Tracte de tu a tu en el comerç electrònic? Arriba el comerç conversacional

El comerç conversacional és un model de comerç electrònic en què el client pot dialogar amb la marca en temps real mitjançant aplicacions de missatgeria instantània

En el comerç electrònic cada vegada estan més en auge dues formes de compra inscrites en l’anomenat comerç conversacional | Cedida En el comerç electrònic cada vegada estan més en auge dues formes de compra inscrites en l’anomenat comerç conversacional | Cedida

Ara que ja han començat les rebaixes d’estiu, qui no s’anima a trobar alguna ganga? Si tenim ganes de firar-nos, de maneres no ens en falten, ja sigui en una botiga de barri o en un centre comercial, o bé per internet, en una botiga electrònica o a través d’una aplicació mòbil o app de compra. Les possibilitats no s’acaben aquí, perquè en el comerç electrònic cada vegada estan més en auge dues formes de compra inscrites en l’anomenat comerç conversacional.

El comerç conversacional (en anglès, conversational commerce o c-commerce) fa referència a un model de comerç electrònic en què el client pot dialogar lliurement amb la marca en temps real mitjançant aplicacions de missatgeria instantània, ja sigui per escrit o per mitjà de la veu. Aquesta comunicació es pot establir a través d'assistents reals o mitjançant eines d'intel·ligència artificial, com ara els assistents de veu. De fet, aquest terme que va ser encunyat el 2015 per l’estatunidenc Chris Messina, creador del format d’etiqueta que s’usa actualment a les xarxes socials i antic desenvolupador d’Uber. Pel que fa a la forma, tot i que la denominació comerç conversacional es considera un calc de l’anglès conversational commerce, es tracta d’un terme transparent, ja que l’adjectiu conversacional, que s’adjunta al mot comerç, ens remet al verb conversar.

Dins d’aquest model de comerç electrònic trobem, d’una banda, la compra en directe (en anglès, livestream shopping), que permet comprar per internet a partir d’una retransmissió de vídeo en directe en què el venedor i el client es poden comunicar entre si. D’acord amb aquest significat, en la denominació en català, al mot compra s’hi afegeix la locució adverbial en directe, que s’usa per a explicitar que es produeix simultàniament al temps en què s’enregistra o es reprodueix un contingut audiovisual. De l’altra, amb una compra per xarxes (en anglès, social shopping) podem comprar íntegrament en una xarxa social, sovint interactuant amb altres membres de la xarxa. En aquest cas, tot i que en anglès s’usa l’adjectiu social, que s’obté de l’abreujament de social network ‘xarxa social’, en català s’opta per utilitzar el mot xarxes precedit de la preposició per perquè remet de forma més precisa a les xarxes socials que no pas amb l’ús de l’adjectiu social, que podria resultar ambigu.

De la mateixa manera que les videotrucades són molt pràctiques, però, en general, no ens permeten establir la mateixa complicitat amb el nostre interlocutor que en una trobada presencial, difícilment el comerç conversacional podrà emular el tracte de tu a tu que ens ofereix el comerç tradicional. De totes maneres, es tracta d’una nova estratègia de venda que de ben segur que resulta atractiva per a un segment de mercat determinat.

Podeu consultar aquests termes i altres termes relacionats amb el comerç electrònic a la Neoloteca i també a la Terminologia del comerç electrònic.

Més informació
Petjades que ens porten per mal camí
En què s’assemblen un 'retailer' i un 'insider'?
Parlem dels termes de la gestió del risc amb seguretat
Avui et destaquem
El més llegit