12
d'Abril
de
2017
Act.
13
d'Abril
de
2017
La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència ha aprovat la desregulació del mercat majorista d'accés a les xarxes mòbils. L'organisme considera que és un mercat que tendeix cap a la competència després d'experimentar importants baixades de preus majoristes i rebaixes de tarifes per als usuaris. Una vegada aprovada la mesura definitiva, s'estableix un termini de sis mesos, a partir de la publicació de la resolució al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE), per aixecar les obligacions regulatòries vigents.
Competència considera que el mercat d'accés a les xarxes mòbils tendeix cap a la competència efectiva i, en conseqüència, segons apunta, s'han de retirar les obligacions regulatòries vigents al mercat majorista. Durant aquest temps, els preus majoristes que els operadors mòbils virtuals paguen als operadors de xarxa s'han anat reduint progressivament tant per a la veu com per a les dades i han permès a aquestes empreses millorar els preus oferts als seus clients, en línia amb les ofertes dels operadors de xarxa.
A més, un nombre significatiu operadors mòbils virtuals ha incorporat la tecnologia 4G, que és un element cada vegada més rellevant a l'hora de competir al mercat mòbil. En l'actualitat, més de deu operadors han aconseguit un acord majorista d'accés als serveis 4G dels seus operadors amfitrions o tenen previst incorporar aquest servei en breu.
D'altra banda, segons Competència, de l'anàlisi efectuada no es desprèn que la desregulació del mercat doni lloc a un augment de pràctiques anticompetitives per part dels operadors mòbils de xarxa incumbents com Telefónica, Vodafone i Orange. Així mateix, destaca que després de la recent adquisició de Yoigo i Pepemobile i l'acord aconseguit amb Orange per disposar d'un servei de 'roaming' nacional, Masmóvil es configura com un competidor rellevant no només a nivell minorista sinó potencialment a nivell majorista.
Competència ha apuntat que la Comissió Europea, el Ministeri d'Energia, Turisme i Agenda Digital i el Ministeri d'Economia, Indústria i Competitivitat no han formulat observacions al projecte de mesura que l'organisme regulador els va remetre i en el qual s'exposaven els detalls d'aquesta proposta de desregulació.
La CNMC havia analitzat aquest mercat en 2006, imposant una regulació que obligava als tres operadors de xarxa existents en aquell moment (Telefónica, Vodafone i Orange) a donar "accés raonable" a les seves infraestructures mòbils. Aquestes normes van propiciar l'obertura del mercat, l'entrada del quart operador amb xarxa (Yoigo) i la creació de companyies que no tenien espectre radioelèctric, els coneguts com a operadors mòbils virtuals. Així, aquests nous operadors van començar a oferir progressivament serveis de veu i dades mòbils als seus clients.
Des de 2007 la recomanació de mercats de la Comissió Europea, que serveix de referència per establir la regulació als països membres, no inclou el mercat dels operadors mòbils virtuals. Això suposa que només es poden mantenir les obligacions regulatòries si no existeix competència.
En l'actualitat, operen a Espanya gairebé una trentena d'operadors mòbils virtuals (OMV complets i OMV prestadors de serveis), amb models de negoci i estratègies diferents. Això ha intensificat la competència al mercat de comunicacions electròniques fixes i mòbils, permetent que els operadors fixos puguin convertir-se en d'operadors mòbils virtuals i oferir paquets convergents. En termes de línies, la quota de mercat conjunyeix de Yoigo i els operadors al mercat minorista de comunicacions mòbils supera el 15%.
Durant els últims dos anys s'han produït una concentració al mercat. Dos dels principals operadors complets, Ono i Jazztel, van ser adquirits per Vodafone i Orange, respectivament. Més recentment, al setembre de 2016, es va produir l'adquisició de Yoigo (el quart operador mòbil amb xarxa) i Pepemobile per Masmóvil.
Competència apunta que podrà intervenir en cas de detectar pràctiques potencialment restrictives de la competència i intervenir en el cas que els operadors mòbils amb xarxa retiressin de forma injustificada l'accés a la seva xarxa mòbil als operadors mòbils virtuals o posessin en pràctica estratègies més sofisticades basades en una pujada dels preus majoristes d'accés a la xarxa mòbil que no permetessin replicar les seves ofertes minoristes.
Competència considera que el mercat d'accés a les xarxes mòbils tendeix cap a la competència efectiva i, en conseqüència, segons apunta, s'han de retirar les obligacions regulatòries vigents al mercat majorista. Durant aquest temps, els preus majoristes que els operadors mòbils virtuals paguen als operadors de xarxa s'han anat reduint progressivament tant per a la veu com per a les dades i han permès a aquestes empreses millorar els preus oferts als seus clients, en línia amb les ofertes dels operadors de xarxa.
A més, un nombre significatiu operadors mòbils virtuals ha incorporat la tecnologia 4G, que és un element cada vegada més rellevant a l'hora de competir al mercat mòbil. En l'actualitat, més de deu operadors han aconseguit un acord majorista d'accés als serveis 4G dels seus operadors amfitrions o tenen previst incorporar aquest servei en breu.
D'altra banda, segons Competència, de l'anàlisi efectuada no es desprèn que la desregulació del mercat doni lloc a un augment de pràctiques anticompetitives per part dels operadors mòbils de xarxa incumbents com Telefónica, Vodafone i Orange. Així mateix, destaca que després de la recent adquisició de Yoigo i Pepemobile i l'acord aconseguit amb Orange per disposar d'un servei de 'roaming' nacional, Masmóvil es configura com un competidor rellevant no només a nivell minorista sinó potencialment a nivell majorista.
Competència ha apuntat que la Comissió Europea, el Ministeri d'Energia, Turisme i Agenda Digital i el Ministeri d'Economia, Indústria i Competitivitat no han formulat observacions al projecte de mesura que l'organisme regulador els va remetre i en el qual s'exposaven els detalls d'aquesta proposta de desregulació.
La CNMC havia analitzat aquest mercat en 2006, imposant una regulació que obligava als tres operadors de xarxa existents en aquell moment (Telefónica, Vodafone i Orange) a donar "accés raonable" a les seves infraestructures mòbils. Aquestes normes van propiciar l'obertura del mercat, l'entrada del quart operador amb xarxa (Yoigo) i la creació de companyies que no tenien espectre radioelèctric, els coneguts com a operadors mòbils virtuals. Així, aquests nous operadors van començar a oferir progressivament serveis de veu i dades mòbils als seus clients.
Des de 2007 la recomanació de mercats de la Comissió Europea, que serveix de referència per establir la regulació als països membres, no inclou el mercat dels operadors mòbils virtuals. Això suposa que només es poden mantenir les obligacions regulatòries si no existeix competència.
En l'actualitat, operen a Espanya gairebé una trentena d'operadors mòbils virtuals (OMV complets i OMV prestadors de serveis), amb models de negoci i estratègies diferents. Això ha intensificat la competència al mercat de comunicacions electròniques fixes i mòbils, permetent que els operadors fixos puguin convertir-se en d'operadors mòbils virtuals i oferir paquets convergents. En termes de línies, la quota de mercat conjunyeix de Yoigo i els operadors al mercat minorista de comunicacions mòbils supera el 15%.
Durant els últims dos anys s'han produït una concentració al mercat. Dos dels principals operadors complets, Ono i Jazztel, van ser adquirits per Vodafone i Orange, respectivament. Més recentment, al setembre de 2016, es va produir l'adquisició de Yoigo (el quart operador mòbil amb xarxa) i Pepemobile per Masmóvil.
Competència apunta que podrà intervenir en cas de detectar pràctiques potencialment restrictives de la competència i intervenir en el cas que els operadors mòbils amb xarxa retiressin de forma injustificada l'accés a la seva xarxa mòbil als operadors mòbils virtuals o posessin en pràctica estratègies més sofisticades basades en una pujada dels preus majoristes d'accés a la xarxa mòbil que no permetessin replicar les seves ofertes minoristes.