• Economia
  • El Port de Barcelona bat rècords: 200 milions d’euros de negoci el 2024

El Port de Barcelona bat rècords: 200 milions d’euros de negoci el 2024

Amb un resultat net de 63 milions, el Port de Barcelona marca un nou màxim històric

El president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell; el director general, Àlex Garcia; i la subdirectora general i responsable d’Econòmic Financer, Miriam Alaminos  | ACN
El president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell; el director general, Àlex Garcia; i la subdirectora general i responsable d’Econòmic Financer, Miriam Alaminos | ACN
18 de Febrer de 2025
Act. 18 de Febrer de 2025

L'any 2024 va ser un any de rècord per al Port de Barcelona. Així ho demostra la xifra de negoci de 200 milions d’euros, una quantitat històrica que supera el rècord anterior de 189 milions d’euros assolit el 2023, i que implica un increment del benefici del 6%. La subdirectora general i responsable Econòmica i Financera, Miriam Alaminos, ha defensat aquest dimarts des del World Trade Center al Moll de Barcelona, en una roda de premsa per presentar els resultats del Port el 2024, juntament amb el director general, Àlex Garcia, i el president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, que “el Port de Barcelona és el primer port a nivell econòmic de l’Estat”. L'entitat portuària no només ha millorat la xifra de l’any passat, sinó que ha reivindicat que “va tancar en màxims per tercer any consecutiu”, ha afirmat Alaminos. I si aquest cop sobre la taula no era prou contundent, Alaminos ha insistit que el Port de Barcelona va tancar l'exercici 2024 amb un resultat net de 63 milions d’euros, un 26% més que el 2023.

 

El Port de Barcelona va tancar l'exercici 2024 amb un resultat net de 63 milions d’euros, un 26% més que el 2023

Alaminos ha explicat que els ingressos procedeixen majoritàriament de la taxa d’ús, que va assolir els 95 milions d’euros, i de les taxes de concessions, amb 94 milions. El resultat d'explotació va ser de 50 milions, un 14% més, mentre que el resultat financer va arribar als 19 milions (+29%) gràcies als tipus d’interès alts i al cobrament de dividends. El resultat després d’impostos va ser de 63 milions, un 26% més. D’altra banda, el Port va tancar l’exercici amb un flux de caixa de 115 milions (+14%), inversions per valor de 64 milions (+56%), un deute bancari de 106 milions (-14,5%) i una tresoreria que es va situar en 335 milions (+3%).

Malgrat que Carbonell ha definit els resultats com a "extremadament positius" i ha celebrat haver superat per primera vegada la xifra de 200 milions en ingressos, ha admès que la Copa Amèrica va deixar un impacte negatiu de 3,5 milions d’euros. Tot i això, apunta que ha estat “una gran excusa per accelerar inversions, tant privades com públiques”. De fet, Alaminos ha assenyalat que l'impacte de la competició en els comptes de la infraestructura el 2024 ha estat de tres milions d’euros i que, en total, s'han registrat 4,5 milions en despeses i al voltant d’un milió en ingressos. 

 

Aquesta consideració no ha estat l’única de rellevància pel que fa als resultats del Port el 2024. Alaminos no ha volgut deixar passar l’oportunitat d’anunciar que “l’any 2024 serà el primer en què el Port haurà de pagar l’Impost de Societats”. Alhora, també ha destacat que Barcelona és, "un any més", el principal contribuent al sistema general de ports, amb 13,2 milions d’euros, "un 30% per sobre del segon".

Alaminos (Port de Barcelona): “l’any 2024 serà el primer en què el Port haurà de pagar l’Impost de Societats”

El tràfic de vehicles es va reduir un 13,7%

El Port de Barcelona va guanyar 63 milions d’euros el 2024
El Port de Barcelona va guanyar 63 milions d’euros el 2024  | ACN

El director general ha explicat que el 2024 el Port de Barcelona va moure 69,7 milions de tones de tràfics totals, un 8,9% més i "molt a prop del rècord" assolit el 2022, i que tots els segments han augmentat excepte el de vehicles. El tràfic de vehicles es va reduir un 13,7%, fins als 682.000 vehicles, i per a Garcia no és casualitat. "Aquesta davallada es deu a la conjuntura del sector de l’automòbil a Europa i a l’augment dels aranzels als cotxes xinesos".

Garcia (Port de Barcelona): "Aquesta davallada es deu a la conjuntura del sector de l’automòbil a Europa i a l’augment dels aranzels als cotxes xinesos"

Pel que fa al tràfic de contenidors, va ser de 3,89 milions de TEUs, un 18,5% més, pel impacte dels problemes geopolítics que han provocat el tancament parcial del Canal de Suez i que les rutes amb Àsia entrin al Mediterrani per Gibraltar. D’altra banda, els sòlids van assolir els 4,8 milions de tones, un 0,1% més; els líquids, els 13,69 milions de tones, un 6,3% més, i el tràfic Ro-Ro, 428 milions d'UTIs, un 2,8% més. I les importacions de contenidors plens? Van augmentar un 11%, fins als 692.000; les exportacions, un 5,8%, fins als 700.000, i els contenidors en trànsit, un 29,1%, fins als 1,35 milions. Per últim, els passatgers van augmentar un 1,7%, fins als 5,4 milions, amb 1,74 milions (+0,2%) en els ferris i 3,66 milions (+2,4%) en els creuers.

Un port més verd, ciutadà i estratègic: les claus per al futur del Port de Barcelona

Amb tot, la roda de premsa per presentar els resultats del Port el 2024 s'ha culminat amb una mirada al futur. En aquesta, s'han destacat tres mesures: un port més verd, un port més ciutadà i un port amb una nova estratègia. La primera fa referència a la inauguració en poques setmanes del segon OPS i també a l'establiment d'una hidrogenera "per subministrar hidrogen líquid, que és una part important del procés de transició energètica", segons Carbonell. La segona mesura fa referència a nous espais com l’obertura del moll de pescadors i edificis icònics com la torre del rellotge. L’última, se centra en l’elaboració del V Pla Estratègic 2026-2030.

Un any més, el Port de Barcelona tanca els resultats amb la sensació d’haver complert i amb la mirada posada en les inversions del 2025. "Es preveu realitzar inversions superiors als 80 milions d’euros", ha proclamat Carbonell. Durant aquest any, el Port preveu treure a licitació la primera fase del futur moll de Catalunya, amb 94 milions d’euros; la quarta fase del moll Adossat, amb 60 milions, i els nous punts d’atracada, amb 124 milions.

Carbonell (Port de Barcelona): "Es preveu realitzar inversions superiors als 80 milions d’euros"

També s’adjudicaran el subministrament elèctric a la terminal de creuers de MSC, amb 14,5 milions, i la infraestructura elèctrica del moll Adossat, amb 16 milions, entre altres. En total, es preveu adjudicar obres per un valor de 332,5 milions d’euros, amb la qual cosa Carbonell ha donat per iniciat "un nou cicle inversor", amb projectes que ha definit com "a molt significatiu que puguem adjudicar totes aquestes obres en l'any 2025".