Què està passant a Barcelona? Hi ha cada vegada més turistes? Estem tornant a un model de turisme massiu de baix cost? Per què les botigues tornen a estar obertes tots els diumenges de maig a setembre? Estem per fi a “la nova normalitat” o una nova variant de la covid-19 pot capgirar la dinàmica? Cap a on anem? Aquesta ha sigut una de les grans preguntes de la setmana, amb un nou element a l’equació: la capital catalana demanarà al Parlament Europeu ser la Capital Europea del Comerç de Proximitat. I, com tota iniciativa, té detractors i també certa polèmica. Anem a pams.
En primer lloc, Barcelona ha estrenat nou calendari comercial: les botigues de les zones turístiques de la ciutat podran obrir tots els diumenges entre el 15 de maig i l’11 de setembre, de les 12 h a les 20 h. Això és fruit de l’última reorganització del calendari comercial feta per la Generalitat, que fa que Barcelona passi a tenir 18 diumenges comercials consecutius en aquelles zones considerades de gran afluència turística. La delimitació de la zona turística d’obertura comercial de la ciutat ara recull barris de districtes com Ciutat Vella, l’Eixample, Sants-Montjuïc, les Corts, Sarrià-Sant Gervasi, Gràcia, Horta-Guinardó i Sant Martí.
Treballadors de grans cadenes comercials del centre de Barcelona, contraris a treballar en diumenge
Des de Barcelona Oberta consideren que l'ampliació del calendari comercial arriba a un moment "crucial" per l'activitat econòmica de Barcelona i que ajudarà al comerç situat en zones turístiques, castigat per la pandèmia. No obstant això, mentre una part dels empresaris i el mateix Ajuntament ho defensa perquè creu que augmentarà el nombre de turistes i de grans marques especialment al centre de la ciutat, treballadores sobretot de grans cadenes de zones com el Portal de l’Àngel, ho troben indigne per no poder conciliar amb la vida personal.
El valor del comerç de proximitat
El president de Barcelona Comerç, Salvador Vendrell, explica a VIA Empresa que amb la iniciativa presentada fa uns dies, “es vol reivindicar el model de comerç de proximitat que tenim a la capital catalana i arreu del país”. Per a Vendrell “tenim botigues amb productes del dia a dia, a tots els barris i al nostre abast. És el moment de fer de prescriptors de diverses ciutats i demanar la ser Capital Europea del Comerç de Proximitat el 2023”.
Davant de la pregunta sobre si hi ha una ciutat que sigui un referent per a nosaltres, el líder de Barcelona Comerç no vol exemplificar-ho amb cap. "Som pioners i referents com a ciutat i model de comerç. Necessitem exportar-la i explotar-la amb un turisme de qualitat, sostenible i responsable. I, sobretot, respectar les normes.
Els diumenges també es treballa
Davant les queixes per la poca conciliació laboral amb l’obertura de les botigues el diumenge, Vendrell ho té clar: “No és cap novetat els nous horaris, ja que qualsevol botiga de menys de 300 metres quadrats ja podia obrir a Barcelona durant l’últim dia de la setmana”. L’expert apunta que “qui no obria fins ara, difícilment ho farà actualment”.
Vendrell: “Obrir els diumenges a Barcelona no desplaçarà la dinàmica interna i, encara menys, tenint en compte la temporalitat”
A més a més, Vendrell remarca que hi ha moltes botigues del barri de l'Eixample que no obren els diumenges, mentre que, en canvi, les grans franquícies tenen la possibilitat d'organitzar-se durant els set dies de la setmana. I sobretot que "no serà una mesura que perjudicarà ni desplaçarà la dinàmica interna i menys tenint en compte la temporalitat. "Estem parlant de tan sols quatre mesos amb un horari dominical que compren de les 12 h a les 20 h. Si les botigues no volen obrir, no hauria d'afectar”.
El tinent d'alcaldia d'Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda de l’Ajuntament de Barcelona, Jaume Collboni, detalla que aquests primers dies d’obertura “a les grans superfícies no ha anat tan bé perquè segurament no han pogut fer les campanyes de difusió i explicació”. "Tampoc s'han pogut organitzar bé els torns de les plantilles i generar més contractacions. Creiem que en quatre o cinc setmanes es podrà fer una valoració més acurada d'aquesta obertura de botigues en diumenge", ha insistit Collboni. A més a més, el representant del PSC remarca que un dels principals objectius d'aquesta mesura és generar "nova ocupació en el sector del comerç" i "aprofitar al màxim l'estada turística".
Respecte a la presència dels turistes, Vendrell explica que els visitants representen el 15% de la facturació total en l’àmbit comercial i que les zones més hipercèntriques tenen més necessitat d’aquest tipus de públic. Com a conseqüència, Vendrell apunta que, per sort, tenim una ciutat multicèntrica on els barcelonins poden comprar al seu barri i poden trobar de tot. El més important és que el turista pugui aconseguir el servei que desitgi, faci despesa a la capital, ja que “ha patit molt els últims dos anys”.
Com a novetat, els turistes de fora de la Unió Europea ja poden entrar a l’Estat espanyol amb un test negatiu de covid-19. Fa pocs dies que el BOE ha publicat l'ordre que flexibilitza els requisits i deixa de ser obligatori el certificat de vacunació, fet que repercutirà en l’augment de turistes al país i que en sentirem a parlar els pròxims dies, especialment en el turisme de cap de setmana.
La lluita contra Amazon
Un altre aspecte interessant de Barcelona Comerç és la reivindicació per tal que plataformes com Amazon paguin impostos al país i siguin sostenibles pel que fa a mobilitat. El gegant logístic “ha de pagar impostos allà on genera despesa i no només a Luxemburg o Irlanda”. “No pot ser que Barcelona estigui ple de furgonetes que donin voltes per la ciutat repartint paquets, no són sostenibles”, continua Vendrell. L’única forma de regular-ho és amb taxes que ajudin a regular les plataformes.
Finalment, respecte a les botigues que obren les 24 hores del dia són sempre benvingudes per a l’entitat. És important que respectin les normatives, que no es vengui alcohol a certes hores i que ajudi als ciutadans que treballen en horaris poc habituals. I fomentar els diumenges com a “dies per fer despesa”. És el comerç 'non-stop' de Barcelona.