La Comissió Europea (CE) proposa un impost del 3% sobre la facturació de grans empreses digitals com Google, Amazon, Netflix i Apple. Brussel·les vol gravar les seves activitats allà on generen valor i aturar les pràctiques que els permeten reduir al mínim la seva contribució a les arques públiques europees.
La iniciativa arriba a instàncies de França i amb el suport de les principals economies -Alemanya, Espanya, Itàlia o el Regne Unit, entre uns altres-, que van demanar mesures urgents per acabar amb les llacunes en la legislació actual, que permeten que mentre les empreses tradicionals paguen de mitjana un 23,2% d'impost de societats, les digitals abonin solament un 9,5%.
L'impost que planteja Brussel·les afectaria només les empreses que facturin a l'any més de 750 milions d'euros a tot el món i més de 50 milions a la UE amb la finalitat de restringir-ho a les gran companyies i aquelles amb presència significativa en el bloc comunitari.
L'objectiu és gravar els ingressos -en lloc dels beneficis, com és tradicional- d'aquelles activitats digitals que més escapen als impostos, que són les que depenen en major mesura de la participació dels usuaris.
Així, s'aplicaria a la facturació per la venda d'espai publicitari o de les dades d'usuaris recollits per empreses com a xarxes socials o motors de cerca, i per la prestació de serveis d'intermediació, com els de lloguer o venda entre particulars. La Comissió calcula que els Estats podrien ingressar uns 5.000 milions d'euros a l'any gràcies a aquesta taxa.