• Economia
  • Les claus per "aconseguir la feina que tu vols"

Les claus per "aconseguir la feina que tu vols"

El manual aborda el conjunt dels procediments que agrupa la cerca de feina, proposant una estratègia que garanteix un procés exitós

El 54% de la població es planteja canviar de feina, segons un estudi realitzat per LinkedIn | iStock
El 54% de la població es planteja canviar de feina, segons un estudi realitzat per LinkedIn | iStock
Barcelona
20 d'Abril de 2023
Act. 20 d'Abril de 2023

Trobar feina sempre ha estat un gran repte, sigui en acabar els estudis, o sigui després de desenvolupar durant dècades un mateix càrrec. Suposa l’inici d’una nova etapa en un entorn en què la majoria de la població dedica la major part del seu temps. Així i tot, segons un estudi realitzat per LinkedIn, la xarxa social enfocada en l’àmbit laboral, el 54% de la població es planteja canviar de feina. Per tant, és imprescindible comptar amb una estratègia i un seguit de recursos i coneixements que incrementin les oportunitats laborals, fins a “aconseguir la feina que tu vols”.

“Al llarg de la nostra vida educativa mai ens han ensenyat a cercar feina, i vaig pensar que seria ideal que la gent pogués tenir a les seves mans un manual de cerca de feina”, ha explicat a VIA EmpresaAndrea Ramos, coneguda a les xarxes socials sota el nom de reclutandovoy, i autora del llibre. El manual planteja la realització d’un exercici d’introspecció així com l’elaboració d’una estratègia per tal que la cerca de feina esdevingui “un procés ple de resultats positius que permetin no només aconseguir treball, sinó també conèixer-te a tu mateix i evolucionar en habilitats fonamentals per l’entorn laboral”. 

Ramos: “Al llarg de la nostra vida educativa mai ens han ensenyat a cercar feina”

Una estratègia a seguir

L’autora, en tant que professional de recursos humans, ofereix un seguit de consells i recursos que queden recollits al llarg del llibre, estructurat en cinc steps. Aquest camí que proposa Ramos, consisteix a l’elaboració d’una anàlisi DAFO on el mateix lector sigui l’objecte d’estudi (step 1) per posteriorment confeccionar un currículum (step 2) que permeti desenvolupar la teva marca personal i millorar la teva presència a xarxes com LinkedIn (step 3), per finalment contactar amb empreses (step 4) i, si es dona el cas, dur a terme una bona entrevista laboral (step 5). Finalment, en el darrer pas (step x), Ramos planteja com afrontar la decisió que prengui l’empresa respecte al procés de selecció.

“Una de les claus de la cerca de feina és la construcció d’una bona marca personal”

“En general estem molt perduts en la cerca de feina” ha assegurat Ramos, qui també ha afegit que “una de les claus d’aquest procés és la construcció d’una bona marca personal, i la majoria dels candidats no saben ni que és”. Per aquest motiu, l’autora insisteix en l’ús de LinkedIn i la importància del networking a l’hora d’iniciar aquest procés. D’aquesta manera, juntament amb un currículum correctament dissenyat i actualitzat, el mètode serà més efectiu, assegura Ramos.

Intel·ligència artificial a la recerca de candidats

Aquesta primera part de l'estratègia que proposa l’autora pot servir per fer front a les noves tecnologies que alguns portals d’ocupació i grans empreses comencen a fer servir, com el cas dels Applicant Tracking System (ATS). Consisteix en programaris que disposen d’uns filtres automàtics encarregats de seleccionar els currículums rebuts d’acord amb els requisits prèviament establerts per part dels reclutadors. En aquest context, Ramos destaca que “és molt important adaptar el currículum per a cada oferta” així com “contactar amb la persona responsable del procés de selecció posteriorment”.

En l’actualitat acostuma a ser molt senzill enviar un currículum. Els portals d’ocupació faciliten aquesta tasca, però, l’autora aconsella no caure en la trampa d’enviar-ne indistintament, sense conèixer l’oferta. A través de la seva experiència, Ramos explica que “això és postular al buit, perquè potser no compleixes cap requisit, la qual cosa provocarà que et descartin i això comportarà frustració”. A més, l’autora remarca la importància de no focalitzar-se únicament en el sou, ja que “en una oferta entren altres factors, com el creixement professional, la formació, el clima laboral, l’horari, la conciliació familiar, les vacances o la modalitat de feina, entre d’altres”.

Ramos: “En una oferta entren altres factors, com el creixement professional, la formació, el clima laboral, l’horari, la conciliació familiar, les vacances o la modalitat de feina”

L’entrevista laboral: quan el currículum passa a un segon pla

En cas de superar els primers filtres i obstacles del procés de selecció, i finalment rebre la trucada per dur a terme una entrevista laboral, “el currículum passa a un segon pla”. És llavors quan Ramos emfatitza la importància de no només conèixer l’organització que contacta amb tu, sinó també la de conèixer-se a si mateix per preparar un elevator pitch i respondre les preguntes bàsiques marcant la diferència: “Saber parlar d’un mateix és fonamental”. El llibre, a banda de descriure els diferents tipus d’entrevista, també ofereix una taula amb les 50 preguntes més freqüents, aconsellant com afrontar-les.

El manual finalitza abordant els dos possibles escenaris que venen després d’una entrevista: ser descartat, o ser seleccionat. En el primer cas, no hi ha gaire cosa més a fer que no perdre els ànims i cercar una nova oportunitat. En el segon, però, “és on es demostra com has gestionat el procés de selecció”. Ramos afirma que “molta gent creu que la clau de l’èxit és mentir. D’aquesta manera pots superar un procés de selecció, però quan arribis a l’oficina i no sàpigues desenvolupar les tasques que et demanen, pots perdre la feina l’endemà”. Per tant, l’autora explica que és bàsic ser clar i sincer des d’un primer moment per créixer professionalment, i d’aquesta manera assolir una tasca més difícil que “aconseguir la feina que tu vols”: mantenir-la.