• Economia
  • La ceràmica sostenible feta a base de pells de taronges que canviarà la forma de dissenyar espais

La ceràmica sostenible feta a base de pells de taronges que canviarà la forma de dissenyar espais

Una startup catalana ha creat un material innovador que reinterpreta la ceràmica aprofitant el potencial de les pells de taronja i altres residus orgànics

Els fundadors de Novapedra | Cedida
Els fundadors de Novapedra | Cedida
28 de Novembre de 2024
Act. 28 de Novembre de 2024

Emiliano Altamirano, dissenyador de moda amb una àmplia i exitosa trajectòria a la indústria, ha fet un pas més en convertir-se en emprenedor. La seva història va començar de manera inesperada durant la pandèmia, quan una trobada casual li va canviar la vida. Un dia, mentre baixava a llençar les escombraries, un home li va demanar que deixés els residus fora del contenidor per poder aprofitar-ne alguna cosa. Entre el que duia hi havia les restes d’unes taronges que havia espremut, i tot i que inicialment va dubtar que fossin útils, la situació va despertar la seva curiositat. De tornada a casa, l’Altamirano va investigar i va començar a experimentar fins a desenvolupar una pasta feta de residus orgànics. Aquest material va evolucionar fins a convertir-se en el que avui defineix com una "bioceràmica", un producte innovador que imita la ceràmica tradicional, però amb beneficis ambientals: elimina emissions de CO2 i desprèn una aroma agradable.

Davant d’aquest escenari, el 2024, amb el suport de Barcelona Activa, va néixer Novapedra amb l'objectiu de crear un material innovador que reinterpreti la ceràmica aprofitant el potencial de les pells de taronja i altres residus orgànics. Inicialment, el projecte es va centrar en revestiments de parets, però a causa del seu autofinançament, l'empresa va ampliar la seva oferta a productes per a la llar i el sector hoteler. "Aquest material únic es pot aplicar en múltiples facetes del disseny, des d'objectes decoratius i revestiments fins a taulells de cuina, mobiliari, etc.", explica Emiliano Altamirano, cofundador i dissenyador creatiu de Novapedra, en una entrevista amb VIA Empresa.

El 2024 va néixer Novapedra amb l'objectiu de crear un material innovador que reinterpreti la ceràmica aprofitant el potencial de les pells de taronja i altres residus orgànics

L’equip de Novapedra, format per Emiliano Altamirano i el seu soci Agustí Redó Doménech, amb seu a Barcelona, té com a objectiu oferir una alternativa profundament sostenible i lliure de carboni, alhora que promou la bellesa i la durabilitat de la ceràmica, respectant sempre la natura. "Les característiques distintives del nostre material es troben en el nostre procés orgànic, que genera una sèrie d’aromes naturals i ofereix una experiència sensorial totalment personalitzada per a cada usuari", explica el cofundador del projecte.

La missió de Novapedra era clara: crear un model de negoci que reinterpreti la ceràmica tradicional aprofitant residus orgànics. Aquesta iniciativa està profundament compromesa amb la preservació del medi ambient i la sostenibilitat. Amb cada compra dels seus productes, una part es destina a plantar un taronger, contribuint així a la creació d’un bosc sostenible. A més, Novapedra aposta pels proveïdors locals, fomentant les economies de proximitat i reduint l’empremta de carboni associada al transport, reafirmant el seu compromís amb un futur més sostenible.

Novapedra preveu triplicar la seva facturació el 2025 amb un pla d'expansió i una ronda de finançament

Novapedra reinterpreta la ceràmica tradicional aprofitant residus orgànics
Novapedra reinterpreta la ceràmica tradicional aprofitant residus orgànics | Cedida

Aquest any ha estat clau per a Novapedra. Després de finalitzar una incubació amb Naturgy, van sortir al mercat, convertint aquesta empresa en el seu primer client.“Fins avui hem estat treballant amb clients B2B (empresa a empresa), un procés enfocat a vendre productes o serveis a altres empreses. Però, d’aquí a unes dues setmanes, obrirem també al B2C (empresa a consumidor), oferint els nostres productes directament als consumidors finals”, explica Altamirano.

El concepte de Novapedra promet ser un èxit rotund. Actualment, Naturgy és el seu client principal, però també han col·laborat amb un hotel rural a Àvila, compromès amb un model de residu zero, on la seva proposta encaixa a la perfecció. A més, ja tenen un altre client confirmat per iniciar projectes al gener, consolidant així el seu creixement des del llançament a escala nacional aquest any. La startup catalana preveu assolir un volum de facturació de 40.000 euros a finals del 2024, amb l’objectiu de triplicar aquesta xifra i dur a terme una ronda de finançament de 150.000 euros el 2025. 

Altamirano (Novapedra): “A curt termini, de cara al 2025 volem col·laborarar amb diferents entitats com Caixabank o Cuatrecasas”

“A curt termini, de cara al 2025 volem col·laborarar amb diferents entitats com Caixabank o Cuatrecasas. La nostra idea és aprofitar els residus que generen aquestes empreses i transformar-los en peces que elles mateixes puguin utilitzar, promovent així una major consciència sobre la sostenibilitat”, destaca el cofundador. A més llarg termini, Novapedra té l’objectiu d’endinsar-se més en el sector del revestiment. “Volem participar a Construmat i a altres fires del sector, on creiem que el nostre producte encaixaria perfectament. També ens agradaria col·laborar amb les administracions públiques per fer els espais més verds i sostenibles”, afegeix.

Amb aquesta visió, Novapedra aspira a convertir-se en un referent en el model d’economia circular, oferint solucions innovadores que responguin als desafiaments mediambientals de la indústria ceràmica.