• Economia
  • El ciclista barceloní, un perfil jove i vulnerable

El ciclista barceloní, un perfil jove i vulnerable

Propostes de millora i inseguretat viària en la tercera edició del Baròmetre del Ciclista Urbà a Barcelona del RACC

El carril bici deixa de ser exclusivament per bicicletes | iStock
El carril bici deixa de ser exclusivament per bicicletes | iStock
Barcelona
14 d'Abril de 2021

Les bicicletes formen part de l'ecosistema de les ciutats més transitades. De fet, s'han convertit en l'alternativa de mobilitat que porta més temps implantant-se a grans ciutats d'Europa, com per exemple Amsterdam o Barcelona. D'aquesta última, el RACC ha fet el seu tercer Baròmetre del Ciclista Urbà a Barcelona, per mesurar, entre altres coses, la satisfacció, seguretat i comoditat que senten els ciclistes que transiten per la capital catalana, però també com s'adapten a les noves regulacions que determinen que el carril bici, ja no només el transiten les bicicletes.

 

Aquest baròmetre de més 11.000 observacions i 600 enquestes a 9 districtes de Barcelona estudia els hàbits i les opinions dels ciclistes urbans de Barcelona: "Estem molt lluny d'algunes ciutats europees, però estem avançant molt", explica Josep Mateu, president del RACC. Ell mateix anuncia que la covid també fa accelerar aquest creixement, ja que "els ciutadans veuen la bicicleta com a transport més lliure de contagis", diu.

Una de les primeres preocupacions que tenen els ciclistes urbans a Barcelona és la seguretat. En aquest aspecte, el compliment de les normes de seguretat és l'àmbit més complicat per alguns dels ciclistes de Barcelona, ja que segons el baròmetre, el 38% dels ciclistes desconeixen les normes ciclistes, ja que les normatives no estan clares: "Alguns ciclistes desconeixen les normes d'urbanisme tàctic de l'Ajuntament de Barcelona i de la necessitat de compartir les zones amb altres vehicles com els patinets elèctrics", afegeix Mateu.

 

Mateu: "Alguns ciclistes desconeixen les normes d'urbanisme tàctic de l'Ajuntament de Barcelona"

A més, el carril bici ha deixat de ser d'ús estricte per a bicicletes i ara mateix la convivència dins d'aquest carril és també dels patinets elèctrics. Això ha comportat una confusió més gran davant dels ciclistes que han de compartir les normes amb vehicles molt més ràpids que la bicicleta: "Més de la meitat dels usuaris de la bicicleta creuen que els patinets elèctrics creen inseguretat en els carrils", lamenta Cristian Bardají, director de l'àrea de mobilitat del RACC.

Tot i això, l'índex d'accidentalitat greu de la bicicleta és molt baix a Barcelona. En els últims 12 anys han mort nou ciclistes a la ciutat davant de les 334 persones que han perdut la vida en altres transports. "La bicicleta és segura tot i que el 60% dels ciclistes enquestats se sent vulnerable davant d'altres vehicles", descriu el director de l'àrea de mobilitat del RACC.

Davant d'aquestes pors dels usuaris, el RACC proposa entre d'altres, una millora de l'educació viària per a les persones, sobretot quan estan a l'escola: "Necessitem formació de circulació urbana per a deixar clares les normes de nova convivència que estan apareixent", reclama el president del RACC. Segons ell mateix afirma, volen traslladar la iniciativa al Servei Català de Trànsit, però també a la Direcció de Tràfic a Madrid per tal d'aconseguir aquest nou servei educatiu. A part, els enquestats també han fet les seves propostes de millora com per exemple l'ús del casc obligatòriament i la prohibició d'aparcament de motocicletes en voreres.

Perfil del ciclista barceloní

Els usuaris ciclistes són més joves que la mitjana de Barcelona, segons el baròmetre. "Que els joves que són els que continuaran la mobilitat molt més temps tinguin hàbits més sostenibles com la bicicleta dóna dades de l'acceleració de l'ús dels vehicles verds", descriu Bardají. També es destaca que els usuaris no han començat a utilitzar la bicicleta per la covid sinó que ja eren usuaris abans de la pandèmia.

Pel que fa a les diferències de gènere, no hi ha una gran bretxa entre els usuaris femenins i masculins, així i tot sí que hi ha diferència en el perquè utilitzen la bicicleta en comptes d'altres vehicles: "Els homes valoren que és un sistema més ràpid i saludable, en canvi les dones valoren molt més l'estalvi econòmic i la poca contaminació de la bicicleta", diu Bardají.

Bardají: "Els homes valoren que és un sistema més ràpid i saludable, en canvi les dones valoren molt més l'estalvi econòmic i la poca contaminació de la bicicleta"

En el 40% dels casos els ciclistes utilitzen la bicicleta com a transport quotidià i per anar a estudiar o a treballar: "El 47% dels usuaris de la bicicleta no té incentius laborals per fer-ne ús i tot i això l'utilitzen aquesta classe de transport", somriu Bardají. D'aquesta manera, el RACC creu que és un indicador del fet que la mentalitat barcelonina està canviant cap a una mobilitat molt més verda.

Propostes de millora

El RACC proposa algunes noves millores per aconseguir fer que la mobilitat amb bicicleta sigui molt més atractiva cap als ciutadans barcelonins, ja que segons afirma Bardají, la bicicleta és un mitjà de transport "Més sostenible, segur i accessible".

Entre aquestes propostes hi ha la millora del Bicing, de manera que la quota sigui més atractiva. A part, el director de l'àrea de mobilitat del RACC explica que hi ha una clara necessitat de millora dels carrils bici de la ciutat de Barcelona, i planteja una iniciativa per aconseguir que els carrils siguin més segurs: "Realment des de l'Ajuntament de Barcelona hauria de fer-se un testatge per reafirmar que els carril bici construïts són realment eficaços" afegeix.