• Economia
  • Com controlar les emocions a la feina

Com controlar les emocions a la feina

La intel·ligència emocional permet identificar l'ànim dels empleats i saber com impacten les decisions en clients i proveïdors per tenir èxit

L'estrès també pesa al treball
L'estrès també pesa al treball
Neus Navarro
30 de Gener de 2014
Act. 30 de Gener de 2014

Ningú treballa com un autòmat. Les emocions condicionen la feina i els resultats. Millorar la gestió dels sentiments propis i aliens és l'objectiu dels experts que es dediquen a implementar els trets de la intel·ligència emocional a l'empresa. Els professionals afirmen que l'entrenament és l'únic mode i que aconseguir-ho garanteix major compromís i millora el negoci.

"Una empresa emocionalment intel·ligent és aquella que té en compte la influència que tenen les seves decisions i accions en els seus clients, proveïdors, col·laboradors, i sobretot, en els seus empleats. Perquè les emociones influeixen sobre el rendiment". És la definició del psicòleg, coach i formador de l'Institut Gomà, Andreu Gatuellas (@AndreuGatuellas), per a qui, fins i tot, pot arribar a ser determinant en l'èxit o fracàs d'una empresa.

"Conec el cas d'un equip de treball que no s'estava adonant dels mals resultats que tenia a nivell econòmic perquè el seu director no els hi transmetia la seva preocupació, ni la urgència que hi havia. Els treballadors vivien aliens a la situació. Si no saben la realitat, com vols que no se n'oblidin de la situació? Si no els fas sentir aquesta emoció i angoixa, la situació no millorarà perquè no els has donat l'oportunitat d'ajudar", assegura Gatuellas.

Compromís i confiança
Treball en equip, compromís, comunicació... són conceptes que fa servir la psicòloga a Formatic Barna i consultora d'empreses Mª José Piñar-Chelso. "Hi ha constant demanda de formació perquè molts empresaris no saben com abordar els conflictes dels seus treballadors. Jo recomano utilitzar l'empatia i saber distanciar-se", apunta.

Els experts coincideixen que les empreses de serveis, pel seu tracte directe amb el client, han assumit millor la necessitat de gestionar els sentiments. "L'empresa industrial és molt dura, tenen poc desenvolupades aquestes competències i les reclamen", apunta la coordinadora del Màster Universitari en Psicologia del Treball, Organitzacions i Recursos Humans de la Universitat Ramon Llull-Blanquerna, Lali Ros. Afirma que l'entorn que tenen "no ho afavoreix, al contrari que a l'empresa de serveis.

L'autor nord-americà Daniel Goleman, referent en la matèria, assegura al seu best-seller Emotional Intelligence(Kairos, 1996) que si ignorem l'element humà "estem destinats al fracàs. Al complex món modern, el progrés de les empreses i dels individus que les componen dependrà cada vegada mes de la intel·ligència emocional", assegura el psicòleg. Per a Gatuellas, fidel seguidor de les teories de Goleman, hi ha quatre grans conceptes sobre els que gira la intel·ligència emocional i amb els que les psicòlegues consultades hi estan d'acord.

1. La consciència emocional d'un mateix 
"Els primers que s'ho han de creure són els directius, han de posar-se les piles", afirma Ros, qui considera que és un tema "més cultural". 

2. La gestió de les emocions pròpies 
"Imagina't que un dia tens un mal dia. Si tens una reunió i ets conscient de que tens un mal dia pots parlar-ho i canviar els nivells d'energia i la implicació, matisa Ros.

3. La consciència dels demès
Es molt important que un directiu sàpiga com se senten els empleats, els seus clients i com els fa sentir. "La intel·ligència emocional no només és bon rotllo", apunta Gatuellas. 

4. La gestió de les relacions
Les emocions estan a l'aire. I no només impacten sobre el rendiment professional sinó també són informacions per saber com gestionar millor els recursos humans. "La gestió de les relacions és fonamental en un líder, però és difícil liderar als altres si no fas un treball previ", afegeix Ros.

"Imagina que tinguéssim un govern que donés molta confiança, o que es notés la seva implicació, que la seva comunicació fos clara, que tots notéssim que hi ha compromís. No el compraries? Això és una empresa guanyadora. I això s'aconsegueix mitjançat la intel·ligència emocional", conclou Gatuellas.