04
de Juny
de
2016
Act.
04
de Juny
de
2016
La rivalitat entre Coca-Cola i Pepsi té ingredients d'autèntica guerra: és llarga (dura ja 23 anys), mobilitza a milers de persones (145.423 a Twitter en un mes), i té un gran impacte econòmic i mediàtic. Des de la fundació de la Pepsi el 1989, ambdues companyies s'han tirat els plats pel cap en anuncis, estudis de mercat i operacions financeres.
Aquest dimecres, precisament, ha mort Roger Enrico, CEO de Pepsi als anys 80. Enrico va ser un dels principals ideòlegs dels anuncis que van iniciar les anomenades "Cola Wars" i que per poc acaben amb l'hegemonia de Coca-Cola al mercat nord-americà.
Amb l'esclat de les xarxes socials, la batalla comunicativa s'ha estès també a Internet. Al Halloween de 2013, per exemple, l'intercanvi d'anuncis enverinats entre les dues companyies van fer-se virals; i encara corren per la xarxa.
La lluita segueix avui dia. En el darrer mes, només en la conversa espontània en castellà i català a Twitter, Coca-Cola i Pepsi han generat 195.342 tuits. És a dir, que sense que hi participin necessàriament els comptes oficials de les empreses, més de 145.000 usuaris han piulat fins a 5.900 missatges al dia sobre els refrescos.
Coca-Cola guanya en imatge
La companyia del Pare Noel i els ossos polars ballarins és la clara guanyadora del duel a Twitter. Entre el 2 de maig i el 2 de juny, Coca-Cola ha generat 145.924 tuits de 10.726 usuaris diferents. O el que és el mateix, 4.560 missatges al dia. Per cada missatge que rep Pepsi, Coca-Cola en genera més de tres.
La batalla pel públic sembla decidida. Quatre dels cinc missatges més retuitejats sobre Pepsi, per exemple, parlen d'aquesta companyia per riure-se'n. I, de fet, acaben per recomanar beure Coca-Cola.
La força d'aquesta marca és tal, que molts usuaris parlen d'ella independentment de si el que beuen és un producte de la companyia o no. Igual que passa amb Chupa-Chups o Tupperware, que també designen tot un producte, i no només una marca. En el cas de Coca-Cola, el mateix concepte "Coke" pertany a l'empresa. El té registrat des del 1945.
Segons Yahoo! Finanzas, el valor de Coca-Cola com a empresa és d'uns 218,35 milers de milions de dòlars. Mentre que PepsiCo en val uns 170,27.
Pepsi, líder en beneficis
Però no tot són males notícies per Pepsi. Empresarialment és més forta que Coca-Cola. Els seus ingressos en els darrers 12 mesos superen els 62 milers de milions de dòlars. 18,84 més que el seu rival. També té més beneficis: 34,67 MM$ contra els 26,81 MM$ de Coca-Cola. A més, des dels anys noranta, Pepsi cotitza més alt en borsa que el seu competidor. El seu secret rau en la diversificació. Mentre que Coca-Cola només produeix begudes (Fanta, Minute Maid, Aquarius...), PepsiCo també ven d'altres productes com Doritos, Cheetos o Ruffles.
En total, Pepsi ha generat en el darrer mes 44.682 tuits. 101.242 missatges menys que el seu rival. Però no estar en boca de tothom, també és un cert avantatge. La majoria de virals que posen en dubte que la cola sigui saludable, per exemple, se centren en el seu rival. Tot i que, essent gairebé el mateix producte, les crítiques també podrien esquitxar-lo.
També ajuda el fet que, darrerament, Coca-Cola està centrant el focus informatiu. La companyia s'ha vist obligada a detenir la producció de begudes a Veneçuela per la falta de sucre, i això ha generat un gran rebombori a la xarxa. La paraula "Venezuela" apareix fins a 21.967 vegades en la conversa sobre Coca-Cola. En canvi, i tot i que Pepsi també s'està veient afectada per la situació a Veneçuela, ningú ho ha mencionat a les xarxes.
Nota tècnica: per realitzar aquest article, s'ha observat la conversa a Twitter entorn dels termes "coca cola" i "pepsi" entre el 2 de maig i el 2 de juny de 2016. S'han monitorat un total de 195.342 tuits.
Aquest dimecres, precisament, ha mort Roger Enrico, CEO de Pepsi als anys 80. Enrico va ser un dels principals ideòlegs dels anuncis que van iniciar les anomenades "Cola Wars" i que per poc acaben amb l'hegemonia de Coca-Cola al mercat nord-americà.
Amb l'esclat de les xarxes socials, la batalla comunicativa s'ha estès també a Internet. Al Halloween de 2013, per exemple, l'intercanvi d'anuncis enverinats entre les dues companyies van fer-se virals; i encara corren per la xarxa.
La lluita segueix avui dia. En el darrer mes, només en la conversa espontània en castellà i català a Twitter, Coca-Cola i Pepsi han generat 195.342 tuits. És a dir, que sense que hi participin necessàriament els comptes oficials de les empreses, més de 145.000 usuaris han piulat fins a 5.900 missatges al dia sobre els refrescos.
Coca-Cola guanya en imatge
La companyia del Pare Noel i els ossos polars ballarins és la clara guanyadora del duel a Twitter. Entre el 2 de maig i el 2 de juny, Coca-Cola ha generat 145.924 tuits de 10.726 usuaris diferents. O el que és el mateix, 4.560 missatges al dia. Per cada missatge que rep Pepsi, Coca-Cola en genera més de tres.
La batalla pel públic sembla decidida. Quatre dels cinc missatges més retuitejats sobre Pepsi, per exemple, parlen d'aquesta companyia per riure-se'n. I, de fet, acaben per recomanar beure Coca-Cola.
No había coca pero traje pepsi para el fernet pic.twitter.com/RtuGIbvSpl
— María Enema (@maria_enema) 28 de maig de 2016
La força d'aquesta marca és tal, que molts usuaris parlen d'ella independentment de si el que beuen és un producte de la companyia o no. Igual que passa amb Chupa-Chups o Tupperware, que també designen tot un producte, i no només una marca. En el cas de Coca-Cola, el mateix concepte "Coke" pertany a l'empresa. El té registrat des del 1945.
Segons Yahoo! Finanzas, el valor de Coca-Cola com a empresa és d'uns 218,35 milers de milions de dòlars. Mentre que PepsiCo en val uns 170,27.
Pepsi, líder en beneficis
Però no tot són males notícies per Pepsi. Empresarialment és més forta que Coca-Cola. Els seus ingressos en els darrers 12 mesos superen els 62 milers de milions de dòlars. 18,84 més que el seu rival. També té més beneficis: 34,67 MM$ contra els 26,81 MM$ de Coca-Cola. A més, des dels anys noranta, Pepsi cotitza més alt en borsa que el seu competidor. El seu secret rau en la diversificació. Mentre que Coca-Cola només produeix begudes (Fanta, Minute Maid, Aquarius...), PepsiCo també ven d'altres productes com Doritos, Cheetos o Ruffles.
En total, Pepsi ha generat en el darrer mes 44.682 tuits. 101.242 missatges menys que el seu rival. Però no estar en boca de tothom, també és un cert avantatge. La majoria de virals que posen en dubte que la cola sigui saludable, per exemple, se centren en el seu rival. Tot i que, essent gairebé el mateix producte, les crítiques també podrien esquitxar-lo.
També ajuda el fet que, darrerament, Coca-Cola està centrant el focus informatiu. La companyia s'ha vist obligada a detenir la producció de begudes a Veneçuela per la falta de sucre, i això ha generat un gran rebombori a la xarxa. La paraula "Venezuela" apareix fins a 21.967 vegades en la conversa sobre Coca-Cola. En canvi, i tot i que Pepsi també s'està veient afectada per la situació a Veneçuela, ningú ho ha mencionat a les xarxes.
Nota tècnica: per realitzar aquest article, s'ha observat la conversa a Twitter entorn dels termes "coca cola" i "pepsi" entre el 2 de maig i el 2 de juny de 2016. S'han monitorat un total de 195.342 tuits.