En pocs mesos, la venda per internet ha passat de ser l’antagonisme dels valors del comerç tradicional a esdevenir un instrument eficaç per a garantir les vendes davant un hipotètic i temut nou confinament. Una part del comerç de proximitat, d’associacions de comerciants i de l’administració pública que abans es mostrava desinteressada i escèptica en relació amb el comerç electrònic, ara pitja l’accelerador per tenir presència digital el més ràpid possible.
Si abans es considerava una oportunitat per ampliar el radi d’acció habitual i penetrar en nous mercats, un gruix del sector ara l’entén com una manera per retenir el consum en cas que vinguin maldades, com va passar el mes d’abril.
"La venda per internet ha passat de ser l’antagonisme dels valors del comerç tradicional a esdevenir un instrument eficaç per a garantir les vendes davant un hipotètic i temut nou confinament"
Així és com, darrerament, han proliferat nombroses iniciatives per crear Marketplaces, amb l’objectiu d’agrupar comerços (la majoria sense experiència en comercialització electrònica) amb afinitats territorials o sectorials, per vendre conjuntament a internet. Talment com si es tractés d’una cursa.
L’administració pública, a més, ha decidit apostar fort en aquest àmbit; ja sigui assumint la inversió inicial o col·laborant o subvencionant parcialment el cost d’implementació.
Tot plegat, però, pot convertir-se en una bombolla. I aquestes alçades, ja sabem com acaben les bombolles.
El risc d'una bombolla
Les causes de l’esclat podrien venir per la immaduresa digital d’una part del sector, la manca d’una estratègia digital ben planificada o, sobretot, si no se satisfan les necessitats de la clientela. Per una banda, el comerç electrònic, en qualsevol de les seves modalitats, funciona si, qui el practica, té un suficient grau de maduresa digital.
Evidentment es pot disposar d’un espai de comerç en línia sense tenir experiència ni coneixements digitals però, el més recomanable, és haver passat per una sèrie d’estadis previs. Això significa haver-se digitalitzat en diferents departaments de l’empresa: gestió d’estocs, compres, cobraments, màrqueting, etc.
"L’ecommerce és la punta d’un iceberg que amaga tota una estratègia digital en què la comunicació multilateral és clau per a la captació de clients"
És necessari, doncs, accelerar la transició digital i procurar que els fonaments siguin sòlids.
D’altra banda, els negocis amb una plataforma de venda electrònica efectiva, abans, han sabut comunicar-se i conversar digitalment amb la seva clientela. Per tant,l’ecommerce és la punta d’un iceberg que amaga tota una estratègia digital en què la comunicació multilateral és clau per a la captació de clients.
El mercat són converses
El Manifest Cluetrain (1999), en plena bombolla de les puntcom (abans de l’era 2.0 i de l’auge del comerç electrònic) va fer una afirmació anticipada en el temps i del tot encertada: “el mercat són converses i les converses porten a les transaccions”.
S’hauria de procurar, doncs, que les noves pàgines de venda a internet sàpiguen conversar amb la clientela, hi dediquin recursos i planifiquin degudament com socialitzar-se a les xarxes.
Finalment, per tal que un ecommerce tingui possibilitats d’èxit ha de ser acceptat pels consumidors i, aquests, només donaran una única oportunitat perquè la plataforma funcioni i satisfaci les seves necessitats.
Dit d’altra manera, s’ha de generar valor i aportar solucions com, per exemple, disposar d’un catàleg amb una quantitat de referències òptima i actualitzada, un servei logístic excel·lent, preus competitius, una web impecable en usabilitat i una passarel·la de pagament ràpida, fiable i segura.
S’evidencia, per tant, la necessitat d’invertir en eines ben dissenyades i amb manteniment permanent, ja que l’acceptació final de la clientela serà la conditio sine qua non per a la seva eficàcia.
La cursa ha començat.