"Sembla un matí de diumenge, està tot molt tranquil". A Igualada hi ha poca gent i poc trànsit als carrers aquest divendres, el primer dia de confinament. De moment, els habitants de la capital de l'Anoia i de Vilanova del Camí, Òdena i Santa Margarida de Montbui no cal que es tanquin a casa, però no poden sortir dels seus municipis. El brot descontrolat de coronavirus ha fet prendre mesures excepcionals que són un cop duríssim a les empreses i l'economia de la zona. Elles, com els ciutadans, també estan confinades.
Les persones que es troben als quatre nuclis urbans afectats per la decisió de la Generalitat de Catalunya i les que hi entrin, no en podran sortir durant 14 dies. Pel que fa a les mercaderies, totes estan paralitzades excepte les perilloses i els aliments, que només poden introduir-se a les ciutats, però no sortir-ne. Això fa que les empreses que depenen de la mercaderia que ve de fora dels municipis estiguin parades. Entre les 9 i les 10 hores del matí s'havia d'haver confirmat alguna cosa, però a migdia encara no hi havia dades oficials.
En conversa amb VIA Empresa, la Unió Empresarial de l'Anoia (UEA) assegura que la majoria de companyies estan gairebé inactives: "Entre les mercaderies que no arriben i els treballadors que viuen fora de les ciutats i no poden accedir-hi, són moltíssimes les empreses afectades". Encara no han tingut temps de calcular l'impacte econòmic que pot tenir el confinament pel Covid-19, el nombre d'empreses que notaran les conseqüències del confinament ni el nombre d'empleats que no poden arribar al seu lloc de feina.
Però el pessimisme s'ha estès ràpidament entre el teixit industrial de la comarca. Fonts empresarials lamenten que l'Anoia sigui, de moment, l'única comarca on s'ha pres la mesura del confinament: "Si es tanqués tot el país, com a mínim tindríem consum intern, però si les empreses d'Igualada estan parades i la resta continua funcionant, estem perdent clients, i això ens mata".
"Si es tanqués tot el país, com a mínim tindríem consum intern, però si les empreses d'Igualada estan parades i la resta continua funcionant, perdem clients, i això ens mata"
Els empresaris de la zona consultats per VIA Empresa són taxatius. "No és un problema d'Igualada, és un problema del món". Una important empresa de l'àrea, que treballa a escala internacional, assegura que "estem treballant amb els nostres caps d’equip per preparar els pròxims pasos, perquè altres empreses que ho poden fer tot remotament ja ho estan fent, però nosaltres no".
En empreses com la seva es preparen plans de contingència per a possibles escenaris i en aquest sentit des de la Cecot han desenvolupat un document, que es pot descarregar gratuïtament al seu web, on s'inclou un recull de recomanacions i de mesures preventives i organitzatives específiques per als centres de treball que pot ajudar a garantir el funcionament regular de les activitats i, alhora, preservar la salut dels empleats.
Punts de recollida per a les mercaderies
Davant d'aquesta situació d'alarma econòmica, els empresaris de la zona han fet diverses peticions a la Generalitat. La UEA explica que durant tot el dia estan en contacte amb el Govern i que intenten negociar certes mesures per pal·liar els efectes econòmics d'aquest confinament pel risc de contagi descontrolat del coronavirus a la comarca de les conselleres d'Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, i de Salut, Alba Vergés, totes dues d'Igualada. De fet, aquesta segona hi té la família confinada.
Una de les propostes que s'ha plantejat, asseguren fonts properes, és que s'habilitin punts de recollida de les mercaderies, per tal que els transportistes no hagin d'entrar a la ciutat, però que les empreses no es quedin sense subministraments. Això ajudaria, asseguren, entre un 30% i un 40% de les empreses de l'Anoia. "Com a UEA, el nostre objectiu és que l'activitat pugui continuar", indiquen des de l'associació empresarial.
Els empresaris de l'Anoia reclamen establir punts de recollida de mercaderies per pal·liar l'aturada de l'activitat de les empreses de la zona
Una segona sol·licitud que s'ha fet al Govern és la de deixar entrar i sortir als municipis els treballadors que siguin indispensables per a què les empreses mantinguin la seva activitat. Són moltes ja les consultes que ha rebut la UEA sobre expedients de regulació d'ocupació temporals (ERTOs). "Però aquests processos s'han d'agilitzar, perquè si no, s'hauran de convertir en EROs", afirmen les mateixes fonts.
També fonts de VIA Empresa expliquen que les provisions estan assegurades perquè, de moment, alguns centres logístics a Europa, Àsia, Regne Unit i els EUA funcionen sense interrupcions importants. Apunten que per a algunes destinacions, les capacitats de transport de les aerolínies es redueixen o cancel·len per complet, ja que les alternatives no sempre estan disponibles, són cares o no garanteixen la qualitat del servei actual. A escala local, sobre alguns centres logístics a Madrid i Barcelona, aquestes mateixes fonts asseguren que l'operativa "continua sense cap canvi".
Per la seva banda, els transportistes reivindiquen la importància de la seva feina, especialment en moments d'estranyesa com aquests. Recorden que els camions mouen un 85% de les mercaderies i que això garanteix l'abastament i el subministrament tant als ciutadans com a les empreses. És per això que la patronal Fenadismer reclama al Govern espanyol que no deixi el sector fora de les mesures adoptades.
L'esperança a l'Anoia és que es flexibilitzin mínimament les normes de confinament per poder assegurar el funcionament de les empreses, mentre que la tendència a la resta de Catalunya i de les àrees més afectades de l'Estat espanyol és de prendre mesures cada vegada més severes per frenar l'avançament del coronavirus.