Més enllà dels usos habituals, darrerament centrats en l’àmbit industrial, l’aeroport d’Alguaire podria convertir-se aviat en el segon centre de proves de propulsió per a coets llançadora d’Europa. Aquesta fita seria possible en el marc del projecte SpacePort, que ha presentat recentment la Conselleria de Polítiques Digitals i Administració Pública. En un context d’aposta global per la indústria de l’espai, els plans del Govern impliquen que Alguaire esdevingui una àrea de desenvolupament empresarial científico-tècnica vinculada a la nova economia dins de l’estratègia Newspace de Catalunya.
“A Catalunya, tenim una oportunitat per posicionar-nos en aquest segment”. Aixó ho afirma el secretari de Polítiques Digitals, David Ferrer. El responsable polític explica que, igual que els coets llançadora amb els quals s’assajarà a Alguaire, es tracta d’una economia que es mou molt de pressa fruit de l’aplicació tecnològica. “Hem d’aprofitar la convergència dels sectors new space i el digital’. Malgrat ser un àmbit d’expansió emergent, el sector aeroespacial ja aporta el 10% del PIB europeu.
De fet, Ferrer considera que Catalunya ha de ser la locomotora d’aquesta activitat durant els pròxims dos anys. “Des de l’administració hem de liderar les iniciatives, atorgant recursos”. Des d’aquesta visió, la Generalitat té previst llençar satèl·lits 5G per “reforçar el posicionament en aquesta tecnologia relacionada amb la capitalitat mundial del mòbil”.
Una pista de propulsió de coets
En un primer moment, l‘SpacePort treballarà en missions per desenvolupar una tecnologia d’última generació, que posteriorment la mateixa Administració consumirà i canalitzarà a través de les empreses. Ferrer defineix l’aeroport lleidatà com “una estructura estratègica que hem de reforçar i que ja vam dissenyar-la pensant en l’SpacePort, en les tecnologies d’impuls horitzontal i que les aeronaus hi puguin aterrar”, comenta el secretari de Polítiques Digitals.
El centre lleidatà serà el segon d’Europa amb aquestes característiques. L’altre està ubicat a Alemanya i forma part d’un sector amb una demanda molt alta i una oferta reduïda
A la fase final, Alguaire serà una pista de propulsió de coets, on es testarà aquesta tecnologia. A més llarg termini, l’objectiu del Govern és constituir una indústria al voltant d’aquest àmbit. El centre lleidatà serà el segon d’Europa amb aquestes característiques. L’altre està ubicat a Alemanya i forma part d’un sector amb una demanda molt alta i una oferta, de moment, reduïda. David Ferrer recorda que el cost mitjà de prova d’un aparell és d’1 milió d’euros.
Paral·lelament, la iniciativa SpacePort, de la qual Alguaire serà la seu central, preveu generar un ecosistema i un parc empresarial que generin companyies d’alt valor afegit. Com a exemple, Polítiques Digitals indica que les funcions de l’aeroport lleidatà seran similars al laboratori de nano satèl·lits de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), on les firmes proven els seus equips aeroespacials. Alhora, la Generalitat es planteja crear un observatori similar, però de terra, al Centre d’Observació de l’Univers (COU) d’Àger (Noguera). Una de les conseqüències d’aquesta aposta és la implantació a Alguaire de l’empresa Asgard Space, dedicada al monitoratge i seguiment de satèl·lits.
Un sector empresarial emergent
Actualment, el sector aeroespacial a Catalunya acull una quarantena d’empreses. Amb l’estratègia newspace, es vol arribar a generar 1.200 llocs de treball i 300 milions d’euros de facturació. L’SpacePort aspira a generar 350 ocupacions i 600 milions d’euros en volum. Per facilitar aquesta transició, la Generalitat ha anunciat que demanarà una partida de 100 milions d’euros en el marc del Fons Europeus de Reconstrucció Next EU per impulsar aquest sector “en una aposta clara i estratègica que ha de reforçar la nostra posició de hub digital del sud d’Europa”.
L’SpacePort aspira a generar 350 ocupacions i 600 milions d’euros en volum i la Generalitat demanarà una partida de 100 milions en el marc dels Fons Europeus
El projecte té un pressupost global de 26 milions d’euros per al període 2021-2025 i és un dels prioritzats pel Departament de Polítiques Digitals per ser finançat amb els fons europeus NextGenerationEU. Els imports associats a cada àmbit són: port espacial, 10 milions d’euros, 10 més pel centre de proves de propulsió i 6 més pel parc empresarial i el centre educatiu.
En l’àmbit estatal, l’Anuari de l'Associació Espanyola d'Empreses Tecnològiques de Defensa, Aeronàutica i Espai (Tedae) mostra que la facturació del sector espacial espanyol va pujar l'any passat a 863 milions d'euros, dels quals el 700 procedeixen d'exportacions. L’informe estableix que una part molt important d'aquest volum de negoci total s'inverteix en innovació (l’11% de la facturació) i que són quantitats que "retornen en forma de valor”.
Aprofitar la tecnologia de l’automòbil
Al mateix temps, la Generalitat ha revelat un nou pla estratègic de l'aviació a Catalunya, que substituirà l'actual pla d'aeroports, aeròdroms i heliports. Actualment, es troba en fase de tramitació al departament de Territori i Sostenibilitat.
El sector 'new space' vol aprofitar la tecnologia que ja utilitzaven algunes firmes proveïdores del sector de l’automòbil, ara que el sector aeroespacial té més demanda
El nou pla incorpora tot el sector aeronàutic a les seves branques industrials, formatives, esportives, d'emergències, de serveis públics i d'innovació, en el marc de la sostenibilitat ambiental i el desenvolupament econòmic i social. A més, inclourà aspectes innovadors com la gestió remota de les instal·lacions, que ja s'està implantant en els aeroports, aeròdroms i heliports catalans o els models de seguiment de qualitat dels serveis que reben els passatgers.
Dins d’aquesta estratègia, el sector new space vol aprofitar la tecnologia que ja utilitzaven algunes firmes proveïdores del sector de l’automòbil, ara que el sector aeroespacial té més demanda. Seria com pujar els laboratoris d’assaigs dels cotxes que estan a la terra als dels coets, que s’enlairen cap al cel.