06
de Març
de
2017
Act.
06
de Març
de
2017
La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència ha imposat a Renfe una multa de 65 milions d'euros per posar traves als seus competidors en el trànsit de mercaderies amb tren, una "infracció" amb la qual "va obstaculitzar" el procés de liberalització d'aquest mercat que Espanya va iniciar el 2005 i va provocar el consegüent encariment dels productes que es transporten per ferrocarril.
Es tracta de la multa més gran que el regulador ha imposat a una empresa, i també la primera que dicta per obstaculitzar la liberalització d'un mercat.
En la seva resolució, la CNMC posa a més una sanció de 10,5 milions d'euros a Deutsche Bahn i a un grup d'empreses filials d'aquesta operadora pública alemanya per ser partícip d'aquesta obstrucció a la competència a Espanya aconseguint diferents acords amb Renfe.
En concret, aquesta segona sanció ha recaigut en les empreses del grup alemany Transfesa Rail, Pool Ibérico Ferroviario, Hispanauto, Semat, Deutsche Bahn Ibérica Holding, DB Mobility Logistics i DB Schenker Rail Deutschland.
L'organisme que presideix José María Marín Quemada considera "acreditat" que Renfe, amb la col·laboració d'aquestes empreses, ha comès infraccions "continuades" de la Llei de Defensa de la Competència espanyola i del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.
Renfe i la seva homòloga alemanya Deutsche Bahn són dos dels principals operadors ferroviaris europeus. En el mercat espanyol constitueixen el primer i segon operador de transport de mercaderies amb tren, respectivament, i conjuntament acaparen el 80% d'aquest mercat, malgrat que es va obrir a la competència el 2005. En alguns sectors, com és el transport de vehicles o el siderúrgic, les dues empreses acaparen el 100% del mercat.
Mantenir l'statu quo
Malgrat això, la CNMC estima provat que tots dos grups ferroviaris públics, a través d'empreses filials, "que teòricament havien de competir entre si", han establert diferents aliances per restringir encara més la competència i mantenir l''status quo'.
El regulador assenyala que van subscriure aquest tipus de pactes en el lloguer de locomotores i de campes (zones on s'emmagatzemen els vehicles per a la seva posterior càrrega als trens de mercaderies) o en altres elements i activitats imprescindibles per a aquest tipus de transport.
Es va donar fins i tot la circumstància que encara que Trasnfesa, filial de Deustche Bahn, és l'única empresa competidora de Renfe Mercaderies amb locomotores pròpies, les "va subarrendar a la mateixa Renfe, de manera que aquesta empresa es mantenia com a única companyia amb capacitat de tracció pròpia en el mercat espanyol".
Per la seva banda, Deutsche Bahn (DB) no emprava les seves pròpies locomotores per transportar mercaderies amb origen o destinació Espanya, sinó que les va cedir a l'operadora espanyola malgrat que ja tenia "locomotores pròpies més que suficients per cobrir les seves necessitats".
Abús de posició dominant
A més d'aquests pactes, la CNMC ha provat així mateix un comportament d'"abús de posició de mercat" per part de Renfe, en discriminar "comercialment" competidors privats, "particularment els membres de l'Associació d'empreses Ferroviàries Privades (AEFP)". L'operadora pública oferia a aquests operadors condicionis diferents de les quals acordava amb les empreses de Deustche Bahn. A més, no penalitzava Grup Transfesa en el cas que li anul·lés serveis contractats per al transport de mercaderies, multes que sí imposava a altres companyies ferroviàries.
Reducció de plantilla
Renfe preveu reduir la seva plantilla en 425 llocs de feina, això és, en un 30,8%, la plantilla de Renfe Mercaderies en un període de tres anys. Quan passi aquest temps la divisió de transport de mercaderies amb tren comptarà amb uns 950 treballadors, davant dels 1.374 efectius que tenia al tancament de 2016.
La mesura forma part del pla estratègic 2017-2019 que la companyia ha engegat aquest mes de gener amb la finalitat de garantir la rendibilitat futura d'aquest negoci, actualment en pèrdues, i que compta amb el suport dels sindicats de la companyia, segons ha informat el seu president, Juan Alfaro.
L'ajust de personal de Renfe Mercaderies, que l'operadora considera està "sobredimensionat", s'abordarà a través de mesures no traumàtiques, això és, mitjançant baixes voluntàries i el traspàs de treballadors a altres divisions de la companyia.
La reducció de la plantilla constitueix un dels eixos del pla estratègic de Mercaderies, revelat aquest dilluns pel president de l'operadora arran de la multa imposada per Competència a aquest negoci.
La resta de pilars de l'estratègia són el redisseny de la política comercial de Renfe Mercaderies amb la finalitat de captar més tràfics, i reduir la seva cartera d'actius i participacions.
En aquest sentit, Alfaro ha informat que Renfe vol vendre's les participacions que ostenta en les firmes amb les quals Competència l'acusa d'haver pactat per obstaculitzar la competència en el sector.
A més, Renfe Mercaderies també deixarà anar llast d'actius propis. En concret, preveu traspassar locomotores a la filial Renfe Lloguer de Material.
Break even malgrat la multa
Aquestes desinversions permetran a l'operadora mantenir el seu objectiu de superar les pèrdues i tancar amb equilibri els seus comptes ja aquest any 2017, i malgrat la multa.
D'una banda, l'operadora la recorrerà a l'Audiència Nacional, a la qual a més demanarà que deixi en suspens el seu pagament fins que pronunciï la seva decisió final.
D'altra banda, preveu anotar-se les provisions per la multa en els comptes de 2016, que actualment està reformulant, i a més esmorteir-les amb beneficis extraordinaris procedents de vendes d'actius i ajust de personal.
L'estratègia de Renfe Mercaderies contempla que una vegada aconsegueixi el break even en 2017, "gràcies a aquests extraordinaris", ja el 2018 s'aconsegueixin els primers guanys operatius, això és, impulsades pel creixement del negoci, i prendre "velocitat de creuer" el 2019.
Renfe va tancar 2016 amb unes pèrdues de 33 milions d'euros, si bé el nou equip gestor de la companyia que lidera Alfaro té actualment en revisió i formulació els comptes del passat any de l'operadora, que en el cas del grup llançaran pèrdues en comptes del segon benefici de la història de la companyia com inicialment s'estimava, i uns majors nombres vermells per a Mercaderies.
Això serà conseqüència d'incloure diferents provisions, la de la multa de Competència en el cas de Mercaderies, i la de l'exposició de Renfe en les societats constituïdes amb Foment, Adif i els ajuntaments de diferents capitals per a la integració de l'AVE a les ciutats, atès que aquestes firmes estan totes en fallida.
Pressió en un escàs mercat
Espanya va obrir a la Competència el transport amb tren a Espanya el gener del 2005. En aquests dos lustres, els operadors privats que van entrar en aquest mercat, entre els quals destaca algunes constructores, s'han fet amb una quota 29,5%, segons un recent estudi de la CNMC. El 70% el segueix ostentant Renfe, malgrat que el seu negoci manté una tendència decreixent des de fa anys i és l'únic en pèrdues de la companyia ferroviària, que recentment va començar a negociar amb els sindicats l'ajust d'uns 150 treballadors amb recol·locacions i baixes incentivades.
No obstant això, el negoci de transport de mercaderia en ferrocarril a Espanya és molt recudit, atès que el tren només transporta el 5% de la càrrega que es mou a Espanya.
Es tracta de la multa més gran que el regulador ha imposat a una empresa, i també la primera que dicta per obstaculitzar la liberalització d'un mercat.
En la seva resolució, la CNMC posa a més una sanció de 10,5 milions d'euros a Deutsche Bahn i a un grup d'empreses filials d'aquesta operadora pública alemanya per ser partícip d'aquesta obstrucció a la competència a Espanya aconseguint diferents acords amb Renfe.
En concret, aquesta segona sanció ha recaigut en les empreses del grup alemany Transfesa Rail, Pool Ibérico Ferroviario, Hispanauto, Semat, Deutsche Bahn Ibérica Holding, DB Mobility Logistics i DB Schenker Rail Deutschland.
L'organisme que presideix José María Marín Quemada considera "acreditat" que Renfe, amb la col·laboració d'aquestes empreses, ha comès infraccions "continuades" de la Llei de Defensa de la Competència espanyola i del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.
Renfe i la seva homòloga alemanya Deutsche Bahn són dos dels principals operadors ferroviaris europeus. En el mercat espanyol constitueixen el primer i segon operador de transport de mercaderies amb tren, respectivament, i conjuntament acaparen el 80% d'aquest mercat, malgrat que es va obrir a la competència el 2005. En alguns sectors, com és el transport de vehicles o el siderúrgic, les dues empreses acaparen el 100% del mercat.
Mantenir l'statu quo
Malgrat això, la CNMC estima provat que tots dos grups ferroviaris públics, a través d'empreses filials, "que teòricament havien de competir entre si", han establert diferents aliances per restringir encara més la competència i mantenir l''status quo'.
El regulador assenyala que van subscriure aquest tipus de pactes en el lloguer de locomotores i de campes (zones on s'emmagatzemen els vehicles per a la seva posterior càrrega als trens de mercaderies) o en altres elements i activitats imprescindibles per a aquest tipus de transport.
Es va donar fins i tot la circumstància que encara que Trasnfesa, filial de Deustche Bahn, és l'única empresa competidora de Renfe Mercaderies amb locomotores pròpies, les "va subarrendar a la mateixa Renfe, de manera que aquesta empresa es mantenia com a única companyia amb capacitat de tracció pròpia en el mercat espanyol".
Per la seva banda, Deutsche Bahn (DB) no emprava les seves pròpies locomotores per transportar mercaderies amb origen o destinació Espanya, sinó que les va cedir a l'operadora espanyola malgrat que ja tenia "locomotores pròpies més que suficients per cobrir les seves necessitats".
Abús de posició dominant
A més d'aquests pactes, la CNMC ha provat així mateix un comportament d'"abús de posició de mercat" per part de Renfe, en discriminar "comercialment" competidors privats, "particularment els membres de l'Associació d'empreses Ferroviàries Privades (AEFP)". L'operadora pública oferia a aquests operadors condicionis diferents de les quals acordava amb les empreses de Deustche Bahn. A més, no penalitzava Grup Transfesa en el cas que li anul·lés serveis contractats per al transport de mercaderies, multes que sí imposava a altres companyies ferroviàries.
Reducció de plantilla
Renfe preveu reduir la seva plantilla en 425 llocs de feina, això és, en un 30,8%, la plantilla de Renfe Mercaderies en un període de tres anys. Quan passi aquest temps la divisió de transport de mercaderies amb tren comptarà amb uns 950 treballadors, davant dels 1.374 efectius que tenia al tancament de 2016.
La mesura forma part del pla estratègic 2017-2019 que la companyia ha engegat aquest mes de gener amb la finalitat de garantir la rendibilitat futura d'aquest negoci, actualment en pèrdues, i que compta amb el suport dels sindicats de la companyia, segons ha informat el seu president, Juan Alfaro.
L'ajust de personal de Renfe Mercaderies, que l'operadora considera està "sobredimensionat", s'abordarà a través de mesures no traumàtiques, això és, mitjançant baixes voluntàries i el traspàs de treballadors a altres divisions de la companyia.
La reducció de la plantilla constitueix un dels eixos del pla estratègic de Mercaderies, revelat aquest dilluns pel president de l'operadora arran de la multa imposada per Competència a aquest negoci.
La resta de pilars de l'estratègia són el redisseny de la política comercial de Renfe Mercaderies amb la finalitat de captar més tràfics, i reduir la seva cartera d'actius i participacions.
En aquest sentit, Alfaro ha informat que Renfe vol vendre's les participacions que ostenta en les firmes amb les quals Competència l'acusa d'haver pactat per obstaculitzar la competència en el sector.
A més, Renfe Mercaderies també deixarà anar llast d'actius propis. En concret, preveu traspassar locomotores a la filial Renfe Lloguer de Material.
Break even malgrat la multa
Aquestes desinversions permetran a l'operadora mantenir el seu objectiu de superar les pèrdues i tancar amb equilibri els seus comptes ja aquest any 2017, i malgrat la multa.
D'una banda, l'operadora la recorrerà a l'Audiència Nacional, a la qual a més demanarà que deixi en suspens el seu pagament fins que pronunciï la seva decisió final.
D'altra banda, preveu anotar-se les provisions per la multa en els comptes de 2016, que actualment està reformulant, i a més esmorteir-les amb beneficis extraordinaris procedents de vendes d'actius i ajust de personal.
L'estratègia de Renfe Mercaderies contempla que una vegada aconsegueixi el break even en 2017, "gràcies a aquests extraordinaris", ja el 2018 s'aconsegueixin els primers guanys operatius, això és, impulsades pel creixement del negoci, i prendre "velocitat de creuer" el 2019.
Renfe va tancar 2016 amb unes pèrdues de 33 milions d'euros, si bé el nou equip gestor de la companyia que lidera Alfaro té actualment en revisió i formulació els comptes del passat any de l'operadora, que en el cas del grup llançaran pèrdues en comptes del segon benefici de la història de la companyia com inicialment s'estimava, i uns majors nombres vermells per a Mercaderies.
Això serà conseqüència d'incloure diferents provisions, la de la multa de Competència en el cas de Mercaderies, i la de l'exposició de Renfe en les societats constituïdes amb Foment, Adif i els ajuntaments de diferents capitals per a la integració de l'AVE a les ciutats, atès que aquestes firmes estan totes en fallida.
Pressió en un escàs mercat
Espanya va obrir a la Competència el transport amb tren a Espanya el gener del 2005. En aquests dos lustres, els operadors privats que van entrar en aquest mercat, entre els quals destaca algunes constructores, s'han fet amb una quota 29,5%, segons un recent estudi de la CNMC. El 70% el segueix ostentant Renfe, malgrat que el seu negoci manté una tendència decreixent des de fa anys i és l'únic en pèrdues de la companyia ferroviària, que recentment va començar a negociar amb els sindicats l'ajust d'uns 150 treballadors amb recol·locacions i baixes incentivades.
No obstant això, el negoci de transport de mercaderia en ferrocarril a Espanya és molt recudit, atès que el tren només transporta el 5% de la càrrega que es mou a Espanya.