El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Òscar Puente, ha anunciat la signatura del conveni per als accessos viaris i ferroviaris al Port de Barcelona que es produirà abans d'acabar l'estiu, tot i que no ha concretat la data. Segons ha explicat el ministre després de visitar el Port de Barcelona al costat del seu president, Lluís Salvadó, el conveni està "al punt de caramel" i només manquen els tràmits formals relacionats amb Hisenda. "La pilota està en el nostre teulat", ha admès Puente, que espera tenir "aviat" l'autorització per signar el conveni. El ministre ha elogiat la col·laboració "molt intensa" entre administracions per tirar endavant el projecte, del qual ha destacat que té una "enorme complexitat tècnica".
"Han sigut uns anys ben aprofitats que desembocaran en la signatura del conveni i la immediata licitació d'obres i projectes per poder fer tota la intervenció", ha afegit el ministre en declaracions als mitjans després de visitar el Port de Barcelona per conèixer de primera mà els diferents projectes com les inversions al Port Vell en el marc de la Copa Amèrica i les relacionades amb la integració del port a la ciutat, la terminal BEST o les "bones expectatives" de la temporada de creuers.
Puente (ministre de Transports i Mobilitat Sostenible): "Han sigut uns anys ben aprofitats que desembocaran en la signatura del conveni i la immediata licitació d'obres i projectes per poder fer tota la intervenció"
Aquesta primavera, la comissió de seguiment dels accessos al Port de Barcelona va aprovar el conveni per finançar les obres per valor de 730 milions d'euros, segons va recordar el mateix ministre en una conferència organitzada pel Cercle d'Infraestructures. La comissió està formada pel Ministeri, Adif, Ports de l'Estat, Port de Barcelona, FGC i la Generalitat.
Puente ha ressaltat l'evolució "ascendent" de la intermodalitat del transport de mercaderies del vaixell al tren en dos modes que "tradicionalment s'han donat l'esquena". En aquest sentit, però, ha puntualitzat que no és el cas de Barcelona. "És l'únic port de la xarxa portuària espanyola que té connexió amb l'ample internacional i l'únic que pot traslladar mercaderies del vaixell a unes vies que poden interrelacionar-se amb el conjunt de les vies d'Europa", ha comentat. "Una altra cosa és que les facilitats per fer aquest trajecte siguin que les desitjaríem i tant de bo millorin en el futur", ha afegit.
Puente ha ressaltat l'evolució "ascendent" de la intermodalitat del transport de mercaderies del vaixell al tren en dos modes que "tradicionalment s'han donat l'esquena"
Puente ha ressaltat els tres grans projectes que ara està avançant el Port de Barcelona de forma simultània: els accessos viaris i ferroviaris; la licitació del Moll Catalunya que el Consell de Ministres va autoritzar la setmana passada; i l'aprovació dels Onshore Power Supply (OPS).
Pel ministre, els OPS requereixen una mínima inversió comparada amb les xifres que es mouen habitualment en l'àmbit de les infraestructures portuàries, però, en canvi, suposen un "pas de gegant" perquè obre la porta al futur dels ports. En aquest sentit, ha recordat que és una "exigència" que abans del 2030 estiguin desplegats per avançar en la descarbonització dels ports i evitar que els mercants es desplacin a altres ports on hi ha "més laxitud i permissibilitat" en les normatives mediambientals.