Catalunya atrapada en la burocràcia: l'enemic silenciós de la competitivitat

Països com Estònia han liderat la transformació digital de les seves administracions públiques i, a Dinamarca, les empreses poden començar a operar en qüestió de dies

L'excés de càrregues administratives frena el creixement econòmic i la innovació | iStock L'excés de càrregues administratives frena el creixement econòmic i la innovació | iStock

La burocràcia a Catalunya s'ha convertit en un dels grans obstacles per a la competitivitat empresarial i el benestar dels ciutadans. Casos com el de la cadena de supermercats Bon Preu, esmentat per Oriol Amat fa unes setmanes, mostren aquesta realitat. Aquesta empresa va necessitar fins a 8 anys per obrir un nou establiment a causa de l'excés de tràmits. O les reivindicacions dels pagesos, centrades en la lluita contra una burocràcia asfixiant. Altres exemples, com el procés per obtenir una llicència d'obres, que pot allargar-se durant mesos o fins i tot anys, afecten tan particulars com a empreses. Tots aquests casos il·lustren com l'excés de càrregues administratives frena el creixement econòmic i la innovació.

Catalunya té una de les pitjors qualificacions en qualitat de govern dins d’Espanya, i aquesta realitat també afecta negativament la captació d'inversions internacionals

Aquestes demores no només endarrereixen els projectes, sinó que també imposen costos addicionals i generen una gran incertesa jurídica. Les petites i mitjanes empreses, que són el motor de l'economia catalana, sovint es troben desbordades per aquesta lentitud, la qual cosa limita la seva capacitat d'adaptació i creixement. Segons l’European Quality of Government Index, Catalunya té una de les pitjors qualificacions en qualitat de govern dins d’Espanya, i aquesta realitat també afecta negativament la captació d'inversions internacionals.

Més info: 8 anys per obrir un supermercat: la burocràcia mata la iniciativa

És evident que necessitem solucions urgents, i l’arribada d’un nou govern pot ser una oportunitat per implementar els canvis necessaris. No partim de zero: organitzacions com Fera han emès informes sobre com es podrien dur a terme aquestes reformes. Recentment, en aquestes pàgines, Narcís Mir hi va posar l’accent.

També podem inspirar-nos en exemples internacionals. Països com Estònia han liderat la transformació digital de les seves administracions públiques, aconseguint digitalitzar pràcticament tots els serveis governamentals. Això ha permès que ciutadans i empreses accedeixin als serveis de manera més eficient, reduint la burocràcia i millorant la confiança en les institucions. A Dinamarca, per exemple, les empreses poden començar a operar en qüestió de dies, cosa que ha fet del país un dels més competitius d'Europa, especialment per a startups i emprenedors.

Durant el 2022 i el 2023, Dinamarca va ser el país més competitiu del món | iStock
Durant el 2022 i el 2023, Dinamarca va ser el país més competitiu del món | iStock

Més enllà dels marcs jurídics, que en el nostre cas són força restrictius, no es tracta només d’implementar transformacions digitals, tot i que això és important. Sovint, simplement cal revisar els processos, simplificar-los i canviar el focus cap a les necessitats del ciutadà o de l’empresa. Un bon exemple és la llicència d’obres: una simple declaració responsable podria convertir un tràmit de mesos en un procés gairebé immediat. Aquest canvi només requereix un canvi de perspectiva i una decisió relativament senzilla.

A Dinamarca, per exemple, les empreses poden començar a operar en qüestió de dies

L’exemple de la transformació dels bancs pot ser una bona referència. Fa anys, la majoria de tràmits es feien a la finestreta, però amb la introducció dels caixers automàtics i, posteriorment, de la banca online, els processos s’han automatitzat, facilitant la vida dels usuaris. A través del mòbil o d'una pàgina web, ara podem gestionar tots els nostres afers financers de manera fàcil i ràpida. Aquesta transformació ha requerit inversions en tecnologia, coneixement, usabilitat i experiència d’usuari.

Tot i que l’Administració Pública ha fet alguns esforços en aquest sentit, com amb les Oficines d’Atenció Ciutadana, els telèfons o les webs d’atenció i la signatura electrònica, encara queda molta feina per fer. Sovint, sembla que simplement hem afegit nous canals telemàtics a processos que continuen sent feixucs, sense revisar ni automatitzar els procediments.

Un bon exemple és la llicència d’obres: una simple declaració responsable podria convertir un tràmit de mesos en un procés gairebé immediat

Imagineu l’impacte que podria tenir la implementació de la robòtica i la intel·ligència artificial (IA) en un entorn com el de l’Administració Pública, basat majoritàriament en regles i normes. Aquestes tecnologies podrien aplicar-se de manera relativament fàcil per millorar la gestió i reduir la càrrega burocràtica.

En definitiva, tenim una gran oportunitat per millorar la situació actual. Reduir la burocràcia no només és una necessitat econòmica i de competitivitat, sinó també una qüestió de millorar la qualitat de vida dels ciutadans i dinamitzar el país. Però, per fer-ho, cal una aposta decidida, una visió clara, una inversió significativa i una reorganització profunda de les nostres institucions. Acompanyar els professionals de l’Administració en aquesta transformació serà clau, ja que hauran d’adaptar-se a nous rols.

Ens hi juguem la competitivitat del país, el benestar dels nostres ciutadans i, en definitiva, el futur de tots plegats.

Més informació
Per què és tan difícil desburocratitzar l'administració?
El múscul tecnològic català assenyala la burocràcia i la captació de talent com a grans reptes
Josep Serveto: “La burocràcia fa cada vegada més complicat el paper de l’empresari”
Avui et destaquem
El més llegit