• Economia
  • L’aeroport del Prat bat rècords de vols a Àsia i Amèrica el 2024

L’aeroport del Prat bat rècords de vols a Àsia i Amèrica el 2024

El tràfic amb Itàlia, el Marroc i la Xina puja, mentre que Regne Unit i França continuen per sota de nivells prepandèmia

 Las conexiones con Asia llegaron a los 2,34 millones el año pasado | ACN
Las conexiones con Asia llegaron a los 2,34 millones el año pasado | ACN
Redacció VIA Empresa | ACN
14 de Gener de 2025

El nombre de passatgers entre l'aeroport del Prat i tant Àsia com Amèrica del Nord van registrar nous rècords el 2024, segons dades d'Aena. Les connexions amb Àsia van arribar als 2,34 milions l'any passat, un 25,9% més que el 2023, i van superar el màxim del 2019 (2,24 milions). Alhora, el tràfic de viatgers amb Amèrica del Nord es va situar en els 2,6 milions el 2024, una xifra que supera en un 24,8% l'any anterior, i també queda per sobre dels 2,1 milions de l'últim any prepandèmic. El flux de passatgers amb Itàlia continua pujant, i el país mediterrani es manté segon lloc per darrere d'Espanya. Portugal, el Marroc i la Xina també creixen, mentre que el Regne Unit i França no recuperen els nivells prepandèmia.

 

El ràpid creixement de passatgers entre la capital catalana i la península Aràbiga ha impulsat el tràfic amb Àsia –més de la meitat del tràfic amb el continent és als Emirats Àrabs Units o a Qatar, que pugen un 20% i un 41% respecte a l'any passat. 

Portugal, el Marroc i la Xina també creixen, mentre que el Regne Unit i França no recuperen els nivells prepandèmia

Les connexions amb la Xina han acabat de retornar a la normalitat prepandèmica i fins i tot han assolit màxims, superant en un 41% els passatgers del 2019. Es tracta d'una circumstància similar a Corea del Sud, que recupera i fins i tot supera els números d'abans de la covid (14% més que el 2019). La recuperació de les rutes entre Barcelona i Shanghai, operat per Air China, o la de Cathay Pacific a Hong Kong, són algunes de les connexions que han contribuït a les xifres de rècord amb Àsia, així com l'augment de freqüències a Pequín amb Air China o la nova ruta a Seül amb Air Premia. Doha i Dubai van ser les ciutats amb més tràfic des de i fins a Barcelona l'any passat, amb 590.053 i 484.332 passatgers, respectivament, en un rànquing on Abu Dhabi i Pequín les segueixen.

 

Pel que fa a l'Amèrica del Nord, la inauguració de les rutes de United Airlines a San Francisco, d'American Airlines a Dallas o de Level a Miami han estat algunes de les novetats d'un any que també ha superat tots els registres anteriors. Els passatgers entre el Prat i els Estats Units s'han apropat al llindar dels dos milions (1,95 milions), cosa que suposa gairebé un 25% més que el 2023 i un 10,7% més que el 2019. Amb el Canadà, les xifres són més discretes, apropant-se al mig milió de persones, però amb un augment percentual superior (un 34% respecte al 2023 i un 45% en comparació amb el 2019).

Connexions amb Europa

Les connexions amb Europa segueixen dominant el tràfic de passatgers al Prat, amb 47,9 milions (del total de 55 del 2024), que suposen un augment d’un 9% respecte a l’any 2023. El darrer any han crescut un 24% els passatgers amb destí/origen Itàlia -segon país europeu amb més tràfic de passatgers amb el Prat, amb vora sis milions-, i també és significatiu el 20% d’increment de trànsit amb Portugal, que ha superat els 2 milions de viatgers. En canvi, Regne Unit experimenta un descens de prop d’un 5% de passatgers – i tanca amb 4,8 milions-, mentre França el descens és mínim –0,45%- i tanca amb 3,9 milions.

El rècord històric de passatgers en general a l'aeroport del Prat, que ha arribat per primera vegada als 55 milions, també s'ha reproduït amb Àfrica (1,51 milions)

El rècord històric de passatgers en general a l'aeroport del Prat, que ha arribat per primera vegada als 55 milions, també s'ha reproduït amb Àfrica (1,51 milions), on destaca un augment exponencial al Marroc, que arriba al milió de persones per primera vegada i creix un 39% respecte al millor any fins ara, el 2019. Algèria se situa com a segona en aquest continent, i va a l'alça, mentre que Egipte registra una caiguda d'un 10% respecte al 2023 i se situa tercera.

El Regne Unit, principal connexió des de Reus

A l’aeroport de Reus, que ha tancat el 2024 amb 1,18 milions de passatgers, un 13% més que l’any passat i la xifra més alta d'ençà del 2011, just després de la crisi, el Regne Unit segueix sent el primer país en volum de passatgers en aquesta instal·lació, amb vora 720.000, un 19% més que l’any passat i ja per sobre dels del 2019. Irlanda és el segon país de destí i/o de procedència des de Reus, amb 281.000 viatgers l’any passat (gairebé els mateixos que el 2023 i 10.000 més que abans de la pandèmia). De fet, el de Dublín és l’aeroport de destí/procedència des de Reus amb més passatgers, 176.441, seguit del de Manchester International (140.142) i, en tercer lloc, Londres (Stansted), amb poc més de 100.000 viatgers. Bèlgica (866.658), Holanda, Alemanya, França i la resta de l’Estat (11.023), són els següents punts de destinació o d’origen en volum de passatgers. Ryanair segueix dominant el tràfic de passatgers a la instal·lació, amb prop de 600.000 dels 1,18 milions registrats el 2024.

L’aeroport de Brussel·les supera el de Londres (Stansted), a Girona

A l’aeroport de Girona, on el 2024 s’ha tancat amb gairebé 2 milions de passatgers (un increment del 25,9% en comparació amb el 2023), bona part d'aquest creixement prové de l'aposta que fa Ryanair en la temporada d'hivern i les bones dades registrades per les diferents companyies durant els mesos d'estiu.

Com a Reus, el Regne Unit és el principal país en tràfic de passatgers, amb més del 25% del total, per sobre del mig milió de persones. Alemanya és en aquest cas el segon país d’origen/destinació, amb un important increment de viatgers el darrer any, de 279.000 a quasi 400.000 viatgers. Amb tot, l’aeroport amb el qual hi ha hagut més volum de moviment el darrer any ha estat Brussel·les/Charleroi, que amb 160.460 passatgers anuals ha tret la primera posició a Londres / Stansted (148.488).