L'amor romàntic té data de caducitat? L'escriptor Frédéric Beigbeder avançava en un dels llibres clau per entendre el matrimoni que, L'amor dura tres anys (1997). Però, és cert? Segons l'últim informe de l'Institut Nacional d'Estadística (INE), la durada mitjana dels matrimonis a Espanya és de 16,5 anys i cada any se celebren més casaments. El 2022 només a Catalunya es van dur a terme un total de 27.100 enllaços. Aquesta xifra representa un augment del 14,8% respecte al nombre total de matrimonis inscrits el 2021, una xifra similar a la registrada en els anys anteriors a la pandèmia de la covid-19. Estem davant del final de l'amor líquid de Bauman?
Segons els últims estudis -Núvies Millennials i Generació Z: el sector de la moda nupcial en 2023, encarregat per la Barcelona Bridal Fashion Week- les empreses catalanes del sector facturen el 41% del negoci que es crea a l'Estat, on s'inclouen les grans empreses, les petites i els tallers de confecció artesanal. En aquest context, Catalunya és tradicionalment la comunitat autònoma que lidera les vendes de moda nupcial. A més, s'ha consolidat com una de les principals regions europees en motor creatiu i exportador de la moda nupcial, exportant el 76% del total de la seva producció de vestits de núvia fins a un total de 265 milions d'euros.
Les empreses catalanes del sector facturen el 41% del negoci que es crea a l'Estat, on s'inclouen les grans empreses, les petites i els tallers de confecció artesanal
La setmana vinent, del 17 al 21 d'abril, la ciutat de Barcelona acollirà al recinte firal de Montjuïc la Barcelona Bridal Fashion Week (BBFW), on celebrarà la seva edició més internacional i una de les més grans dels últims anys. Compta amb 37 grans marques a la passarel·la, eldissenyador d'alta costura Giambattista Valli com a protagonista de la Barcelona Bridal Night i 400 marques al Trade show. "Això suposa un impacte econòmic, tant directe com indirecte, a Barcelona de 61,5 milions d'euros", afirma la directora de la BBFW, Albasarí Caro, a VIA Empresa.
Impacte econòmic directe de 33,7 milions d'euros
Segons dades de la BBFW, l'impacte directe és de 33,7 milions d'euros. El 61% correspon a la creació de negoci -és a dir, al produït per les vendes dels mateixos expositors-, el 10,6% correspon a la despesa per a l'organització i funcionament del saló, i el 28,4% restant deriva de les despeses efectuades pels expositors i visitants durant la seva estada.
A més, l'impacte indirecte i induït s'estima en 27,8 milions d'euros, generats per les relacions intersectorials, la creació d'ocupació i el consum. Això significa un impacte al valor afegit brut (VAB) per a l'economia catalana d'uns 30 milions d'euros, on els sectors més beneficiats són la indústria tèxtil, el comerç i els serveis de restauració i hotels.
Més casaments al Solsonès i menys al Barcelonès
El preu per casar-se a Catalunya fluctua segons diversos factors com la ubicació. En general, les àrees més turístiques o urbanitzades solen tenir preus més elevats, mentre que les àrees rurals o menys desenvolupades poden oferir opcions més econòmiques. Per exemple, àrees com Barcelona ciutat o la Costa Brava poden ser més cares a causa de l'alta demanda i el nivell de vida més alt, mentre que les àrees més rurals a l'interior de Catalunya poden oferir opcions més assequibles.
Segons l'última enquesta publicada a l'Institut d'Estadística de Catalunya (Idescat), les taxes de nupcialitat més altes corresponen al Solsonès (5,2 matrimonis per 1.000 habitants) i l'Aran (5,1‰), seguides del Pallars Sobirà i el Ripollès, amb taxes del 4,6‰ i 4,5‰ respectivament. Les comarques que registren les taxes de nupcialitat més baixes són el Pallars Jussà (2,7‰), l'Alta Ribagorça, i, amb taxes del 2,9‰, les comarques de la Noguera, la Terra Alta i el Barcelonès.
Bodas.net, la celestina de Catalunya
Una de les empreses més conegudes del sector és Bodas.net. El negoci nascut a Sant Cugat del Vallès el 2008 s'ha convertit en el rei d'organitzar casaments a Catalunya. La plataforma web ajuda a les núvies i nuvis a fer realitat el seu somni.
Al directori, les parelles poden trobar tot el que necessiten per dur a terme un casament. Des de la decoració, el lloc de la celebració, els vestits, les invitacions, el càtering, etc. A més, hi ha una comunitat virtual on les parelles intercanvien idees, dubtes i experiències sobre el seu projecte de vida més important.
La companyia va decidir traslladar de Sant Cugat a la ciutat comtal l’equip de desenvolupadors de productes tecnològics i innovació l’any passat. D’aquesta manera va centralitzar a Barcelona el seu hub tecnològic internacional.
La internacionalització és clau per a aquesta empresa, ja que han aconseguit en menys d’una dècada arribar a països com Itàlia, França, Portugal, Regne Unit, Estats Units, Canadà, Mèxic, Brasil, Argentina, Xile, Colòmbia, Perú, Uruguai i l'Índia.