• Economia
  • Una crisi, un confinament i un canvi d'hàbits per repensar el comerç

Una crisi, un confinament i un canvi d'hàbits per repensar el comerç

Els comerciants es mostren "preocupats" i "tristos" per la situació, però molts propietaris de negocis que es mantenen oberts aposten per un nou model de consum

El confinament fa repensar el consum i el model de negoci dels comerciants | Europa Press
El confinament fa repensar el consum i el model de negoci dels comerciants | Europa Press
Barcelona
24 de Març de 2020
Act. 25 de Març de 2020

Al mal temps, bona cara. La crisi del coronavirus ens està fent repensar la nostra manera de viure, de treballar i de consumir i, tot i que el panorama sanitari i econòmic es presenta dessolador, sempre és important trobar la part positiva dels pitjors moments. I així ho està fent el comerç de béns essencials. És una "situació de tristesa i preocupació" per als comerciants, sobretot per a aquells que s'han vist forçats a abaixar la persiana, però també per als que poden mantenir el negoci obert "pel risc que comporta". Amb la incertesa com a protagonista i l'esperança que aquesta situació temporal no s'allargarà gaire en el temps, el president de Pimec Comerç, Àlex Goñi, prova de trobar el costat positiu d'aquesta crisi, tot i mostrar-se amoïnat per totes les pèrdues que se'n derivaran.

Els comerciants viuen immersos des de fa dies en una "situació de por i intranquil·litat" derivada de l'estat d'alarma i també de la crisi sanitària. Una situació que afecta sobretot aquells que s'han vist forçats a abaixar la persiana, però també per als que poden mantenir el negoci obert "pel risc que comporta". Ara, però, mentre les grans cadenes de supermercats com Mercadona, Caprabo o Condis, comencen a restringir la venda per internet, molts comerciants es llancen a la piscina de l'online. De fet, segons explica Goñi en una conversa amb VIA Empresa, les vendes es mantenen més o menys com la resta de de mesos, però noten un increment de les compres fetes des de casa i un descens en les presencials.

Goñi, sobre la compra en línia: "Ens estem acostumant a la comoditat i les persones ens acostumem molt ràpid a les coses bones"

"La gent transforma la compra i la fa a través de mitjans digitals", explica el president de Pimec Comerç, que assegura que "la venda en sí continua sent la mateixa: estem a finals de mes i els finals de mes sempre són fluixos". Els comerciants de béns de primera necessitat són un dels actors protagonistes d'aquesta crisi perquè estan al peu del canó, però no podem oblidar, com recorda Goñi, que la realitat és la que és i "ens fa por perquè estem al carrer i en contacte amb persones". Ara bé, demana que el sector alimentari "moduli els horaris" i obri de 8 a 15 hores "perquè a la tarda les persones que també estan exposades puguin estar a casa seva".

Les mesures que prenen, això sí, són completament exhaustives: "De cara al públic semblem que estem a un quiròfan i hem d’anar així: amb guants, mascaretes...". Tot i això, admet, "a la gent també li fa cosa sortir de casa i anar al mercat, a la botiga o al super perquè estem fent prevenció i els mercats hem notat que les vendes s’han reduït a nivell presencial, però han augmentat les portades a casa". Però, tot això marcarà un abans i un després en els hàbits de consum? Segons Goñi, "ens estem acostumant a la comoditat i les personesens acostumem molt ràpid a les coses bones", motiu pel qual durant i després de la crisi, "l'augment de la xarxa encara ha de créixer més".

La llibertat dels grans monstres

Sigui com sigui, el panorama és incert i tot plegat provoca un sentiment de "preocupació" i "tristor" per als comerciants. Per això, Pimec Comerç, Foment Comerç i 21 entitats, gremis i associacions del sector han fet un reclam unitari al Govern espanyol demanant la suspensió imminent en el pagament d’impostos per al comerç, el turisme i la restauració. Segons expliquen, aquesta mesura permetria generar a Catalunya més de 700 milions d'euros mensuals de liquiditat immediata.

Goñi: "Calen mesures fiscals per frenar la llibertat dels grans monstres"

"És molt inconscient deixar un sector tan important com el comerç a l’abandonament de la nostra sort", avisa Goñi, al mateix temps que reclama mesures urgents també per regular les grans plataformes digitals. "La crisi dóna ales a Amazon i altres que venen com a bojos i aprofiten la situació", mentre lamenta que "no pot ser que el que ens va malament a alguns, afavoreixi d'altres". "Calen mesures fiscals per frenar aquesta llibertat dels grans monstres", proposa.

Tot plegat se suma al fet que, segons la segona onada de l'informe de la consultora J3BTRES sobre l'impacte del Covid-19 en el comerç a Catalunya, la facturació en el comerç urbà s'ha desplomat un 90% arran de la declaració de l'estat d'alarma i de la obligatorietat de tancament de la majoria de sectors. Si durant el període de l'1 al 15 de març les vendes queien un 29%, del 16 al 22 de març ho fan una mitjana del 90%, tenint en compte que n'hi ha que han perdut el 100% de les vendes.

 

Mentrestant, l'estudi també posa de manifest que un de cada tres comerços d’alimentació manté, o fins i tot supera, la xifra de negoci respecte el mateix període que l’any anterior. Una part dels comerços alimentaris han augmentat les seves vendes un 7%, mentre que el 76% ha vist minorades les seves vendes, ja sigui per una contenció de la demanda que també els afecta, o bé perquè han decidit tancar de manera voluntària els seus establiments. Un 17% mantenen les seves xifres de vendes.

Abastiment garantit (de moment)

I, amb tot això, la ciutadania es qüestiona si l'abastiment alimentari està garantit durant el temps que duri l'estat d'alarma. El president de Pimec Comerç, i també president del Gremi de Peixaters, afirma que "avui hi ha abastiment, no hi ha cap problema, ja no et garanteixo d’aquí a uns dies" i afegeix un punt més a la qüestió. Per exemple, molts pescadors ja no surten a la mar perquè els és difícil mantenir les distàncies a la barca i, a més, una part important del seu producte va a la restauració, que ha deixat de fer bona part de les comandes. A més, "els preus han caigut, no els surt a compte sortir a pescar", subratlla.

Goñi: "Hem d’aprofitar el moment, hem de fer un bon servei a domicili, moltes persones que s’incorporen ara s’hi quedaran"

De moment, segons Goñi, "hi ha abastiment de productes de llaunes, material de neteja, producte fresc, carn, pollastre, fruita i verdura", però avisa que "ens podem trobar que les pròpies normatives obliguin a frenar una mica aquesta producció del pagès perquè no pot sortir". Un punt més per a la incertesa de tothom que, tot i això, de moment no es preveu que pugui passar.

Diuen que quan es toca fons, és hora de ressorgir i de fer-ho amb més força que mai. La crisi del coronavirus marcarà un abans i un després en molts aspectes. En el món del comerç, la sentència optimista de Goñi és clara: "Hem d’aprofitar el moment, hem de fer un bon servei a domicili" perquè, està convençut, "moltes persones que s’incorporen ara s’hi quedaran". I és que, com sentencia, "el que acabarem fent els humans és treure la part positiva de la situació perquè sempre ho fem".