• Economia
  • L'inesperat món digital de la cosmètica catalana

L'inesperat món digital de la cosmètica catalana

Una nova manera d'entendre el consum cosmètic molt més digitalitzada s'obre pas en un sector molt tradicional

La cosmètica en línia és una tendència creixent en el sector | iStock
La cosmètica en línia és una tendència creixent en el sector | iStock
Barcelona
20 de Desembre de 2021

Les festes de Nadal estan marcades pels regals. No és cap secret que l'augment de vendes per aquestes dates suposa un increment de facturació per a moltes empreses. De fet, n'hi ha algunes que tenen les seves esperances posades en Nadal per acabar de quadrar els beneficis de l'any. Un gran exemple d'aquesta necessitat és el sector de la cosmètica i la perfumeria, que després d'una davallada a causa de la pandèmia pretén tornar als nivells prepandèmics durant les festes: "Les previsions del 2021 són similars a les de 2019, un referent que demostra que estem començant a compensar l'any de pandèmia", explica Ivan Borrego, general manager del Beauty Cluster, l'associació privada amb més de 200 empreses que dona veu a gran part del sector.

 

Des que va començar la pandèmia, el sector de la cosmètica i la perfumeria ha hagut de fer canvis molt rellevants en la seva manera de vendre. En aquest sentit, un sector que sempre ha estat marcat per la relació propera i física del consumidor amb el producte ha passat transformar-se en un sector molt més digital: "Les marques han viscut una transformació molt important, ja que la tendència del consumidor és molt menys física i passa a concentrar-se en l'entorn digital", descriu Borrego. D'aquesta manera, una de les primeres pautes a seguir durant les festes és la digitalització i la tendència creixent de buscar noves maneres d'apropar-se al públic darrere la pantalla.

Del sector, la part que més ha patit aquesta transformació i com a tal ha invertit més esforç a aconseguir aquest canvi durant les festes és la perfumeria. Tal com descriu el general manager del Beauty Cluster, "la venda de Nadal en perfumeries pot arribar a suposar el 30% de les vendes anuals". Seguint aquesta mateixa línia, un sector que es basava en el testatge i la presencialitat passar a convertir-se en un model híbrid entre la venda en línia i la recollida a botiga: "És un model innovador que ha marcat els anys de pandèmia, però que també ha vingut per quedar-se", reconeix Borrego. Tot i això, el mateix directiu també recorda "que no totes les tendències s'aplicaran i que falta temps per saber com es constituirà el mercat en termes de digitalització".

 

Borrego: "La pandèmia ha accelerat la tendència del consumidor a no només comprar un producte que li agradi sinó un que també s'apropi als seus valors en termes de marca"

Alguns exemples d'aquesta evolució del sector són les noves marques digitals que s'han fet un lloc en el mercat, com per exemple Freshly Cosmetics, una companyia que basa el seu model de negoci en l'àmbit digital i "ha aconseguit incidir en la nova mentalitat del consumidor", recorda Borrego. D'altra banda, però, i seguint amb la tendència que explica el general manager del Beauty Cluster, la marca ja ha obert la seva botiga física i "reforça aquesta necessitat de mantenir un model híbrid, perquè repeteixo tocar el producte és una part essencial del nostre sector", afegeix el directiu.

Un canvi de perspectiva

No és només la digitalització el canvi principal del sector de la cosmètica i la perfumeria sinó l'evolució del consumidor. El que s'anomena cosmètica honesta és el nou eslògan que han posat en marxa les marques per seguir mantenint el vincle amb els seus clients: "Els productes naturals, la responsabilitat social i la percepció de la sostenibilitat com a causa latent són alguns dels nous paràmetres d'aquesta nova manera de vendre", descriu Borrego. Així doncs, les companyies de cosmètica ja no basen la seva campanya en la venda de producte sinó en la consolidació de la marca: "La pandèmia ha accelerat la tendència del consumidor a no només comprar un producte que li agradi sinó un que també s'apropi als seus valors en termes de marca", explica Borrego.

Per tal de consolidar aquesta nova aproximació del sector, el mateix Beauty Cluster obre la porta a programes de formació en aquest nou ambient digital. D'aquesta manera, l'associació mostra la necessitat d'un canvi de perspectiva per a adaptar-se a les noves generacions, però també a la demanda del consumidor: "Al final el sector de cosmètica i perfumeria dona feina a unes 30.000 persones de manera directa i indirecte, consta d'unes 600 empreses i pot arribar a tenir uns 10.000 milions d'euros de facturació", explica el general manager de l'associació. En aquest sentit, Borrego aclareix que "és de vital importància seguir invertint en l'adaptació del sector".

La crisi de subministraments

Un dels grans problemes de pràcticament tots els sectors en l'actualitat és la ja molt coneguda crisi de subministraments i matèries primeres. El sector de la cosmètica i la perfumeria no és una excepció i tal com reconeix Borrego "està afectant molt". En el cas de les vendes durant les festes, el general manager del Beauty Cluster assegura que -tot i la incertesa- hi ha un cert control, ja que "existeix una gran cadena de proveïdors locals i això aporta solidesa". A més, Borrego també afirma que "no hi ha una gran preocupació perquè el sector ha provat ser molt resilient i recuperar-se ràpid".

La cosmètica i la perfumeria a Catalunya i a l'Estat és un sector heterogeni que segons Euromonitor aconseguirà un creixement de l'1,6% l'any vinent. I és que, el territori espanyol és el segon país del món en exportació de perfumeria i el quart en cosmètica: "D'aquests percentatges un 60% prové de Catalunya", assegura el general manager de l'associació. Així doncs, Borrego reconeix que "ja veuen la llum al final del túnel", però que encara queda feina per fer: "Nadal serà un bon escenari i esperem que les prediccions de vendes nadalenques siguin les correctes per tancar 2021".