• Economia
  • Catalunya posa a prova la recuperació

Catalunya posa a prova la recuperació

El 2017 es comprovarà la solidesa de l'economia catalana, les seves empreses i infraestructures

Preparats? Llestos? 2017!
Preparats? Llestos? 2017!
Redacción VÍA Emprendida
04 de Gener de 2017
Act. 04 de Gener de 2017
Les previsions del Govern català pel 2016 s'han quedat curtes. Es preveia que l'economia catalana creixés un 2,9% però finalment s'espera un increment del 3,4% del PIB català, en línia amb el 2015. Catalunya posarà a prova el 2017 si la recuperació econòmica que va arrencar el 2014 amb un creixement d'un 2% del seu PIB es consolida o bé si perd manxa. El Govern ha fet una previsió inicial d'un increment del 2,7% i Catalunya posa a prova la recuperació econòmica.

Els reptes de la gran empresa
Més enllà de l'escenari macroeconòmic, marcat per l'evolució del preu del petroli i per la pròrroga del programa d'estímuls del BCE fins a desembre del 2017, l'any que encetem també oferirà canvis a les principals empreses catalanes.

En el sector bancari, CaixaBank, que ha viscut canvis en la seva cúpula amb l'entrada de Jordi Gual en substitució d'Isidre Fainé, haurà d'afrontar la integració del banc portuguès BPI. Paral·lelament, la seva matriu, CriteriaCaixa, continuarà desprenent-se de la seva participació a l'entitat financera en virtut de l'acord amb què va arribar amb el Banc Central Europeu per limitar-la al 40% abans de l'any 2018.

Per la seva banda, el Banc Sabadell, que com la resta de bancs haurà d'afrontar la sentència sobre les clàusules sòl, ha de culminar la integració del britànic TSB. Alhora s'enfronta a canvis en el seu accionariat després que el seu primer accionista, el magnat colombià Jaime Gilinski, rebaixés la seva participació del 5 al 2%. Així mateix, aquesta entitat financera també ha anunciat el tancament de diverses oficines aquest 2017 i la reducció de la seva plantilla en 700 o 800 persones.

Una altra de les grans empreses catalanes, Gas Natural Fenosa,presidida per Isidre Fainé des del mes de setembre, s'haurà d'adaptar a les novetats en la seva cúpula directiva. La multinacional energètica s'enfronta enguany al conflicte que té obert a Colòmbia, després que el Govern del país llatinoamericà intervingués la seva filial Electricaribe. Per això, Gas Natural haurà de decidir si recorre a l'arbitratge internacional.

En el sector de l'automoció, Seat, que ha entrat en beneficis aquest 2016 després de vuit anys de pèrdues, començarà a fabricar a la planta de Martorell la nova versió de l'Ibiza i el Seat Arona, el seu nou tot terreny. El grup Volkswagen també haurà de seguir fent front a la crisi del dieselgate, que obligatòriament ha comportat reorganització interna a l'empresa i l'exemple és que per primer cop Seat produirà a Alemanya.

Tant Seat com Nissan, les dues principals empreses del motor situades a casa nostra, han pactat els seus convenis col·lectius, que inclouen pujades salarials i que són referència per a la indústria catalana.

La concessionària d'autopistes Abertis, per la seva banda, està potenciant el seu vessant internacional en un moment en què expiren algunes de les concessions més importants que té a l'Estat espanyol. Així, després de tancar el seu retorn Itàlia, la companyia ha anunciat la compra de dues autopistes a l'Índia, una operació que li pot servir com a plataforma de creixement a Àsia.

Sindicats i patronals
Enguany també hi haurà canvis en les cúpules dels agents socials. Després que Josep Maria Álvarez hagi passat a liderar la UGT a escala estatal i hagi cedit el relleu de la UGT de Catalunya a Camil Ros, el 2017 serà el torn de CCOO. Comissions de Catalunya obre enguany el seu procés de renovació i el sindicat cerca un substitut a Joan Carles Gallego, càrrec per al qual es perfila Javier Pacheco.

Pel que fa a les patronals, la lluita interna entre Foment del Treball i Cecot haurà d'arribar a l'episodi final i decidir si s'expulsa a l'agrupació empresarial vallesana. Tot això mentre el president de la Cecot, Antoni Abad, ha insistit ja en aquest inici d'any en la seva intenció de presentar-se a les pròximes eleccions per presidir Foment del Treball Nacional.

També l'any que ve serà un any de canvis en l'influent Cercle d'Economia, ja que des del mes de desembre Juan José Brugerasubstitueix el catedràticAntón Costas al capdavant d'aquesta institució, mentre que 2017 també serà decisiu per comprovar si Catalunya és capaç de dotar-se d'una nova llei de Cambres.

Empreses familiars
En aquest exercici que just s'inaugura, les grans empreses de matriu familiar més grans del país també seran protagonistes. Per la seva banda la multinacional d'hemoderivats Grifolsafronta el relleu familiar. Víctor Grífols cedeix des del primer de gener el càrrec de consellers delegats al seu germà Raimon Grífols Roura i al seu fill Víctor Grífols Déu.

Precisament aquesta companyia ha protagonitzat una de les majors operacions de l'any d'una empresa espanyola en adquirir la unitat de diagnòstic transfusional de la companyia nord-americana Hologic per un total de 1.750 milions d'euros, operació que es tancarà en el primer trimestre del 2017.

També serà un any transcendent per conèixer l'evolució d'una altra històrica empresa catalana, Freixenet. L'empresa es troba en plena transició després de crear un òrgan col·legiat amb les tres branques de la família que dirigirà la companyia al llarg del procés d'entrada del soci industrial alemany Henkell al seu accionariat.

Sector públic
Per la seva banda, el vicepresident i conseller d'Economia, Oriol Junqueras, es proposa tirar endavant aquest 2017 els seus segons pressupostos i que siguin aprovats pel Parlament de Catalunya –més enllà d'intentar quadrar el dèficit, que enguany el ministre Montoro ha situat al 0,6%-.

Aquest 2017 el Tribunal Suprem també haurà de resoldre la patata calenta sobre l'adjudicació de la gestió de l'empresa pública Aigües Ter-Llobregat, un procediment que el TJSC va decidir anul·lar.

Pel que fa a les infraestructures, el 2017 seguirà estant marcat pels conflictes amb Rodalies i la manca d'inversió estatal en la xarxa de ferrocarrils catalana, així com la perillositat als trams de carreteres del sud de Catalunya. Alhora el Govern català resta a l'espera del reactivament de les obres de la Sagrera, la llançadora a l'aeroport del Prat o la variant C-245 o la variant de Vallirana, entre d'altres.