Palma i Barcelona són les ciutats més cares per fer la compra. A la capital balear els preus són un 11% més cars i a la ciutat comtal són un 9% superiors als de les ciutats més barates. Això significa que anualment omplir el rebost a Palma és fins a 500 euros més car que a Almeria, Ciudad Real, Jerez de la Frontera, Palencia, Puertollano, Vigo o Zamora, ciutats on és més barat omplir la cistella de la compra, segons l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU).
L'informe de l'OCU analitza gairebé 184.000 preus d'una cistella de 244 productes d'1.225 establiments repartits per 65 ciutats espanyoles i Internet i determina que, juntament amb Palma i Barcelona, Lleida i Madrid ocupen el podi de ciutats més cares. Per comunitats autònomes, Galícia i Murcia són les regions més barates per fer la compra, mentre que Catalunya i especialment Balears són les més cares.
Estalvi segons localització
Una família espanyola pot estalviar una mitjana de 1.063 euros a l'any en la cistella de la compra depenent de l'establiment en el qual compri, la qual cosa suposa gairebé la cinquena part de la despesa anual en alimentació d'una llar mitjana.
En concret, l'estalvi mitjà s'ha incrementat en un 12,3% respecte a 2018. Així, Alcobendas és la ciutat espanyola on més es pot estalviar (3.554 euros) a l'hora de fer la compra i Marbella la que menys (207 euros).
L'hipermercat Alcampo de Coia a Vigo se situa com l'establiment més barat d'Espanya dels supermercats visitats per l'OCU, mentre que per cadenes se situen Dani i Tifer com les més assequibles. Tres establiments de Sánchez Romero a Madrid (Castelló, Maurrás i Alcobendas) són els més cars, seguit de Suma, Ulabox i Sorli Discau.
Alcampo relleva a Mercadona com el més barat
Respecte a les cadenes, la meitat de les cadenes analitzades han baixat preus aquest any, sent els més destacats Gadis (-2,7%), Alcampo (-2,5%) i Alimerka (-2%), mentre que en el costat contrari se situa Carrefour (2,8%), Supersol (2,5%), Carrefour Market (2%) i Eroski City (1,8%) com els que més han pujat en mitjana els seus preus.
L'informe realitzat per l'OCU mostra que enfront de l'ocorregut en altres anys, en 2019 són els productes de marca els que més han pujat els seus preus.
D'aquesta forma, Alcampo relleva aquest any a Mercadona com l'opció més barata per fer la compra a Espanya en 31 ciutats, mentre que la cadena de Juan Roig és la més assequible en 16. "Alcampo ha superat a Mercadona perquè aquest any ha destacat per baixar els preus, mentre que Mercadona els ha pujat i s'ha produït l'intercanvi de papers", ha indicat el responsable tècnic de l'estudi, Miguel Ángel Pascual.
Pugen els preus i la despesa
D'aquesta forma, l'estudi constata que la despesa en alimentació ha pujat aquest any un 2,6%, fins a aconseguir una mitjana de despesa de 5.113 euros, una xifra que encara està molt allunyada de la inversió que realitzaven els espanyols abans de la crisi. "Les famílies espanyoles tenen encara ferides de guerra de l'anterior crisi. No ens hem recuperat", ha indicat la portaveu de l'OCU, Ileana Izverniceanu.
Els preus aquest any s'han elevat en un 0,3%, un increment modest en comparació de la inflació en aquest període que va ser del 0,8%. Així, en els 244 productes analitzats predominen pujades (55%) enfront del 45% de productes que baixen el seu preu mitjà.
L'informe mostra que el producte que més ha baixat el preu és l'oli, que registra una caiguda de més del 27%, seguida per maduixots (-12,5%), i carbassons (-11,3%), mentre que els que han pujat preus són cebes (+44%), patates (+29,8%) i la carn de conill (+11%).