Aquestes setmanes se celebra la COP29, la coneguda cimera internacional del clima que arriba a la seva 29a edició a… Bakú, Azerbaidjan. El país, un dels principals exportadors de combustibles fòssils del món, ha decidit acollir aquesta trobada de prestigi mundial per parlar sobre com el canvi climàtic està impactant les nostres economies, així com per donar peu a les negociacions internacionals que permetin blindar l’acció climàtica i fer-la avançar. Sobre el paper, un esdeveniment de gran rellevància. A la pràctica, una font de falses promeses que no acaben mai de progressar a la velocitat que la comunitat científica fa temps que urgeix.
Si bé les cimeres del clima se celebren des de fa dècades i han aconseguit avenços importantíssims per a la lluita contra el canvi climàtic, la seva legitimitat està caient en dubte quan repetidament s’han celebrat en països que no són, ni de lluny, aliats de la causa climàtica. Tanmateix, els que encara pensen que hi ha alguna cosa a fer no han parat de participar-hi, sigui a dins de l’esdeveniment o fent resistència i activisme a fora dels recintes. Més enllà de les novetats que ja s’estan filtrant dels acords que es duran a terme durant la cimera, com la mobilització de finançament per a l’acció climàtica o com els combustibles fòssils han estat un tema quasi ni mencionat, el que fa que les COP siguin el que són és, evidentment, una qüestió filosòfica. Entre bambolines, i mentre les reunions finalitzen, nosaltres analitzarem quines són les principals qüestions que s’hi oculten.
Filosofia del creixement, filosofia capitalista… filosofia dels combustibles fòssils
Per molt que busquin la solució d’una crisi tan important com el canvi climàtic, les cimeres del clima són estructures profundament de l’statu quo. No només pel fet que els seus convidats són les persones més influents del sistema capitalista, sinó també perquè tots comparteixen una mateixa visió de la necessitat de progrés, de línies vermelles i de quin és el camí que ha de seguir la humanitat per arribar a un punt desitjable. Hi ha, doncs, una certa homogeneïtat en els perfils, que difereixen per interessos individuals, però que comparteixen la mateixa narrativa.
Filòsofs com Bruno Latour o Andreas Malm han reflexionat sobre aquesta qüestió, destacant com el sistema està creat per rendir homenatge a les nostres principals fonts de recursos econòmics de manera acrítica, sense explorar altres opcions que potser portarien menys beneficis econòmics, però més beneficis sistèmics per a una economia basada en el que necessitem com a humans i no per una ambició mal entesa. Així, a llibres com How to Blow Up a Pipeline (2021), Malm proposa una visió radical d'accions directes contra el canvi climàtic, amb reflexions polítiques i filosòfiques.
Per molt que busquin la solució d’una crisi tan important com el canvi climàtic, les cimeres del clima són estructures profundament de l’statu quo
En una lectura més centrada en la responsabilitat moral, també podem buscar solucions al llibre de Catriona McKinnon, Climate Change and Future Justice, que explica el deute climàtic que estem deixant a les generacions futures, teoritzant-lo de la manera alarmant de “genocidi climàtic”. Lectures que no han fet la majoria de líders de la COP, però sí la comunitat científica i d’activistes que encerclen els recintes i es manifesten arreu del món demanant una acció climàtica contundent i basada en el bé comú, no en els béns d’uns pocs.
Idees revolucionàries: simpàtiques, però no m’hi embolicaria
Tokenisme vs representació: qui és l’altre?
Comunicats, informes, manifestos i declaracions
Un altre error greu de les cimeres del clima, que m’atreviria a dir que és un error greu de qualsevol cimera, és la gran quantitat de declaracions, comunicats, informes, manifestos i altres documents i accions simbòliques que es fan que no acaben arribant a la pràctica. Evidentment, hi ha una part de la parafernàlia que és necessària si volem posar-nos tots d’acord. Ens agradi més o menys, hi ha un punt de la representativitat que és necessària. Tanmateix, amb la representativitat sola no en fem prou.
El més important i un pas que ens solem saltar quan parlem de governança és pensar en quin tipus de governança volem