• Economia
  • Combat de barris: 22@ vs. Zona Fira

Combat de barris: 22@ vs. Zona Fira

Tres assalts: quin districte innovador guanya en oficines, habitatge i mobilitat?

Imatge aèria del barri 22@ | iStock
Imatge aèria del barri 22@ | iStock
Barcelona
16 d'Octubre de 2021

No és un combat entre iguals; de fet, segurament no és ni un combat. El 22@ fa 20 anys que es desenvolupa, mentre que la Zona Fira ha trigat més en agafar un ritme de creixement constant, tot i que també fa anys que es va començar a planificar. Però l’objectiu pel qual van decidir lluitar és comú: convertir-se en un pol d’innovació i concentració d’empreses. “Podrà ser competència o col·laborador”, diu en una entrevista a VIA Empresa el president de 22@ Network, Enric Urreta, sobre la Zona Fira. Les oficines són el que més preocupa Urreta, i amb aquest factor donem inici al combat.

 

Primer assalt: oficines. Les previsions apunten que el 22@ tindrà 1,4 milions de metres quadrats d’oficines el 2023, gràcies, sobretot, al creixement del districte a la zona nord. L’àrea que envolta la Fira de l’Hospitalet i la plaça Europa, i comprèn els barris de La Marina del Prat Vermell i La Marina del Port, tindrà uns 720.000 metres quadrats d’edificis destinats a empreses. Així es desprèn de l’informe de CBRE sobre el desenvolupament d’aquesta zona, que la consultora immobiliària va presentar fa dues setmanes. En concret, l’estudi indica que entre el 2021 i el 2023 s’incrementarà un 20% la superfície d’oficines a la Zona Fira fins arribar als 120.000 metres quadrats. Això vol dir que actualment n’hi ha 600.000 i que, sumant-ho tot, se n’assoliran 720.000.

“Sí que hem vist algun complex d’oficines interessant i algun agent immobiliari molt interessat en promocionar aquella zona més que la resta”, segons Urreta. Tots els espais que està previst construir els propers dos anys, tant a un barri com a l’altre, estaran adaptats a les noves necessitats de les companyies. Bàsicament, són espais més flexibles -en què les zones de taules fixes gairebé desapareixen- i moderns. “En el sector tecnològic, no és el treballador qui va a buscar l’empresa, sinó al revés i, per tant, se li ha d’oferir un espai atractiu”, indica el president de 22@ Network. De fet, durant la pandèmia i el teletreball algunes companyies han decidit remodelar les seves oficines i ja ho han fet en aquest sentit.

 

Però la Zona Fira té un avantatge pel que fa a les oficines. Tot i tenir-ne menys metres quadrats, són més barates. Segons dades de CBRE, el preu mitjà de projectes d'obra nova al 22@ és de 24 euros per metre quadrat, mentre que a la Zona Fira és de 20 euros per metre quadrat. Aquesta diferència de preu pot fer que alguns inversors s’interessin més en el districte que es troba a cavall entre Barcelona i l’Hospitalet.

Viure i moure’s

Segon assalt: habitatge. Una de les mancances que el mateix Urreta admet sobre el 22@ és l’equilibri entre oficines i habitatges, especialment al 22@ Nord que s’està desenvolupant. Trobar-hi promocions noves és complicat, especialment pel que fa a l’habitatge privat, es queixa Urreta. En canvi, el pla de creixement de la Zona Fira inclou també la construcció d’edificis residencials: uns 12.000 habitatges nous entre el 2021 i el 2023.

El 22@ tindrà 1,4 milions de metres quadrats d'oficines el 2023; la Zona Fira en tindrà 720.000

Tercer assalt: mobilitat. El 22@ ha estat escenari d’innovació en el camp de la mobilitat, però necessita millorar les connexions, segons l’associació del districte. La Zona Fira també presenta problemes de transport, però es troba més a prop de l’aeroport. Anem per parts. “La revolució de la mobilitat s’ha de donar i creiem que el 22@ és on s’ha d’implantar”, indica Urreta. De fet, recorda que els primers carregadors per a vehicles elèctrics de Barcelona es van instal·lar al barri, a l’edifici de Schneider. També s’hi van testar unes balises al terra que indicaven si les places d’aparcament estaven ocupades o lliures, i s’hi va fer el pla pilot de wifi per connectar els serveis d’emergències de la zona.

De fet, el Poblenou -que forma part del districte 22@- va tenir la primera superilla de tota la ciutat, un encreuament de carrers que es va començar a pacificar el 2016. Urreta creu que hi va faltar consens amb els veïns i les associacions del barri: “El que no pots fer és una superilla amb una benzinera, un concessionari de cotxes i punts de càrrega i descàrrega d’hotels enmig”, es queixa el president de 22@ Network. Pel que fa al transport públic, Urreta admet que s’han introduït noves línies d’autobús, però que hi ha connexions pendents: amb l’aeroport, la Sagrera i el 22@ Nord.

També a les administracions es dirigia Xavier Güell, director de l’oficina de Barcelona de CBRE, durant la presentació de l’informe sobre la Zona Fira. Allà, la competència del transport públic està dividida entre els ajuntaments de Barcelona i l’Hospitalet. Güell considera que “hi ha feina per fer en transport públic” per assegurar una mobilitat satisfactòria dels treballadors que s’hi desplacin i els ciutadans que hi visquin. A més, també reclamen des de CBRE la construcció d’infraestructures per garantir-ne la circulació.

Enric Urreta (22@ Network): "No vull que se'ns conegui com una associació de codi postal"

Sense guanyador clar del combat, els dos barris continuen amb el seu pla d’expansió. La situació ideal per a Urreta seria que es creessin sinergies entre les dues zones: “La Zona Fira encara no té una associació d’empreses que aglutini el barri, faci de lobby i interpel·li els ajuntaments i entitats; això s’haurà de crear i els estenem la mà”. Aquesta podria ser una de les primeres accions que emprèn 22@ Network per connectar-se amb altres ciutats. Un dels objectius del mandat d’Urreta -que va accedir a la presidència el juliol de l’any passat- és connectar amb l’àrea metropolitana.

“No vull que se’ns conegui com una associació de codi postal”, explica. Però ha de ser un “creixement natural; no podem convertir-nos demà en 22@ Sant Cugat, sinó que hem de teixir acords amb ciutats que tenen un pol econòmic i de talent”. I això pot incloure, fins i tot, el Parc Científic de Girona i la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona, exemplifica Urreta. La Zona Fira pot ser la primera aturada d’aquesta estratègia d’expansió, però primer cal que tingui representació. El president de 22@ Network conclou amb la que considera la major diferència entre els dos barris: “La Zona Fira encara no té la maduresa del 22@”.