A començaments d’aquest any vam saber que era imminent el tancament d’un dels cinemes més històrics de la capital catalana, ubicat des de 1960 a un indret de privilegi com és la confluència del Passeig de Gràcia amb la Gran Via, dues de les principals artèries de la capital catalana. Es tracta del Comedia, emblema de tota una època i que ara era en mans de la cadena Yelmo. Precisament aquesta ensenya amb origen a Madrid és de les que més sales controlava a Barcelona i rodalies, amb ubicacions als centres comercials de la Vila Olímpica (Yelmo Icària, tancat l’any passat després de gairebé tres dècades d’activitat), Baricentro (més d’una desena de sales, encara en funcionament) i La Maquinista (traspassat des de Cinesa el 2023).
Aquesta empresa, Yelmo, va néixer el 1981 de la mà de Ricardo Évole (cap relació amb l’humorista) i a poc a poc es va anar estenent des de Madrid. El 2015 va ser adquirida per Cinépolis, una multinacional mexicana, però Évole continua essent el màxim executiu. En aquell moment, Yelmo disposava de més de 400 sales de cinema, una desena part de les que acumulava el seu comprador. La facturació -a territori espanyol- s’atansa als 100 milions d’euros, amb uns beneficis de més de dos milions.
Una altra de les cadenes que dominen el mercat català és la històrica Cinesa (Compañía de Iniciativas y Espectáculos, SA), fundada a Barcelona el 1944. Avui dia exploten les pantalles del complex de Diagonal (antic “Piscinas y Deportes”), el de Diagonal Mar i el SOM Multiespai, un centre comercial antigament anomenat Heron City i que la saviesa popular va batejar com a “Heroin City”, pel tipus de públic que s’hi aplegava en els moments de màxima decadència de la instal·lació.
A la rodalia de Barcelona també tenen presència als centres comercials Barnasud (Gavà), La Farga (l’Hospitalet) i Parc Vallès (Terrassa). El màxim executiu de la firma és Ramon Biarnés que, de fet, és el director de les divisions nord i sud d’Europa de la companyia matriu, la multinacional Odeon Cinemas Group (la principal empresa del sector a Europa), que al seu torn pertany al gegant nord-americà AMC, que la va adquirir el 2016, creant així el primer grup del món en aquest sector. La seva facturació sota la marca Cinesa s’enfila lleugerament per sobre dels 100 milions d’euros, mentre el 2022 va registrar unes abundants pèrdues superiors als 25 milions, una xifra semblant a les de l’exercici anterior i que, comptant des de la pandèmia, totalitza unes pèrdues acumulades d’uns 100 milions d’euros.
Els Balañá han construït un imperi que avui dia gestiona un bon grapat de pantalles, ara sota la marca Mooby
Per descomptat, quan es parla d’espectacles a la Ciutat Comtal, és obligat fer esment als Balañá, una nissaga que va començar en el negoci a les beceroles del segle XX, a través de Pere Balañá Espinós. Han gestionat places de toros (Barceloneta, Arenas i Monumental), teatres i, per descomptat, cinemes. La seva primera sala va ser la que es va instal·lar a l’Avinguda de la Llum, aquelles estranyes galeries comercials que Jaume Sabaté Quixal va construir sota terra en acabat de la Guerra Civil.
Amb el pas de les dècades, l’avinguda subterrània va anar perdent el seu glamour inicial fins arribar a convertir-se en un indret sòrdid a finals dels vuitanta (entre altres coses, el cinema es va convertir en una sala X). A partir d’aquell primer cinema, els Balañá han construït un imperi que avui dia gestiona un bon grapat de pantalles, ara sota la marca Mooby (ensenya estrenada l’any passat). Només a la ciutat de Barcelona exploten els centres comercials de Las Arenas (antiga plaça de toros gestionada per ells) i Glòries, els cinemes Aribau, Balmes, Bosque i el complex Gran Sarrià.
Malgrat la forta implantació de la marca, les xifres que mouen estan a certa distància de les que ofereixen les multinacionals que acabem de veure. Les cares visibles del hòlding familiar són els germans María José i Pedro Balañá Mombrú. Finalment, convé recordar al grup Verdi, nascut al carrer homònim de Gràcia de la mà d’Enric Pérez Font (1983). L’any 2015 va adquirir la propietat de la distribuïdora A Contracorriente Films, d’Adolfo Blanco.
El 2021, qui va veure modificat el seu accionariat va ser precisament aquesta distribuïdora, atès que va vendre el 40% de les seves accions a Suma Capital, un fons d’inversió de capital risc liderat per Enrique Tombas i que té la seu a Barcelona. Gairebé cent trenta anys després de l’arribada del cinema a Catalunya, i havent superat innombrables crisis, aquest passatemps continua trobant el seu lloc als temps actuals, gràcies a la seva capacitat d’adaptar-se constantment a les noves realitats i formes de divertir-se de les persones.