L'estudi de la Fundació Creafutur Els ciutadans i la mobilitat de Barcelona ha conclòs que el 55% dels ciutadans de l'àrea metropolitana de Barcelona estan interessats a utilitzar nous serveis per compartir cotxe com el carpooling -compartir trajectes amb altres passatgers- i el one-way carsharing -lloguer de vehicles per minuts. Ho ha revelat la directora de general de Creafutur, Charlotte Bouchet, i el project manager de Creafutur, Martí Jofre, en la presentació de l'estudi aquest dimecres a la seu central de Racc, en la qual han assegurat que l'ús d'smartphones ha permès connectar l'oferta i la demanda remota de vehicles i el desenvolupament dels serveis de mobilitat compartida.
El document mostra que, malgrat el creixement de serveis com el carsharing, el motorsharing, el bikesharing, el carpooling, el ride-hailing -conductors privats que s'ofereixen a través d'aplicacions mòbils-, i el bus a demanda, alguns d'ells "encara són inexistents o tenen poca implementació a Barcelona". De fet, l'enquesta mostra un ús "molt baix" de serveis i plataformes com el Bicing (13,6%), Bla Bla Car (11,1%), Uber (5,5%), Avancar (5%), e-Cooltra (1,5%), Cabify (1,3%) i Social Car (1,1%), davant el 74,4% que declara no haver utilitzat mai aquests nous serveis de mobilitat.
El cotxe persisteix
Així mateix, s'ha registrat una recuperació del transport públic a la capital catalana i una satisfacció amb el servei d'un 64% de mitjana, mentre que els desplaçaments amb bici també van augmentar fins als 145.022 viatges el 2015, un 6,3% més que el 2014. No obstant això, no s'ha detectat un canvi de tendència respecte a la voluntat de tenir un cotxe, i un 69,4% dels enquestats creu que tindrà cotxe d'aquí a deu anys, un percentatge similar al de la gent que actualment posseeix un vehicle, només un 18% creu que es reduirà l'ús del cotxe en el futur.
La millora del transport públic es posiciona com la principal raó per deixar d'utilitzar el cotxe privat -59,6% dels enquestat-, seguit de l'incentiu del transport públic per part de l'administració (49,6%), i dificultar el seu ús a la ciutat (28,3%).
En relació a la mobilitat que ofereixen les empreses, el 67,2% dels enquestats afirma no rebre cap ajuda ni incentiu per usar el transport públic, i, entre els quals sí reben ajudes, la primera indicada va dirigida els usuaris del cotxe privat, com seria facilitar l'aparcament (18,2%).
Perfils dels ciutadans
L'estudi ha identificat quatre perfils: adults conscienciats (7,2%), que usen transport públic i, en general, no té cotxe ni intencions de comprar un, i els ressò-tech (15,2%), joves que usen transport públic i no tenen cotxe i usen la bici i els nous serveis de mobilitat tecnològiques. També s'ha detectat el perfil dels car lovers (31,7%), que usen el cotxe i estan insatisfets amb el transport públic, i els indecisos (46%), usuaris de cotxes que es planteja usar el transport públic si aquest millorés el seu servei.
El document ha conclòs que, en cas de restriccions temporals, un 67,5% es plantejaria l'ús d'aparcament de dissuasió des del qual usar el transport públic, el sistema Park & Ride, mentre que si les restriccions fossin permanents, el percentatge baixaria fins al 55% i el 42% es decantaria per acollir un cotxe que no estigués afectat per les restriccions.
L'estudi es basa en 3.004 entrevistes i ha estat finançat i coel·laborat pel Grup Abertis, l'Ajuntament de Barcelona, l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), Barcelona de Serveis Municipals (BSM), Clear Channel, Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), Saba, Racc, Repsol i Seat.