• Economia
  • El conveni per als accessos viaris i ferroviaris al Port de Barcelona preveu 730 milions en 7 anys

El conveni per als accessos viaris i ferroviaris al Port de Barcelona preveu 730 milions en 7 anys

El gruix dels desemborsaments no començarà fins l'any 2027 (75 milions), amb el màxim previst pel 2029 i 2030, quan es destinin 150 milions més

Contenidors i grues de la terminal BEST del Port de Barcelona | ACN
Contenidors i grues de la terminal BEST del Port de Barcelona | ACN
Redacció VIA Empresa | ACN
Barcelona
08 de Gener de 2025
Act. 08 de Gener de 2025

El conveni per als accessos viaris i ferroviaris al Port de Barcelona contemplarà inversions d'un total de 730,16 milions d'euros fins al 2032. Una quantitat que es repartirà a tres bandes: el ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible (263,8 milions d'euros), Adif (266,3 milions) i l'Autoritat Portuària de Barcelona (200 milions). Així consta en el conveni signat fa unes setmanes entre les tres administracions i que va publicar el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) el passat 3 de gener. De fet, la signatura s'havia de dur a terme aquesta tardor en un acte públic que es va suspendre per la DANA i ara ha transcendit que es va formalitzar el passat 26 de novembre, segons recull el mateix BOE.

 

El pla d'inversions inclou desemborsaments inicials per al 2025 i 2026 de 8,4 milions cada exercici. Ara bé, la quantitat es dispararà als 75 milions de cara a l'any 2027, mentre que al 2028 continuarà pujant fins als 121 milions; i al 2029 i al 2030 seran 150 milions (300 milions en total). Finalment, al 2031 baixarà fins als 140 milions i al 2032 hi haurà una aportació final de 77,36 milions.

En el conveni, s'hi inclouen dos projectes. Un incorpora la construcció d'uns accessos viaris a l'A-2, unes actuacions que aniran a càrrec exclusivament del Ministeri de Transports; i l'altre inclou accessos viaris, com l'enllaç de la Zona Franca amb el Polígon Pratenc, i ferroviaris al llarg de dos quilòmetres, inclòs un ramal de connexió amb Can Tunis. En aquest cas, Adif s'encarregarà dels processos de licitació, contractació i execució.

 

L'acord també estableix que la comissió de seguiment dels projectes podria fer un reajustament de les anualitats en cas que els PGE no autoritzin el crèdit suficient

L'acord també estableix que la comissió de seguiment dels projectes podria fer un reajustament de les anualitats -desplaçant-les a l'exercici següent- en cas que els Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) no autoritzessin crèdit suficient per fer front al pagament d'una determinada anualitat. Aquesta comissió està formada per un representant de cada una de les administracions i està presidida pel secretari general d'Infraestructures.

A l'acte de signatura, hi van assistir el ministre de Transports, Óscar Puente; el president d'Adif, Luis Pedro Marco; el president de Ports de l'Estat, Álvaro Rodríguez; i el president de l'Autoritat Portuària de Barcelona, José Alberto Carbonell.