes 200 botigues repartides per Europa, els Estats Units i l'Amèrica Llatina, però també situades en mercats com la Xina i el Pròxim Orient, que requereixen tant l'adaptació de les col·leccions com dels canals de distribució característics de cada país. En aquest sentit, el grup també disposa de més de 4.000 punts de venda multimarca.
Rosa Clarà, la plata del podi
Amb unes vendes que ronden els 50 milions d'euros, Rosa Clarà és la plata del podi de la moda nupcial catalana. La companyia va néixer de la mà d'una emprenedora, Rosa Clarà, que als seus inicis havia estat treballadora de Pronovias i que un bon dia va decidir muntar el seu propi negoci esdevenint en pocs anys la segona empresa de moda nupcial del país per volum de vendes.
Dins el sector, Rosa Clarà i Pronovias són lluny de ser un matrimoni ben avingut. L'any 2005, l'Audiència Provincial de Barcelona va condemnar Rosa Clarà per competència deslleial després d'una demanda interposada per Pronovias, que l'acusava d'haver mantingut relacions amb el seu proveïdor xinès de teixits tot i que el contracte entre aquest i l'empresa dels Palatchi incloïa una clàusula d'exclusivitat.
Amb tot, Rosa Clarà no ha deixat de créixer des de llavors. El grup disposa de 150 establiments, així com de filials als Estats Units, Mèxic i el Brasil per controlar la seva activitat logística i d'operacions. La companyia, que ha patit canvis accionarials en els últims anys –Rosa Clarà va adquirir el 34% de les accions de la companyia que li faltaven l'any 2015–, no ha parat de créixer des dels seus inicis i també ha plantat la bandera en països com la Xina.
De Peiró a Bundó, pasant per Yolancris
Dins l'altar de la moda nupcial a Catalunya hi ha altres companyies, totes elles molt més petites, que es reparteixen el que queda d'un sector molt polaritzat. Amb seu a Barcelona, Jesús Peiró frega els quatre milions d'euros de facturació. El segueix la sabadellenca Yolancris, que registra unes vendes anuals de més de tres milions d'euros; Raimón Bundó, que ronda els dos milions d'euros, i Novia d'Art, que supera el milió d'euros.
A la resta de l'Estat també destaquen altres companyies com la murciana Cabotine, que amb una xifra de negoci de més de vuit milions d'euros és la tercera empresa espanyola del sector; així com Vertize Gala, Franc Sanabria, Patricia Avendaño o Miquel Suay. Alhora, tot el sector és conscient que el negoci de la moda nupcial és l'únic que encara no ha enamorat als gegants de la distribució com Inditex o H&M, que de moment se'n mantenen al marge.
Totes dues empreses estan acompanyades per altres firmes catalanes més petites, com Raimon Bundó o Jesús Peiró, que completen el mapa de la moda nupcial a Catalunya. Entre els clàssics, han sorgit grups nous com Yolancris, amb un ràpid creixement en els seus primers anys de vida.
La facturació agregada de tot el sector arriba als 1.300 milions d'euros a Espanya, segons l'estudi Millenial Brides, nacer en los 80's, casarse hoy, encarregat l'any 2016 per la Barcelona Bridal Fashion Week a José Luis Nueno, professor de l'escola de negocis Iese.
Dels prop de 755.000 vestits de núvia que es produeixen anualment a l'Estat, el 41,6% es fabriquen a Catalunya. El sector es reuneix des d'aquest dimarts i fins el 30 d'abril en la 27a edició de la Barcelona Bridal Fashion Week, que exhibirà els productes de 300 marques procedents de 70 països i que vol atreure l'atenció de més de 800 compradors potencials.
Pronovias, la núvia d'Europa
Pronovias, que té la seva maison particular al Prat de Llobregat, s'erigeix com la principal companyia amb la qual milers de núvies de tot el món escullen pronunciar el "sí, vull". El grup, que factura més de 150 milions d'euros anuals, només nota l'ombra del gegant americà David's Bridal, l'encarregat de vestir el 60% de les núvies dels Estats Units. L'origen de Pronovias cal anar-lo a buscar a Turquia, país d'origen d'Alberto Palatchi Bienveniste, que es traslladà a Barcelona a la dècada dels anys vint on va apujar la persiana d'un primer establiment anomenat El Suizo.
Als anys seixanta, el grup va començar a obrir les primeres botigues amb el nom de Pronovias, iniciant-se en el negoci dels vestits de núvia prêt-à-porter i, actualment, està capitanejat per Alberto Palatchi Ribera. Segons els càlculs de la companyia, en el bienni 2014-2016 l'empresa ha invertit 80 milions d'euros en l'obertura de botigues i la millora de les ja existents.
En total, Pronovias disposa d'unes 200 botigues repartides per Europa, els Estats Units i l'Amèrica Llatina, però també situades en mercats com la Xina i el Pròxim Orient, que requereixen tant l'adaptació de les col·leccions com dels canals de distribució característics de cada país. En aquest sentit, el grup també disposa de més de 4.000 punts de venda multimarca.
Rosa Clarà, la plata del podi
Amb unes vendes que ronden els 50 milions d'euros, Rosa Clarà és la plata del podi de la moda nupcial catalana. La companyia va néixer de la mà d'una emprenedora, Rosa Clarà, que als seus inicis havia estat treballadora de Pronovias i que un bon dia va decidir muntar el seu propi negoci esdevenint en pocs anys la segona empresa de moda nupcial del país per volum de vendes.
Dins el sector, Rosa Clarà i Pronovias són lluny de ser un matrimoni ben avingut. L'any 2005, l'Audiència Provincial de Barcelona va condemnar Rosa Clarà per competència deslleial després d'una demanda interposada per Pronovias, que l'acusava d'haver mantingut relacions amb el seu proveïdor xinès de teixits tot i que el contracte entre aquest i l'empresa dels Palatchi incloïa una clàusula d'exclusivitat.
Amb tot, Rosa Clarà no ha deixat de créixer des de llavors. El grup disposa de 150 establiments, així com de filials als Estats Units, Mèxic i el Brasil per controlar la seva activitat logística i d'operacions. La companyia, que ha patit canvis accionarials en els últims anys –Rosa Clarà va adquirir el 34% de les accions de la companyia que li faltaven l'any 2015–, no ha parat de créixer des dels seus inicis i també ha plantat la bandera en països com la Xina.
De Peiró a Bundó, pasant per Yolancris
Dins l'altar de la moda nupcial a Catalunya hi ha altres companyies, totes elles molt més petites, que es reparteixen el que queda d'un sector molt polaritzat. Amb seu a Barcelona, Jesús Peiró frega els quatre milions d'euros de facturació. El segueix la sabadellenca Yolancris, que registra unes vendes anuals de més de tres milions d'euros; Raimón Bundó, que ronda els dos milions d'euros, i Novia d'Art, que supera el milió d'euros.
A la resta de l'Estat també destaquen altres companyies com la murciana Cabotine, que amb una xifra de negoci de més de vuit milions d'euros és la tercera empresa espanyola del sector; així com Vertize Gala, Franc Sanabria, Patricia Avendaño o Miquel Suay. Alhora, tot el sector és conscient que el negoci de la moda nupcial és l'únic que encara no ha enamorat als gegants de la distribució com Inditex o H&M, que de moment se'n mantenen al marge.