• Economia
  • El Congrés dóna via lliure als territoris per regular les VTC

El Congrés dóna via lliure als territoris per regular les VTC

El decret pretén garantir un equilibri entre l'oferta de les llicències dels vehicles de turisme amb conductor i els taxis

Taxis aturats a la Gran Via de Barcelona | ACN
Taxis aturats a la Gran Via de Barcelona | ACN
Redacció VIA Empresa
Barcelona
25 d'Octubre de 2018

El Congrés de Diputats ha convalidat el decret llei per regular les llicències VTC que va aprovar el Consell de Ministres a finals de setembre. El decret ha estat convalidat per 179 vots a favor, 164 en contra i dues abstencions. Entre els grups que hi han donat suport hi ha el PSOE, Podemos, ERC, PDeCAT i el PNB, mentre que PP i Cs s'hi han oposat.

 

El ministre de Foment, José Luis Ábalos, ha defensat davant la cambra parlamentària que cal regular les companyies com Uber i Cabify, atès que el sector del taxi també està sotmès a una regulació. Davant la petició del PDeCat i ERC de fer un projecte de llei, el ministre ha defensat la necessitat de regular el sector via decret per abordar aquest tema el més aviat possible. Ábalos ha defensat que no està sotmès "a cap tipus de pressions" i ha dit que "prendre decisions" no li provoca "vertigen".

 

El decret llei que modifica la Llei d'Ordenació dels Transports Terrestres preveu que les comunitats autònomes passin a assumir les competències de regulació de les VTC i preveu un període d'adaptació de 4 anys perquè els propietaris s'adaptin a les normatives autonòmiques. Tot i això, les VTC no perdran l'autorització estatal per al transport interurbà. El decret pretén garantir un equilibri en l'oferta de les VTC i els taxis. L'anunci de la seva aprovació va fer que aquest estiu els taxistes posessin fi a la vaga indefinida i l'ocupació de la Gran Via a Barcelona. 

El reglament, als tribunals

L'Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) ha decidit portar el reglament als tribunals. Segons epxliquen en un comunicat, considera que el Reglament de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) conté "importants restriccions a la competència que legitimen l’actuació d’aquesta autoritat" i, a més, creu que és "especialment greu l’expulsió del mercat de bona part dels operadors de VTC, ja autoritzats de conformitat amb el marc legal, que es produirà com a conseqüència de l’aplicació d’aquesta norma d’àmbit metropolità".

La institució ha interposat un recurs contenciós administratiu contra el Reglament d’ordenació de l’activitat de transport urbà discrecional de viatgers amb conductor de vehicles de fins a nou places que circula dins l’àmbit de l’AMB, aprovat en data 26 de juny de 2018.

En concret, com ja van manifestar en l’informe de regulació, elaborat amb caràcter previ a l’aprovació definitiva del Reglament, aquest introdueix una nova regulació que obstaculitza de manera greu el manteniment de la competència efectiva en el mercat dels serveis de VTC dins l’AMB.