• Economia
  • Corredor Mediterrani, parat per obres

Corredor Mediterrani, parat per obres

Ningú es creu les previsions de comptar amb la infraestructura completa el 2021, mentre Adif estudia tallar el tram ferroviari entre Castellbisbal i Martorell aquest estiu

El Corredor Mediterrani connecta l'Arc Mediterrani amb Europa | iStock
El Corredor Mediterrani connecta l'Arc Mediterrani amb Europa | iStock
Barcelona
28 de Maig de 2019
Act. 28 de Maig de 2019

És la sisena edició de la trobada del Corredor Ferroviari Mediterrani organitzat per Expansión, i hauria de ser el penúltim, si es compleixen els terminis i tenir la infraestructura acabada en 2021. Però sembla que no serà així. La presidenta d'Adif, Isabel Pardo de Vera , ha comentat l'estat de la infraestructura al costat del secretari d'Infraestructures de la Generalitat, Isidre Gavin, que ha relatat la visió del Govern davant el futur del corredor. Si bé els plans del gestor ferroviari prossegueixen, cap dels assistents a l'acte ha assentit quan s'ha recordat la promesa del ministre de Fomento, José Luís Ábalos, de tenir el Corredor Mediterrani (CM) llest en dos anys.

Pardo de Vera ha afirmat que quan estiguin les connexions dels trams acabades, el temps de viatge entre Barcelona i València serà de dues hores. Pel que concerneix al transport de passatgers, però la presidenta d'Adif ha fet autocrítica sobre les mercaderies: "És un fracàs". Segons Pardo "cal abordar la reingenieria del CM: projecte d'implantació de l'ample estàndard per eliminar sobrecostes, optimitzar temps, etc.". L'estimació de les inversions realitzades és de 14.500 milions d'euros i queden 9.520 milions per invertir.

Pardo: "El transport de mercaderies pel Corredor Mediterrani és un fracàs"

La presidenta de l'empresa pública ha repassat els trams finalitzats: Vandellòs-Tarragona està en proves i Castelló-València ja funciona, encara que "en pocs anys estarà saturada, per tant fa falta la doble via". Adif també ha acabat amb els trams Montforte-Múrcia i Antequera-Granada.

Pardo ha anunciat que el gestor ferroviari planeja iniciar aquest estiu les obres del tram Castellbisbal-Martorell del Corredor Mediterrani, la qual cosa obligarà a tallar la línia de manera parcial i intermitent amb afectacions "tremendes" durant diverses setmanes. Adif treballa per dur a terme les obres del tercer carril entre Castellbisbal i Martorell aquest mateix estiu, encara que encara existeix la possibilitat que s'ajornin fins al període estival de 2020 en funció de les converses que es mantenen amb tots els agents implicats.

De qualsevol de les maneres, el tall de la línia ferroviària Castellbisbal-Martorell es realitzarà de manera intermitent per minimitzar al màxim les afectacions per a les empreses que utilitzen la línia per moure els seus productes, així com per als ports i centres logístics. "Tenim muntat un grup de treball. És important programar els talls en períodes de mínima intensitat de tràfic per minimitzar els efectes en les empreses", ha assenyalat la presidenta d'Adif, que ha subratllat la importància que el tall es faci "amb el consens" de tots.

Els plans d'Adif passen per mantenir sempre oberta una de les dues vies en aquesta línia, encara que podria ser que en algun moment es pogués tallar per complet per agilitar els treballs. Per minimitzar els efectes, el gestor d'infraestructures reobrirà l'antic túnel de Castellbisbal, tancat ara al tràfic ferroviari. Els talls de la línia, que afectarà també a la circulació de viatgers (R4), es faran de manera intermitent i es perllongaran durant poc més d'un mes.

Per la línia de Castellbisbal-Martorell passen de mitjana cada setmana 1.500 trens, dels quals 1.130 són combois de la xarxa de Rodalies i la resta són de mercaderies. El tercer carril entre Castellbisbal i Martorell és una de les obres pendents del Corredor i de les quals acumula més retards.

L'actuació es considera essencial per al desenvolupament del Corredor, ja que permetrà enllaçar en ample internacional els trams ja realitzats entre Martorell i la frontera francesa amb els quals actualment es troben en execució a les diferents regions que formen part del projecte.

Corredor

Imatge dels ponents a l'acte sobre el Corredor Mediterrani | Departament de Territori

"No repetiré la importància del Corredor Mediterrani"

El secretari d'Infraestructures de la Generalitat, Isidre Gavin, s'ha mostrat disposat a "aportar, col·laborar i compartir les externalitats negatives" que es produeixin amb el Govern, la qual cosa es tradueix que contribuirà a informar sobre les obres i les afectacions sense criticar l'actuació. "Hi haurà moments molt negatius en el punt de Castellbisbal. Hi haurà afectacions que no són evitables i caldrà suportar-les", ha apuntat.

Gavín ha mostrat un cert optimisme respecte a l'actual moment d'execució de les obres del corredor i ha apuntat que l'actual equip del Ministeri de Foment "ens ofereix major capacitat de dialogo i de compartir informació" que en el passat.

El secretari ha celebrat que estiguem en el tram final del CM segons el calendari europeu i segons el ministeri, per a la connexió entre Algesires i la frontera. "El tram de Vandellós el tindrem en breu, mentre el tram Castellbisbal-Martorell és la porta d'Europa, segons el comissariat pel CM, Josep Vicent Boira", ha remarcat. Segons ell mateix, "la perspectiva no és tan trista com en els últims anys".

Gavin ha plantejat com la Generalitat ha d'abordar aquesta etapa final del projecte subratllant que no repetirà la importància del CM: "Som a temps de corregir certes qüestions, encara que és dificil fer virar un transatlàntic".

El secretari ha apuntat que ha d'haver-hi més alineament institucional i més alineació públic-privada. "Ara és un bon moment polític, però també ha d'haver-hi una més i major connexió amb les empreses".

Així mateix, ha denunciat que s'ha de "corregir la planificació radial", ha recordat, en referència a la licitació que Adif ha realitzat per a la connexió entre les línies d'alta velocitat de Madrid-Llevant i Madrid-Barcelona amb l'objectiu de crear un branc directe d'enllaç que permeti el pas dels trens d'una a una altra sense necessitat de parar a Madrid. Alhora, Gavin ha reclamadio "racionalitat en el projecte: hi ha molts trams desconnectats".

Gavin: "Cal posar el focus en europa, s'ha mirat massa cap a Espanya, per fer transport dins de l'Estat l'ample ibèric ja funcionava. Es tracta d'exportar"

Sobre els serveis que el CM pot oferir, Gavin ha recordat que "el corredor troncal no ens servirà de res si no posem prioritat amb les connexions i mirem el que ha de passar en el seu entorn: és necessària la connexió amb els ports de Barcelona, Tarragona i València. Una via central finalitzada no servirà de res si no està connectada amb equipaments". En aquest sentit, el secretari ha tornat a denunciar que "falta una aposta pel ferrocarril de mercaderies. Espanya és capdavantera en xarxa de passatgers, però les mercaderies són la clau per a l'economia". Només cal veure que actualment la xarxa només accepta trens de 500 metres, mentre que Europa està apostant pels combois de 750 metres, disminuint el cost unitari per peça exportada. "Cal posar el focus en europa, s'ha mirat massa cap a Espanya, per fer transport dins de l'Estat l'ample ibèric ja funcionava. Es tracta d'exportar", ha afegit.

Un altre tema que el Govern veu com a oportunitat és la competitivitat en els operadors de tracció, amb la futura entrada de la liberalització del sector ferroviari a Espanya.