Prop de 2 de cada 5 famílies catalanes (38%) han modificat els seus hàbits de compra a causa del canvi climàtic. Així es desprèn de la cinquena edició de l'Observatori de Frescos d'ALDI, que revela que la majoria dels consumidors de Catalunya prioritza en la compra els productes de temporada (60%), a granel o amb menys plàstic als seus envasos (56%) o de proximitat (56%), per tal de fer una compra més sostenible i responsable amb l'entorn.
L'informe constata que els canvis d'hàbits de les famílies catalanes estan estretament lligats a una preocupació transversal davant dels efectes del canvi climàtic. De fet, 9 de cada 10 consumidors creuen que el canvi climàtic afecta negativament el cultiu d'alguns aliments, principalment de les verdures (67%) i les fruites (65%), seguides del peix i el marisc fresc (49%), la carn fresca (27%) i els ous frescos (16%).
La majoria dels consumidors prioritza els productes de temporada, a granel o amb menys plàstic als seus envasos, o de proximitat
El malbaratament alimentari: la gran preocupació
Una altra de les principals preocupacions de les llars catalanes és el malbaratament alimentari: el 95% ja ho considera un problema real i 4 de cada 5 reconeix que és una cosa que el preocupa molt o força.
Segons l'informe, la majoria dels catalans i catalanes ja ha adoptat mesures per reduir el malbaratament alimentari, com ara comprar quantitats limitades o únicament el que es consumirà, congelar aliments per consumir-los més endavant o revisar les dates de caducitat (57%).
En aquest context, han sorgit iniciatives per combatre el malbaratament alimentari, com ara el Foodback de Mercabarna que es va posar en marxa fa un any. Es tracta d'un centre pioner de reaprofitament de fruites i verdures no comercialitzables, però que són perfectament aptes per al consum humà. El projecte pretén multiplicar per 2,5 l’aprofitament alimentari en cinc anys, passant de les 1.500 tones d’aliments aprofitats actualment a les 4.000 tones.