Parlem de feminisme a València. "Nosaltres a soles no podem arribar, necessitem a l'altra meitat", apunta Maria José Mainar, former president de BPW Spain. I a València la meitat femenina és la majoria, com apunten les estadístiques municipals: el 52,4% del cens de la ciutat és femení. "Hem de forçar la màquina per visibilitzar les dones", apunta José Maria Santos Figueroa, gerent comercial de negoci i estratègia de marca d'Ibercaja Banco, patrocinador de l'acte. Tots dos han acompanyat aquest dijous a Gemma Cernuda-Canelles en la presentació del seu llibre, Atrapados en el feminismo (Ediciones Urano, 2019) en València. Amb ells, des de VIA Empresa hem dinamitzat el debat com a media partner de l'esdeveniment.
"Les empreses hauran de retractar-se i el consumidor tindrà un gran paper. Entrem en una dècada en què la igualtat serà fonamental", ha explicat Santos Figueroa, que ha posat sobre la taula el pes dels Objectius de Desenvolupament Sostenible i l'Agenda 2030. Una dècada la que afrontem carregada de reptes en què la igualtat de gènere (objectiu 5é), el treball decent (objectiu 8é) i la reducció de les desigualtats (objectiu 10é) són fites a aconseguir. Tant de bo.
Mainar: "Nosaltres a soles no podem arribar, necessitem a l'altra meitat"
Per la seua part, Mainar, presidenta d'honor d'EVAP, l'associació d'empresàries i professionals de València, creu que les dones se situaran al mateix nivell que els homes si hi ha "conscienciació". Mainar, qui durant deu anys va ser la presidenta de les empresàries valencianes, es lamenta que encara no ho hem aconseguit "després d'anys de repetir-ho fins a quedar-nos afòniques". I introdueix un concepte en el debat: la ceguera empresarial. Les empreses no veuen que necessiten les dones perquè elles aporten una altra mirada, altre mode de fer. Una gestió distinta.
Santos Figueroa: "Les empreses hauran de retractar-se i el consumidor tindrà un gran paper"
Cernuda-Canelles recull el guant i replica amb els arguments que ja plasma al seu llibre. El poder de compra de les dones, del 80%, els dóna suficient força per a obligar al mercat a repensar el missatge. "Jo sé de marques, no en sé de feminisme però és una reflexió que ens hem de fer. Hem de tenir la valentia de sortir de l'armari", ha explicat la CEO d'Ellas Deciden en la seua presentació. Una mirada que es pot aplicar a la banca, per exemple, com ha explicat José Maria Santos. Assegura que darrere del re-disseny de l'app, la web i el wallet de l'entitat financera en què treballa hi ha una perspectiva de gènere que ve també influenciada pel treball de #SheBanking del que és responsable Cernuda-Canelles. "Segurament si no haguera anat a la presentació del seu estudi, l'app d'Ibercaja seria una altra".
Cernuda-Canelles: "Hem de tenir la valentia de sortir de l'armari"
La conclusió del debat d'aquest dijous és tan oberta com les pàgines que componen el llibre de Gemma Cernuda. Un llibre que convida a repensar eixe moviment que ara sembla de moda però que només aspira a convertir-nos en iguals.